پروژه 10 ساله کتابخانه مرکزی قزوین چه شد/ توسعه زیرساخت های فرهنگی استان آری یا خیر؟

در واقع کتابخانه های موجود در استان قزوین که استانی پر از دانشجو و در نتیجه وجود اساتید و دانشگاهیان است پاسخگوی نیازهای آن نیست در حالی که ساکنان این استان جزو افراد باسواد و باسواد هستند. . کلاس دوست داشتنی

اکنون می خواهیم پایان پروژه کتابخانه مرکزی قزوین را که 10 سال است مسکوت مانده را مرور کنیم. ماجرا از این قرار است که زمینی به مساحت 6000 متر مربع در منطقه پانک شهر قزوین برای ساخت کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده بود که اکنون با جنجال مواجه شده است.

ماجرا از این قرار است که اکنون وزارت راه و شهرسازی می خواهد این زمین را پس بگیرد و این موضوع هنوز حل نشده است. شنیده ها حاکی از آن است که مدیرکل راه و شهرسازی پیشنهاد انتقال احداث کتابخانه مرکزی به جنوب شهر قزوین را داده است.
به نظر می رسد زمین پرداختی که برای این پروژه در نظر گرفته شده 2 هزار متر و کلاس 3 یا 4 است که هنوز از ساخت آن اطلاعی در دست نیست.

16661365 cea8 478d 838c a3e4922c2d36 خبر خاکستری

فاطمه محمدبیگی مدیرکل کتابخانه های استان قزوین توضیح می دهد: با وجود اینکه قزوین استانی دانش آموزی با تعداد قابل توجهی دانشجو، محقق و معلم است، اما فضاهای فعلی کتابخانه پاسخگوی نیاز آنها نیست.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قزوین می گوید: عملکرد و ساختار کتابخانه مرکزی متفاوت و بالاتر از سایر کتابخانه های استان است و 40 خدمت به مردم ارائه می کند و لازم است این فضای فرهنگی در استان.

پروژه ساخت کتابخانه مرکزی قزوین از سال 92 متوقف شده است

وی بیان می کند: زمین این کتابخانه در سال 1391 جهت احداث کتابخانه مرکزی که در محدوده بلوار پونک – نخبگان – جنب برج های تامین اجتماعی واقع شده است، به اداره راه و شهرسازی ارشاد واگذار شد.

محمد بایگی بیان می کند: در مقطعی به دلیل مشکلات اقتصادی این پروژه محقق نشد اما از سال 98 تا 1397 جلسات ساماندهی فضاهای فرهنگی به ریاست معاونت عمرانی استانداری و نماینده استانداری برگزار شد. در این جلسات سازمان حاکمیت، نماینده اداره ارشاد و نماینده سازمان مسکن نیز حضور داشتند. مقرر شد بحث مربوط به قرارداد کتابخانه مرکزی ادامه یابد و در نهایت از طریق ماده 27 به سرمایه گذار واگذار شود و ساخت پروژه کلید بخورد.

وی بیان کرد: آنچه که به اداره کل کتابخانه های عمومی استان به عنوان دستگاه عملیاتی محول شد، بررسی و تدوین گزارش تصمیم گیری و بحث در مورد محصور بودن زمین واقع برای احداث کتابخانه مرکزی بود تا پروژه آماده بهره برداری شود. بارگذاری مدارک و شناسایی سرمایه گذار.

این مقام مسئول ادامه می دهد: در همین راستا کارگروه واگذاری پروژه به سرمایه گذار بخش خصوصی در اسفند ماه سال 1397 طی ماده 27 تشکیل و به تصویب هیئت استانی متشکل از نمایندگان نهادهای ذیربط و تا قبل از تیرماه و پایان پایان رسید. قرارداد واگذاری تکمیل شده و اقدامات محصور سازی زمین انجام شده است.

تقابل راه و شهرسازی در اصلاح زمین مناسب نیست

این مسئول خاطرنشان می کند: علیرغم مکاتبات متعدد با استاندار وقت از سوی اداره کل کتابخانه ها و اداره کل جهت یابی در جلسات سازمان فضاهای فرهنگی و پیگیری های مختلفی در راستای تمدید قرارداد انجام شد. اما در نهایت راه و شهرسازی در آبان ماه با ارسال نامه ای به سازمان کشور، مسکن را ارسال و در این رابطه تکلیف دریافت کرد.

وی تاکید کرد: اگرچه مرجع حل و فصل اختلافات بین دستگاهی یا موارد مشابه بر عهده استانداری است، اما متاسفانه راه و شهرسازی از طریق دستگاه قضایی وارد عمل شده و در بهمن ماه از اداره کل ارشاد در خصوص استرداد و تخریب سازه ها شکایت کرده است. . مطرح کرده است.

محمد بیقی بیان می کند: با توجه به اینکه کتابخانه های عمومی رسالت عظیمی در توسعه علم و دانش در سطح جامعه بر عهده دارند و خدمات آنها معمولاً به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد، کار انجام شده کار آبرومندانه ای نیست.

وی با قدردانی از زحمات و جایگاه دکتر محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس، افزود: امیدواریم با کمک و حمایت مسئولان ذیربط و نگاه فرهنگی این طرح، این طرح شامل هر دو باشد. راه و شهرسازی موضوعات مطروحه در خصوص احیای اراضی و استفاده از سایر اراضی به عنوان منبع درآمد مالی برای اقدام را مستثنی خواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قزوین در پایان تصریح کرد: راه اندازی، ارتقاء و توسعه کتابخانه ها نقش موثری در کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی داشته است. همچنین به دلیل کمبود امکانات آموزشی نیاز ویژه ای به احداث کتابخانه مرکزی در استان قزوین احساس می شود.

باید بگویم؛ 59 کتابخانه در استان وجود دارد که از این تعداد 37 کتابخانه نهادی، 21 کتابخانه تعاونی، یک کتابخانه سیار و دو سالن مطالعه مستقل هستند.

در حال حاضر 40 هزار نفر در استان قزوین عضو کتابخانه های عمومی هستند. همچنین یک میلیون نسخه از کتاب برای استفاده عموم در کتابخانه های استان موجود است.

رتبه سوم استان در کشور در سرانه مطالعه رتبه بسیار خوبی است و نشان می دهد که استان قزوین دارای کتابخوانان علاقمند به این رشته است و امید است با فضای مناسب مطالعه و تجهیزات و امکاناتی که برای آنها در نظر گرفته شده است بتوانیم مطالب بیشتری را فراهم کنیم. شرایط مساعد برای ایجاد جامعه مخاطب

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید