رویای 14 ساله پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه/ زمانی که مسئولان دغدغه فرهنگی ندارند


ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913165

کلان شهر کرمانشاه جدا از مشکلات اقتصادی و اجتماعی آسیب های فرهنگی زیادی را متحمل می شود اما خواب مسئولان شهری بر هم نمی خورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، وقتی 14 سال می گذرد، به نوجوانی رسیده ای، دورانی که با گذراندن دوران جنینی، شیرخوارگی و کودکی به دست می آید و چقدر تاسف بار است که پروژه ای فرهنگی هم سن و سال یک نوجوان 14 ساله سقوط کرده است. به زمین، اما هنوز هم قد کودک باقی مانده است. پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه که حتی با کاهش مساحت زیربنا و طبقات آن نیز مشکلی را حل نکرد.

پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه که از سال 1385 در حال ساخت است، پس از چند سال توقف در سال 1395 به 60 درصد پیشرفت فیزیکی رسید و از آن زمان تاکنون به حالت سکون در آمده است، هرچند در سفر اخیر رئیس جمهور به کرمانشاه، بودجه ای برای آن در نظر گرفته شد. ، اما تکمیل نشدن آن آسیب های زیادی به بار آورده است که دود آن اکنون به چشم نوجوانان و جوانان این شهر می رسد.

با توجه به مشکلات عدیده ای که کلانشهر کرمانشاه با آن دست و پنجه نرم می کند، توقف تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه به دلیل آثار و برکات آن بر وخامت اوضاع فرهنگی این شهر افزوده و اکنون کرمانشاه را در وضعیت فرهنگی قرار داده است. بحرانی که امیدواریم مسئولان رسیدگی کنند. بیایید و برای نجات فرهنگی شهر تلاش کنید تا فرهنگ کرمانشاه و همچنین حوزه اقتصادی و اجتماعی از بین برود.


64f92345 3d8f 43e3 a8e6 c0374186580e خبر خاکستری


تکمیل کتابخانه مرکزی خواسته مردم کرمانشاه است

معصومه حسنی خونسر در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه 14 سال پیش آغاز شد و بیش از 90 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت که به دلیل عدم تخصیص اعتبار، اجرای آن متوقف شد.

وی افزود: در سال 1395 با جذب اعتبارات لازم، پیشرفت فیزیکی پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه به 60 درصد رسید اما به دلیل کمبود اعتبار مجدداً نیمه تمام ماند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه 300 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی مطرح شد.

حسنی هنسار تکمیل کتابخانه مرکزی را یکی از خواسته های مردم کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد: پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه به دلیل مشکلات اعتباری از هفت طبقه ای که در ابتدا برای آن در نظر گرفته شده بود به پنج طبقه کاهش یافته است. و مساحت زیربنای آن از 15000 متر مربع به 11000 متر مربع رسیده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: 90 شعبه کتابخانه عمومی نهادی، 23 شعبه کتابخانه تعاونی و سه باب کتابخانه سیار در استان کرمانشاه وجود دارد.

به گفته حسنی کنسر، کتابخانه مرکزی کرمانشاه دارای تمامی استانداردهای بین المللی کتابخانه ای اعم از اتاق های مطالعه و اتاق های تحقیقاتی ویژه و … می باشد که به همین دلیل از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به زیرساخت های موجود و فراوانی جامعه هدف، تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا تمامی اقشار مختلف اعم از دانشجویان و پژوهشگران می توانند از خدمات این کتابخانه بهره مند شوند.


6179aed2 21a4 4874 96ab e52a1c0f4590 خبر خاکستری


سرانه فضای کتابخانه ها در کرمانشاه کمتر از میانگین کشوری است

پیمان جسری در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: وجود فرهنگسراها برای هر شهر قلب آن شهر است و جریان دانشی که شامل فعالیت های فرهنگی است را به آحاد جامعه منتقل می کند. کتابخانه‌های عمومی مراکز هر شهر به شمار می‌روند و در راستای نشر و توسعه دانش و افزایش سرانه مطالعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

وی با بیان اینکه فرهنگسراها در شرایط کنونی نقش بسزایی در پیشرفت جامعه نداشته اند، تصریح کرد: در این میان کتابخانه مرکزی کرمانشاه یکی از پروژه هایی است که از سال 1385 تاکنون به اتمام نرسیده است و جوانان کرمانشاهی نیز تاکنون تکمیل نشده اند. توانسته از خدمات او بهره مند شود.

سرپرست معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه از کمبود سرانه فضای کتابخانه ای رنج می برد و حتی سرانه فضای کتابخانه های این استان کمتر از میانگین کشوری است. این تعداد نشان دهنده اهمیت تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه با افزایش تقاضا برای مردم است.

جسری با اعلام اینکه امیدواریم با تامین اعتبارات لازم شاهد بهره برداری از پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه باشیم، خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی تنها برای مطالعه و امانت کتاب نیست، بلکه محل تضاد نظرات، برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری، برگزاری است. جلسات فرهنگی و نقد و بررسی کتاب خواهد بود و بخشی از خلأهای فرهنگی را جبران می کند.

وی افزود: امیدواریم با درایت و عقل سلیم مسئولین شاهد راه اندازی پروژه کتابخانه مرکزی در کرمانشاه باشیم و از چنین امکاناتی که مانند سایر استان ها در نقطه خوبی از شهر قرار دارد بهره مند شویم.

من گزارش میدم مرصادنیوزاهمیت آغاز پروژه های فرهنگی در جامعه امروزی که جوانان هدف نقشه های شوم دشمنان قرار گرفته اند بر کسی پوشیده نیست و در این میان تکمیل این گونه طرح ها در استان های مرزی مانند کرمانشاه که فاقد آن هستند. وضعیت مطلوب فرهنگی، بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید