آقای محسن رضایی! حلوا گفتن دهان را شیرین نمی کند

آقای محسن رضایی!  حلوا گفتن دهان را شیرین نمی کند

_ اشتیاق منحصر به فرد شاعران: رشد اقتصادی را می توان افزایش در ارزش کالاها و خدمات تعریف کرد که با تورم تعریف شده در طول زمان تنظیم می شود. آماردانان به طور آزمایشی چنین رشدی را به عنوان درصد افزایش در تولید ناخالص داخلی واقعی تعریف می کنند. رشد معمولاً به صورت واقعی (تعدیل شده برای تورم) محاسبه می‌شود تا از تأثیر مخرب تورم از تخریب قیمت کالاهای تولیدی جلوگیری شود. از حسابداری درآمد ملی نیز برای اندازه گیری رشد اقتصادی استفاده می شود.

با وجود اینکه قیمت سکه، دلار و سایر کالاهای اساسی افزایش یافته است، اما محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیسی گفت: امروز برای پیشرفت کشور مبارزه و رقابت جدی بین ما و مخالفان ایران وجود دارد. در خارج از کشور و منطقه تا پیشرفت کشور تسریع شود. دولت سیزدهم در تلاش است تا دیوارهای تحریم را یکی پس از دیگری در هم بشکند و در نتیجه پیشرفت کشور با سرعت بیشتری پیش برود. وضعیت اقتصادی کشور روز به روز بهتر می شود، اما نباید فراموش کرد که اکنون درگیر جنگ اقتصادی هستیم. دشمنان ایران اسلامی به خوبی فهمیده اند که ایران در راه است. خود پیشرفت سرعت گرفته و بدون شک در ماهها و سالهای آینده دیوارهای تحریم شکسته خواهد شد، امروز در جامعه ما افراد فقیر زیادی وجود دارند و برای آینده نمی توانند خط افقی بکشند. شاید مسئولان ندانند که سفره های مردم هر روز کوچکتر و کوچکتر می شود و بسیاری از محصولات مانند گوشت و میوه از سفره برخی افراد حذف می شود سایر محصولات نیز در حال حذف شدن هستند. از سوی دیگر، موضوع برجام نیز حل نشده باقی ماند و ناامیدی مردم در این زمینه افزایش یافت. تحریم ها زندگی روزمره مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و از طرفی قیمت مواد غذایی حتی کاهش نیافته و برخی از آنها گران شده است. زندگی مردم با تصورات برخی مسئولان کاملا متفاوت است. با توجه به نرخ تورم موجود و شرایط معیشتی مردم، وقتی مسئولان برای بهبود شرایط اقتصادی جامعه صحبت می کنند، بدیهی است که مردم به گفته های آنها باور ندارند. همچنین این نوع سخنرانی ها به افکار عمومی القا می کند که مسئولان اقتصادی کشور به وضعیت معیشتی مردم توجه کنند. آنها آن را ندارند و به نظر می رسد در دنیای دیگری زندگی می کنند. وگرنه دنیایی که مردم عادی در آن زندگی می کنند پر از فقر و تنگنای اقتصادی است. این موارد جان بسیاری از خانواده ها را به خطر می اندازد. بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط کنونی باید با دقت بیشتری صحبت کرد و افراد باید با شرایط زندگی خود را تطبیق دهند. مردم به دنبال اعداد و ارقام نیستند، بلکه روزانه خود را به طور خاص با مشکلات اقتصادی مرتبط می دانند، بسیاری از آنها در صورت همزمان بودن توانایی پرداخت هزینه های خانوار خود را ندارند. چند شغل کار می کنند؟ آیا در شرایط فعلی می توان از بهبود اقتصاد کشور برای مردم صحبت کرد؟

> حلوا گفتن دهان را شیرین نمی کند

هادی حکسونش کارشناس اقتصادی در این باره به آفتاب یزد گفت: اصطلاحی هست، می گویند حلوا گفتن دهان را شیرین نمی کند. برای اینکه بفهمیم در هیچ جامعه ای اقتصاد رو به بهبود است یا نه، ما با شاخص ها می سنجیم و رفاه نیز با شاخص ها سنجیده می شود. مهمترین شاخص نرخ تورم است. در چند ماه گذشته تورم مواد غذایی بیش از 70 درصد بوده است. همچنین در ماه گذشته تورم ماهانه مسکن بالای 6 درصد بوده که بی سابقه است. از سوی دیگر، سطح دستمزدها بسیار کمتر از سطح تورم نقطه به نقطه است. اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم، قیمت برخی از محصولات غذایی مانند روغن، مرغ، گوشت و میوه ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته است. واضح است که با توجه به این شاخص ها، رفاه مردم رو به بهبود نیست. اما اگر به مواردی مانند میزان صادرات و واردات نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که وضعیت امسال همین است. ارزش اقلام افزایش یافته است، اما تراز تجاری طی هفت ماه گذشته منفی 3 میلیارد دلار بوده است. بنابراین با هر معیاری که وضعیت اقتصادی را بسنجیم، شاهد بهبودی در این وضعیت نیستیم. شاخص های پولی، نرخ رشد اقتصادی، تراز تجاری، رشد نقدینگی، نرخ سود بانکی و سایر شاخص ها نشان می دهد که سطح رفاه جامعه کاهش یافته است. البته این بدان معنا نیست که سال گذشته وضعیت بهتر بود، زیرا از سال 97 که تحریم ها علیه کشورمان آغاز شد، به طور طبیعی سطح رفاه در حال کاهش است که با سرعت آن سنجیده می شود. این کار با توجه به شاخص ها انجام می شود.

> توده های مردم چیز دیگری می گویند

آلبرت بگزیان، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی در این باره به آفتاب یزد گفت: بعضی ها بعضی وقت ها حرف هایی می زنند که باعث تعجب مردم می شود و حتی ما اقتصاددان ها هم می فهمیم که نمی توانیم بگوییم این حرف ها عمدی است یا تصادفی. برای ما خیلی سخت نیست که بخواهیم در مورد وضعیت اقتصادی صحبت کنیم. مردم مجبور نیستند از برخی اعداد تخصصی پیروی کنند و آنها را درک کنند. حالا دولت می گوید پایه پولی را تغییر داده یا قوانین تغییر کرده است. مردم چندین چیز را در عملکرد دولت بر سر میز خود احساس می کنند. یکی از مشکلات قیمت این است که در آن زمان هیچ چیز ارزان نبود. حال اگر اقلام افزایش قیمت نداشته اند اما قیمت آنها کاهش نیافته و مردم با آن ملموس هستند این مشکل در صورتی مربوط می شود که اکنون اکثر موارد نوید افزایش قیمت و گران شدن اقلام مورد نیاز مردم را می دهند. همچنین باید توجه داشت که سطح درآمد مردم افزایش نیافته است، اما از سوی دیگر نرخ دلار نیز افزایش یافته است.

> تضعیف اعتماد عمودی در جامعه

امان الله کرای مقدم جامعه شناس نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت: یکی از دلایلی که اعتراضات در جامعه ما به وجود آمده و ادامه دارد مشکلات اقتصادی است. چنین اظهاراتی که با واقعیت جامعه همخوانی ندارد، باعث بی اعتمادی شدید جامعه می شود
و بین دولت و مردم شکاف ایجاد می کند. برخی از جامعه شناسان می گویند که این منجر به تضعیف اعتماد عمودی در جامعه می شود. اعتماد مردم به دولت و حاکمیت کاهش خواهد یافت. چنین سخنانی برای مردم قابل قبول نیست و آنها را باور نمی کنند. زیرا افرادی که در طبقه بازار هستند وقتی می خواهند اقلام مورد نیاز Face را تهیه کنند دچار مشکل می شوند. از سوی دیگر وقتی مردم می بینند قیمت دلار افزایش یافته است، نمی توانند به بهبود وضعیت اقتصاد اعتقاد داشته باشند، بنابراین چنین اظهاراتی باعث تعمیق بی اعتمادی در جامعه می شود و در واقع شکاف بین مردم و حاکمیت است. گسترده شدن به همین دلیل مردم دیگر حرف مسئولان را نمی پذیرند چون زندگی واقعی آنها با گفته های مسئولان همخوانی دارد. اینطور نیست و می تواند برای جامعه بسیار خطرناک باشد.”

>افزایش یاس و ناامیدی

امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی نیز گفت: وقتی شرایط اقتصادی برای مردم مناسب نیست و مردم از بهبود اوضاع اقتصادی توسط مسئولان صحبت می کنند، نشان دهنده این است که آنها از مردم نیستند و اطلاعی ندارند. شرایط آنها.” این گفتگوها باعث درد و رنج مردم می شود زیرا احساس می کنند مسئول دردهای خود هستند، آنها نمی فهمند. و این واقعیت جامعه است. این گونه اظهارات نشان می دهد که مسئولان مربوطه نه تنها برای مشکلات مردم برنامه ای ارائه نمی کنند، بلکه حتی از آن اطلاعی هم ندارند. این نظرات باعث ناامیدی مردمی می شود که امروزه با مشکلات زیادی روبرو هستند. در این شرایط مردم احساس می کنند بی عدالتی در جامعه وجود دارد و مسئولان توجهی به آنها ندارند و از واقعیت جامعه دور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید