هزینه های محسن رضایی برای دولت رئیس جمهور مبارزه برای نخواستن «آقا محسن»!

هزینه های محسن رضایی برای دولت رئیس جمهور مبارزه برای نخواستن «آقا محسن»!

روز جدید محسن رضایی که بارها ریاستش توسط پاستور تعطیل شد، به عنوان معاون اقتصادی وارد دولت ریاست جمهوری شد اما حضورش در دولت تاثیر چندانی در اقتصاد نداشت و حتی با مخالفت هایی در دولت مواجه شد.

قرآن نو – گروه سیاسی: هرگاه نام محسن رضایی مطرح می شود، وعده های جنجالی او جان می گیرد. وعده هایی که این دکترای اقتصاد در دوره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داد نه تنها راهی برای تحقق نیافت بلکه مایه خنده هم شد.

وی پس از مراجعه به پاستور به عنوان معاون اقتصادی باز هم به این وعده ها عمل نکرد و هر از چند گاهی می داد اما شکل عملیاتی به خود نگرفت.

قول پشت وعده

کمی به عقب برگردیم، به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم. محسن رضایی که آن روزها رقیب ابراهیم رئیسی بود، هر روز که از خرداد 1400 می گذشت، حرف های باورنکردنی بیشتری می زد تا آرای بیشتری به نام او ریخته شود. وعده های رنگارنگ اقتصادی در آن روزهای ایران که معیشت مردم با مشکل جدی مواجه بود، او را به رتبه دوم نامزدهای ریاست جمهوری رساند.

ایجاد صندوق جبران خسارت زیان دیدگان بورس، هدفمندی و هوشمندسازی یارانه ها، محدود کردن قیمت ها و کنترل تورم، تامین 90 درصدی هزینه های خرید مسکن از بانک ها، ایجاد شغل جدید به نام خانه داری و توسعه مشاغل خانگی، شکل دادن به اقبال اقتصادی با استقرار مجری اقتصادی اختیارات استان ها و توسعه صنعت گردشگری ایران از مهم ترین وعده های برادر محسن بود که او را رئیس جمهور نکرد.

محسن رضایی که اکنون نه کاندیدای انتخابات بلکه معاون اقتصادی رئیس جمهور است، در دوران معاونت ریاست جمهوری هیچ وعده اقتصادی نداد و البته هر از چند گاهی نیز اظهارات عجیب اقتصادی می کند.

وی در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که وضعیت اقتصادی کشور روز به روز در حال بهبود است. وی گفت: امروز یک مبارزه و رقابت جدی بین ما و دشمنان ایران در خارج و منطقه برای تسریع پیشرفت کشور وجود دارد.

بهبود وضعیت اقتصادی مدنظر محسن رضایی تا یک سال و نیم از عمر دولت و انتخاب وی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور، هیچ یک از پایان نامه های انتخاباتی وی که همه در حوزه اقتصادی بوده، ذکر شده است. عملی شد و خود رئیسی نیز همانگونه که وعده داده بود، ماندگار شد.

هدفمندی یارانه ها و هوشمندسازی

محسن رضایی چنان با شعارهای مردمی وارد عرصه انتخابات شد که گویی نمی دانست اضافه شدن یارانه چه ضرری برای اقتصاد ایران خواهد داشت. پرداخت یارانه 450 هزار تومانی به هر ایرانی پایان نامه آقا محسن بود. وی که مدعی است پرداخت این مبلغ یارانه مبنای کاملا علمی و عملی دارد، گفت: 2 تا 4 میلیارد دلار صرفه جویی می کنم که محصول این یارانه 8 میلیارد دلاری برای خانوارهای ایرانی به مبلغ 450 هزار تومان است. تومان. درصدی از جامعه ایران که از دهک های ضعیف حذف شده اند یارانه می گیرند. او در دوران معاونت خود چنین ایده ای را مطرح کرد اما با واکنش منفی همکارانش در دولت مواجه شد و سکوت کرد.

بورسی که بیشترین افت را داشت

مهم ترین و عجیب ترین اظهارنظر محسن رضایی مربوط به یارانه ها نبود، بلکه صحبت های عجیب او درباره تقویت بازار سرمایه با هدف افزایش شاخص کل در محدوده یک میلیون و 500 هزار واحدی بود. این وعده محسن رضایی زمانی مطرح شد که بازار سرمایه روز به روز ریزش داشت. در اواخر دهه 1400 و زمانی که وی معاون اقتصادی بود، شاخص کل بورس به مرز یک میلیون و 200 هزار واحد رسید و خیلی ها را به یاد قول محسن رضایی انداخت. اما از واکنش به محسن رضایی برای پاسخ به این بی ادبی خودداری کنید.
وعده جنجالی به مادران ایرانی

رضایی در ادامه وعده های اقتصادی خود به سراغ بانوان هم رفت. او به مادران ایرانی وعده معیشت می داد و قبلا گفته بود به زنان خانه دار مزد می دهد. وقتی به معاونت رسید این قول را فراموش کرد.

بنزین و گازوئیل چنده؟

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری وارد بحث سوخت شد و قول عجیبی در این باره داد. وی گفت: اولین موضوعی که در دولت من به آن پرداخته می شود، ساماندهی یارانه های پنهان در کشور است. به این ترتیب بنزین و گازوئیل به قیمت واقعی به سرمایه گذاران ثروتمند فروخته می شود. وی قیمت بنزین و گازوئیل را اعلام نکرد و هنوز کسی زمان و رقمی را برای افزایش قیمت تعیین نکرده است.

کلید حل مشکلات اقتصادی کشور کجاست؟

او همچنین از آغاز چرخه تولید می گوید. به گفته وی، «اگر اقتصاد و تولید ملی ما شروع شود، هیچ ایرانی با درآمد سرانه کمتر از 50 هزار دلار وجود ندارد. همه چیز برای این پرش آماده است.» محسن رضایی چنین تصوری داشت اما نمی دانست در شرایط فعلی کشور چگونه می توان چرخ تولید را به حرکت درآورد؟ و اگر فرض کنیم تولید شروع شود، آیا این ارقام می توانند حاصل شود؟

دعوا بر سر بی میلی آقا محسن

تزهای اقتصادی برادر محسن به حدی اشتباه بود که دولت در مورد او تصمیم پنهانی گرفت. اردیبهشت ماه سال جاری پیامی با امضای محمد محبر معاون اول رئیس جمهور منتشر شد که بر اساس آن محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و سید سلطان مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور از ترکیب اقتصادی حذف شدند. کمیسیون دولت

ساعاتی بعد، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توضیحی در توئیتر نوشت: تغییر ترکیب کمیسیون اقتصادی به درخواست این اعضا و به دلیل چند شغله بودن و ناتوانی در جلسه دولت تصویب شد. برای شرکت در جلسات کمیسیون . رعایت نصاب قانونی در جلسات کمیته. چنین تغییراتی طبیعی است و قبلا نیز اتفاق افتاده است.

اما این اتفاق در حالی رخ داد که اخبار حاکی از اختلاف محبر و رضایی بر سر سیاست های اقتصادی دولت بود. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل شکست دولت ریاست جمهوری در عرصه اقتصادی، تفاوت رویکردها و تصمیمات این دو تن از اعضای ارشد کابینه است.

دلایلی که البته برای رفتن محسن رضایی منطقی به نظر می رسد. با این همه تز اقتصادی نتوانست حتی یک تز را کامل کند. مهمتر از آن، او چنین وعده هایی به مردم داده بود که انجام ندادن آن چیزی جز هزینه برای دولت رئیس جمهور ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید