مشکلات رئیس جمهور محسن رضایی

مشکلات رئیس جمهور محسن رضایی

وی با بیان اینکه استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول های بدون پشتوانه به طور کامل متوقف شده است، ادامه داد: درآمدهای جدیدی برای کاهش فشار بر مردم تعریف شده است و دولت از جیب مردم برای تامین هزینه های خود استفاده می کند. معاون اقتصادی رئیس جمهور قول ماه آینده را به دولت داده است[آذرماه] این خبر خوبی در مورد بازیابی هزینه ها برای مردم به همراه خواهد داشت.» خبر خوب این بود که حدس زدن آن سخت نبود، زیرا رسانه ها در روز اعلام این خبر نوشتند: «طبق وعده های قبلی، این خبر خوب می تواند اعتباری باشد. کارت یا نوعی». این ابلاغ که در نهایت چالش و حاشیه ای برای دولت سیزدهم به شمار می رفت، پنج روز پیش از آنکه سید احسان هندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در چهارم آبان 1400 به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت منصوب شود، صورت گرفت. البته اعلام چنین خبری در حوزه سخنگویی حوزه اقتصادی است و ورود محسن رضایی به این موضوع به خودی خود مشکل ساز بود اما هیچ واکنشی از سوی خانواده و نزدیکان رئیس جمهور صورت نگرفت!
خبر خوب این است که تبدیل به یک شوخی تلخ شده است!
آبان ماه تمام شد، هازارد در نیمه راه است و طعنه های رسانه ای و فعالان سیاسی، اقتصادی و رسانه ای آرام آرام بالا می رود که با آغاز طرح سوالات طعنه آمیز، با ارائه لایحه بودجه در مجلس شتاب گرفت. :
– خبر خوب اینکه دلار 30000 تن بود؟
خبر خوب این است که افزایش سن بازنشستگی؟
– خبر خوب این بود که ارز به 4200 تن کاهش یافت؟
– خبر خوب این بود که بودجه صداوسیما 56 درصد افزایش یافت؟
– خبر خوب افزایش حقوق بود؟
– خبر خوب افزایش 560 هزار میلیارد تنی مالیات بود؟
– خبر خوب افزایش یارانه نقدی بود؟
دولت 21 آذرماه بودجه 1401 را تقدیم مجلس می کند. علاوه بر حذف ارز ترجیحی، تصمیم بر افزایش یارانه نقدی به 90 تا 120 هزار تن نیز گرفته می شود. محسن رضایی در حالی به رسانه ها درز می کرد که پیش از این از سوی مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شده بود. وی در خصوص پرداخت ریالی یارانه ها در ازای حذف ارز ترجیحی در سال آینده گفت: میانگین پرداختی یارانه ها با توجه به حذف 4200 تومان بین 90 تا 120 هزار تومان خواهد بود و این موضوع بر اساس آن تعیین می شود. دهک ها در جلسات کارشناسی به این ترتیب در لایحه بودجه 1401 در مورد هدفمندی یارانه ها، پیشنهاد پرداخت 100 هزار میلیارد تن یارانه جدید به مردم در ازای چهار هزار و 200 تن اصلاح ارزی و جبران خسارت اصلاح کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و بازخرید تضمینی گندم به مردم پیشنهاد شده است. کل یارانه پرداختی در سال آینده بر اساس این لایحه 336 هزار میلیارد تن خواهد بود که 73 میلیارد و 800 میلیارد تن آن یارانه نقدی و یارانه معیشتی است.
با مشورت سخنگو از مواضع دولت مطلع شوید
هرچند دولت سیزدهم در ۸ آبان ماه سخنگویی نداشت، اما در زمانی که محسن رضایی با فشار رسانه ها از افزایش دو برابری یارانه رسانه ها خبر داد، دولت علاوه بر سخنگوی اقتصادی، سخنگوی دولت هم داشت، یعنی محسن رضایی خودش این خبر را اعلام کرد. خود را در موقعیتی می‌بیند که مردم و کشیش‌ها به یک اندازه نگران مشکلات نامحدود اقتصادی و معیشتی هستند که در نهایت; ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت بر لزوم هماهنگی کامل در دولت در حوزه اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: اعلام مواضع و اطلاع رسانی در مورد مسائل مربوط به دولت باید با هماهنگی کامل با سخنگوی دولت باشد. از سوی دیگر مدیر و محور فعالیت ها و برنامه های اقتصادی دولت، چهره معاون اول رئیس جمهور است و هرگونه اطلاع رسانی در زمینه مسائل اقتصادی باید با وی به توافق برسد.
> واکنش دیرهنگام خانواده!
وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در واکنش به اظهارات محسن رضایی معاون اقتصادی نخست وزیر مبنی بر افزایش دو برابری یارانه ها در دی ماه که در رسانه ها با عنوان «خبر خوب» منتشر شده بود، گفت: تصمیمی گرفته نشده است. تاکنون تسنیم نوشت: احسان هندوزی گفت: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش یارانه ها تاریخ دقیقی تعیین نشده است، وی همچنین درباره افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: تاکنون تصمیمی گرفته نشده است. پس از اینکه محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: «بر اساس لایحه بودجه یارانه ها را برای سال آینده دوبرابر می کنیم». مسئولان اجرایی تلاش می‌کنند تا یارانه‌ها را در سه ماه باقی‌مانده سال دوبرابر کنند که افزایش یارانه‌ها برای سه ماه باقی‌مانده سال اعمال شود.» وی افزود: مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد تا سه ماه باقی مانده از سال یارانه ها را دو برابر کنند و در صورت اجرای خوب این طرح، هر خانواده چهار نفره 800 هزار تن کالا و پول دریافت می کند. رضایی گفت: البته این طرح باید از آذرماه اجرا می شد، اما به دلیل مشکل به آذرماه موکول شد و بر اساس این طرح به خانواده ها کارت بانکی داده می شود که بخشی از آن در اختیار مردم قرار می گیرد. شکل کالا.” به تعویق افتاد.»
توصیه محسن رفیقدوست نادیده گرفته شده و نادیده گرفته می شود
محسن رفیق دوست دوست و همرزم محسن رضایی در خاطرات خود – روایت می کنم – خاطره ای را ذکر می کند که: به «برادر محسن» گفتم: بهتر است در استانی که متولد شده اید در انتخابات مجلس شرکت کنید و که به آن تعلق دارید نامزد ریاست جمهوری شوید تا زمانی که به اندازه کافی مشهور شوید.
محسن رفیق دوست می گوید: نه تنها به توصیه من سرپیچی کرد، بلکه درست از حوزه تهران ثبت نام کرد، اما ناکام ماند! این خاطره حکایت از آن دارد که اگر محسن رضایی به توصیه دوستانش گوش می کرد، می توانست نتایج بهتری کسب کند.
داشت می گرفت!
> خودتان را به عنوان رئیس جمهور در نظر بگیرید!
کافی است یک بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید، چه رئیس جمهور شوید چه نشوید، دچار نوعی سندرم می شوید که نمی توانید برای همیشه از عرصه انتخابات خارج شوید. در این زمینه محسن رضایی و محمد باکر کلیباف ممکن است دچار عارضه مشترکی شده باشند و آن این است که: «سندرم خود پیشنهادی» سندرمی است که حتی زمانی که کلیباف رئیس مجلس شود و محسن رضایی نایب رئیس شود، رها نمی شود. !!
> محسن رضایی شانس آورد مردم قولش را جدی نگرفتند!
او اگرچه در چندين دوره انتخابات رياست جمهوري شركت كرد، گرچه براي محسن رضايي كمك نكرد، اما اين مشكل باعث شد مردم ياد بگيرند كه سخنان و وعده هاي محسن رضايي را همانند تبليغات انتخاباتي تفسير كنند و آنها را به معناي دقيق تر جدي نگيرند. محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی دولت سیزدهم آنقدر خوش شانس بود که مردم با توجه به اظهارات تصادفی و اتفاقی او سعی می کنند مورد توجه قرار بگیرند و روی صحنه بمانند وگرنه اگر مردم او را باور کنند و جدی بگیرند قطعاً خواهد شد. مشکل بزرگی برای سید ابراهیم رئیسی در این تنگناهای بد اقتصادی است، اما خوشبختانه برای محسن رضایی. عده‌ای که عموماً نمی‌دانند محسن رضایی در دولت سیزدهم چه می‌کند و آن‌هایی که می‌دانند، طبیعتاً حضور او را صرفاً یک حضور تشریفاتی می‌دانند و به همین دلیل قول خوش اخلاق حاج محسن در نهایت به یک شوخی خنده‌دار تبدیل شد. رسانه های اجتماعی بیا دیگه!
> چرا به محسن رضایی قول دادی و چرا این قول را آنطور سوزاندی؟!
حضور محسن رضایی در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر همواره با چالش‌ها و حاشیه‌هایی همراه بوده است که گاه می‌تواند به یک بحران اجتماعی شدید تبدیل شود، از ماجرای کربلای 4 که خیلی‌ها را ناراحت کرد تا موضوع ساختن سربازان گروگان آمریکایی برای تامین مالی. ، مشکلی که موید آن است که محسن رضایی هم از «احمدی نژاد داخلی» رنج می برد که اگر نبود قول دیده شدن و ماندن در عرصه سیاسی را نمی داد!

دیدگاهتان را بنویسید