فرماندهی اقتصادی دولت کیست؟ محسن رضایی یا خبرچین؟

فرماندهی اقتصادی دولت کیست؟  محسن رضایی یا خبرچین؟

اما آنچه در قالب اختلافات در دولت به وجود آمده، پدیده جدیدی نیست، سابقه ای طولانی دارد و تقریباً به ابتدای تشکیل دولت برمی گردد. بنابراین شاید بهتر باشد ماجرا را از ابتدا مرور کنیم که بعد از پیروزی آیت… رئیسی در انتخابات 1400 همه نگاه ها به تشکیل کابینه و دولتی بود که رئیس جمهور به عنوان وزیر خود منصوب کند. ، معاونان و مشاوران. اگرچه در طرح کلی مشخص بود که رئیسی از چه افرادی در دولت خود استفاده خواهد کرد، اما نوع مناصب و جهت گیری فکری مردم نیز در این انتصابات اهمیت داشت. در این میان شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که در میان چهره‌های مختلف سیاسی اصولگرا که سوابق اجرایی زیادی نیز داشتند; رئیسی محمد محبر را که در بنیاد برکت فعالیت می کرد به عنوان معاون اول رئیس جمهور برگزید اما رئیس جمهور با این انتصاب نشان داد که بر اساس رویکردها و نظرات خود به مردم رتبه بندی می کند. اما ماجرا از لحظه ای شروع شد که همه منتظر دفتر بودند که مشخص شد اتفاقات دیگری در پاستور در حال رخ دادن است و به نظر می رسد معاون اول. اما اگرچه کابینه پس از تعاملات وارد شد، اما موج بعدی اختلافات در زمان تیم اقتصادی دولت شکل گرفت. جایی که رئیس جمهور محسن رضایی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که برنامه اقتصادی هم ارائه کرده بود را به عنوان معاون اقتصادی خود منصوب کرد. از این رو اختلافات به وجود آمد، زیرا نه وزیر اقتصاد بنا به خواست مخبر انتخاب شد و نه معاون وزیر اقتصاد به شدت مورد نظر و موافق مخبر بود. اما علیرغم اینکه بسیاری معتقد بودند باید در تیم اقتصادی دولت هم افزایی صورت گیرد، اوضاع به این شکل پیش نرفت و در نهایت پس از صحبت های دوره ای مبنی بر احتمال برکناری محسن رضایی از دولت، نامه ای آمد. از عدم حضور در کمیسیون اقتصادی دولت.

اختلاف بر سر فرماندهی اقتصادی دولت

محسن رضایی و محمد محبر رویکردهای مشخصی در برنامه ریزی اقتصادی و حل مشکلات داشته و دارند و هیچ گاه در حوزه اقتصادی دولت نظرات یکسانی نداشتند. این موضوع در بسیاری از موضوعات نیز باعث اختلاف نظر شده است و این سوال پیش می آید که در واقع سرپرست تیم اقتصادی دولت کیست؟ پاسخ این است که تا رئیس جمهور محدوده کاری و مسئولیت هر فرد را مشخص نکند، همه خود را در مقام فرماندهی می بینند و انتظار اجرای طرح ها و ایده های اقتصادی خود را دارند. بنابراین به نظر می رسد این موضوع باید توسط رئیس جمهور تصمیم گیری شود. رئیسی باید قاطعانه وارد این موضوع شود و با توجه به صلاحیت افراد کابینه یک نفر را به عنوان فرمانده اقتصادی دولت معرفی کند. در حال حاضر اختلافات در دعوای رضایی و محبر ادامه دارد و باید دید جریان اصولگرا نظر چندان مثبتی نسبت به وی ندارد و اخیرا محمدجواد کریمی قدوسی نماینده متمایل به جبهه پایداری مجلس نوشته است. در توئیتی خطاب به رئیس‌جمهور آمده است: «افشاگر توانمند است.» او آن‌چه را که برای این سمت لازم است ندارد.» در همین حال، محسن رضایی که زمانی کاندیدای ریاست‌جمهوری بود و اکنون معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است، این کار را انجام می‌دهد. پیروزی.

تفاوت ها در طعم است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص برخی اختلافات در تیم اقتصادی دولت اظهار داشت: معتقدم اختلاف نظر بین دولتمردان اقتصادی بد نیست زیرا سیاست و جهت گیری اقتصادی دولت مشخص است و همه مسئولان کشور بر اساس یک رویه پیش می روند. و حتی داشتن اختلاف به خصوص اختلاف سلیقه و نظر. داریوش قنبری به آرمان ملی گفت: آنچه امروز در اقتصاد کشور مهم است این است که منابع وجود ندارد و منابع محدود است. از آنجایی که اقتصاد کشور ما بر پایه نفت است، در شرایط تحریم، بخش قابل توجهی از منابعی که باید وارد کشور شود، وارداتی نیست. این موضوع بر مشکلات کشور افزود. و افزود: تا منابع نباشد نمی توان از مدیریت اقتصادی صحبت کرد. این فعال سیاسی درباره نقش فرماندهی اقتصادی دولت در پیشبرد امور گفت: در دولت آقای روحانی، آقای جهانگیری به عنوان فرمانده تیم اقتصادی همه چیز را به خوبی مدیریت کرد، اما در دولت فعلی هنوز مشخص نیست کیست. فرماندهی اقتصادی دولت، هرچند گفته می شود که آقای محبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور در آن سمت فعالیت می کند. البته در مورد میزان اختلاف باید بگوییم که من معتقد نیستم که این اختلافات مبتنی بر دولت باشد، زیرا این دولت چشم به بعد اقتصادی دارد و هم آقای محبر و هم مامان آقای. رضایی این دیدگاه را اجرا می کند و نقش آقای مخبر بیشتر است و تصمیم گیری با معاون اول است.

دیدگاهتان را بنویسید