محسن رضایی و محبر نتوانستند تیم اقتصادی دولت را متحد کنند/ وضعیت بد معیشتی بحران اجتماعی را به دنبال دارد

محسن رضایی و محبر نتوانستند تیم اقتصادی دولت را متحد کنند/ وضعیت بد معیشتی بحران اجتماعی را به دنبال دارد

روز جدید نقوی حسینی نماینده سابق مجلس گفت: اگر دولت سیدابراهیم رئیسی با اقدام فوری و تشویقی نتواند سبد معیشتی را تقویت کند، ممکن است اتفاقاتی مانند 9 آبان 98 در کشور رخ دهد.

هیچ یک از طرفداران او تصور نمی کردند پس از روی کار آمدن دولت، زمانی که سیدابراهیم رئیسی در خرداد 1400 به عنوان کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی کرد و فصل جدیدی از اقتصاد ایران را آغاز کرد و به زندگی سخت پایان داد، قیمت برخی مواد غذایی افزایش یابد. از مردم.سیزدهم به دو برابر.

بی برنامگی تیم اقتصادی رئیسی و همچنین عزم جدی دولت برای حذف ارز 4200 از اقتصاد، بسیاری از اقتصاددانان را به اضافه بسیاری از اقتصاددانان بر آن داشت تا هشدار دهند که ممکن است صبر مردم زودتر از آنچه رئیسی معتقد است تمام شود. که اتفاقات ناگوار زیادی مانند آبان 98 برای کشور رخ خواهد داد.

در همین رابطه یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید; دولت و مجلس باید فورا اقدامات لازم را برای بهبود کیفیت زندگی مردم و وضعیت اقتصادی کنونی انجام دهند.

وی تاکید می کند؛ اگر تیم اقتصادی سیدابراهیم رئیسی نتواند منسجم‌تر عمل کند، ممکن است اژدهای تورم بیدار شود و وضعیت فوق‌العاده کشور پیچیده‌تر شود.

مشکلات اقتصادی با دستور حل نمی شود

سید حسین نقوی حسینی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل افزایش مشکلات اقتصادی از ابتدای دولت سیزدهم گفت:

وی افزود: مشکلات اقتصادی را نمی توان به صورت منظم و در عین حال کوتاه مدت حل کرد.

وی گفت: یکی از راه های اصلی بهبود وضعیت اقتصاد حرکت به سمت رشد اقتصادی است و در شرایط فعلی کشور باید رشد اقتصادی 5 درصدی را تجربه کنیم تا اولین اثرات بهبود شرایط را بگیریم.

اقتصاد ایران در وضعیت اضطراری قرار دارد

نکوی حسینی تاکید کرد: اقتصاد کشور در وضعیت اضطراری قرار دارد و در نتیجه معیشت مردم نیز در خطر است. به همین دلیل، اگرچه حرکت به سمت رشد اقتصادی بلندمدت مهم است، اما باید تعدادی راه حل فوری برای شرایط اضطراری فعلی ارائه شود.

وی گفت: کنترل تورم، تثبیت بازار، ایجاد فضای روانی مساعد برای کسب و کار، ایجاد افق روشن برای اقتصاد، کنترل و تثبیت نرخ ارز، فعال سازی نهادهای مالی مانند بورس و حمایت از طرح های اشتغال زایی در حوزه های مختلف. می توان با استفاده از مجموعه ای از راهکارها برای غلبه بر وضعیت اضطراری در اقتصاد استفاده کرد.

انتقادات جدی به تیم اصلی اقتصادی وارد است

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که تیم اقتصادی دولت سیزدهم تا چه اندازه برای بهبود وضعیت اضطراری اقدام کرده است، گفت: هنوز هیچ اقدامی از سوی تیم اقتصادی دولت سیزدهم در این مقوله ها صورت نگرفته است و آیا اقدامی صورت گرفته است؛ اما در این راستا اقداماتی انجام شده است. حرکت بسیار ضعیفی بود.

دولت تاکنون چند خانه برای نهضت ملی ساخته است؟

نقوی حسینی با اشاره به طرح تامین یک میلیون مسکن در سال که از سوی دولت ابلاغ شده است، اظهار کرد: رئیس جمهور در جریان انتخابات قول داده بود تا پایان دولت سیزدهم سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود. سوال اینجاست که آیا تا به امروز اقدامی در این راستا صورت گرفته است و یا اینکه دستگاه های ذیربط همچنان در حال بررسی حوزه های ساخت مسکن و ثبت نام متقاضیان هستند؟

وی ادامه داد: در بحث بورس هنوز مشخص نیست دولت برای سرمایه گذاری و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران چه اقداماتی انجام داده است، همین وضعیت در مورد طرح های اشتغال زایی، مناطق توسعه ای و بازار ارز وجود دارد.

شاید اژدهای متورم بیدار شود

این نماینده سابق مجلس گفت: من منکر اقدامات مثبت دولت در برخی بخش ها نیستم اما باید اذعان داشت که هنوز اقدامات امیدوارکننده ای در حوزه اقتصاد دولتی انجام نشده است و حتی اژدهای تورم نیز می تواند با شرایط فعلی دوباره بیدار شود. ادامه می دهد.

نقوی حسینی در بخشی دیگر از این گفتگو در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات اقتصادی دولت به دلیل ناهماهنگی وزرای اقتصادی است، گفت: تیم اقتصادی دولت سیزدهم با میراثی فاسد و در عین حال متلاطم از دولت قبل مواجه است. “

روحانی همه ابعاد زندگی مردم را به برجام پیوند زد

وی یادآور شد: دولت روحانی نه تنها اقتصاد، بلکه همه ابعاد زندگی را به برجام مرتبط کرده بود. این تفکر همچنین باعث شد تا پس از فروپاشی بیانیه برجام شرایط بسیار آشفته ای در کشور ایجاد شود که آثار آن همچنان باقی است.

این فعال سیاسی اصولگرا به تیم اقتصادی دولت پیشنهاد کرد: تدوین برنامه کارشناسی، انسجام تیمی، هدفمندی تیم اقتصادی، حرکت جمعی و از همه مهمتر؛ اقدام قاطع نقش بسیار مهمی در بهبود وضعیت فعلی اقتصاد دارد.

نماینده سابق خانه ملت ها گفت: من به عنوان یکی از حامیان رئیس جمهور سیزدهم معتقدم باید دلسوزانه از تیم اقتصادی فعلی انتقاد کرد. متاسفانه این تیم اقتصادی هنوز برنامه ای منسجم و متمرکز ندیده است.

وی گفت: نمی خواهم از فرد خاصی در تیم اقتصادی دولت سیزدهم نام ببرم، اما آنچه مشهود است; تیم اقتصادی دولت انسجام لازم برای بهبود شرایط فعلی را ندارد.

چرا تیم اقتصادی دولت سیزدهم هماهنگ نیست

نقوی حسینی یادآور شد: آقای محسن رضایی قبل از انتخابات در کنار آقای محبر که قبل از حضور در دولت مدیریت یکی از بنگاه های اقتصادی کشور را برعهده داشتند، برنامه جامع اقتصادی برای کشور داشتند، اما می بینیم که چنین افرادی این گونه نبودند. همیشه دوباره موفق به دستیابی به وحدت تیمی ایجاد کابینه در بخش اقتصادی شده است.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: با تمام تفاسیر نمی توان منکر تلاش هیئت دولت و از همه مهمتر خود آقای رئیسی برای بهبود وضعیت فعلی و البته انکار شد. آنها به مشکلات اصلی کشور تبدیل شدند.

پارلمان ها در بحران اقتصادی کنونی به دولت کمک می کنند

وی با انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم گفت: نباید انتظار داشت که دولت تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. امروز می بینیم که مجلسی متناسب با تفکر دولت فعلی تشکیل شده و از نمایندگان انتظار می رود با ریل گذاری درست و تصویب قوانین به دولت کمک کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: مجلس علاوه بر تصویب قوانین مناسب، وظیفه دارد دولت را در امر نظارت یاری کند.

شرایط بد زندگی منجر به یک بحران اجتماعی خواهد شد

نکوی حسینی در بخشی دیگر از گفتگوی خود با قرن جدید در پاسخ به این سوال که گرانی های کنونی و شرایط بد معیشتی تا چه حد ممکن است منجر به اتفاقات ناگواری مانند آبان 98 شود، گفت: نگرانی.

نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه دولت ها باید مردم را امیدوار کنند، خاطرنشان کرد: آقایان احمدی نژاد و روحانی در دوره اول خود در تلاش برای ایجاد فضای امید برای مردم و اقتصاد بودند. امروز دولت آقای رئیسی باید در این راستا گام بردارد.

سال سختی با تورم 50 درصدی خواهیم داشت

وی گفت: سال 1401 به دلیل مقابله کشور با حذف ارز ترجیحی سال سختی است و حتی تورم 50 درصدی در تعاملات اقتصادی دولت در بودجه تصویب شده است. در چنین فضایی که جامعه درگیر مسائل اقتصادی خواهد بود، دولت باید اقدامات انقلابی، کوتاه مدت و موثری برای امیدواری مردم انجام دهد.

نقوی حسینی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا سیدابراهیم رئیسی هم تصوری از عملکرد و منافع اقتصادی برجام دارد، گفت: به نظر می رسد دولت سیزدهم بر خلاف دولت های گذشته اقتصاد کشور را به برجام گره نزده است. زیرا اقتصاد ایران پس از ضربه زدن به این استراتژی.

چرخ زندگی انسان باید به راحتی بچرخد

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: اینکه اقتصاد فقط به برجام گره نخورده کافی نیست، بلکه باید از طریق آن برای تقویت معیشت مردم تدابیری اندیشید. دولت باید به گونه ای عمل کند که چرخ زندگی مردم در حال چرخش سرمایه در کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید