دوئل برادران محسن و محمد محبر تندروها برای برکناری زودهنگام معاون اول رئیس جمهور

دوئل برادران محسن و محمد محبر تندروها برای برکناری زودهنگام معاون اول رئیس جمهور

روز جدید : از آنجایی که مهمترین وعده های دولت حول محور اقتصاد می چرخد، امروز تحقق این وعده ها به نوعی برای دولت رئیس جمهور تبدیل به مایه افتخار شده است و به همین دلیل درگیری ها در تیم اقتصادی به وضوح نمایان است.

«من اعلام کردم که در کنار من گیر نمی‌آورم. در دولت هم همین کار را خواهم کرد.» این جمله بلندپروازانه ای بود که از رئیس دولت سیزدهم آمد، اما می شد حدس زد که از آن شعارهایی است که دیر یا زود آشکار می شود.

اکنون خدشه دار شدن این وعده با حرف و حدیث و زمزمه از خیابان پاستور بیش از پیش نمایان است و آنچه مشهود است آتش جنجال هایی است که دامن دولت ابراهیم رئیسی را گرفته و تقریباً تمام تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر این اختلافات به ثمر نشسته است. .

تفاوت بین کی و کجا؟

این روزها هیاهو در ساختمان ریاست جمهوری آنقدر زیاد شده که تقریبا همه متوجه تفاوت ها شده اند. اما این بدان معنا نیست که نبردها تازه شروع شده اند. بهتر است بگوییم این جنجال ها از همان ابتدا شروع شد، زمانی که دولت در حال معرفی کابینه خود بود و از همان ابتدا یک نفر در راس اخبار قرار داشت و آن هم کسی نبود جز «محمد محبر». “.

پس از اعلام نتایج انتخابات و پیروزی ابراهیم رئیسی، دولت جدید به وعده های خود ادامه داد و اعلام کرد که در اسرع وقت کابینه را وارد می کند تا دولت کارها را پیش ببرد. چند روز پس از تحلیف، ارائه لیست وزرا با بن بست مواجه شد که ظاهراً توسط معاون اول رئیس جمهور محمد محبر ایجاد شده بود.

در واقع اخبار و صحبت های سیاسی نشان می دهد که افشاگر در مقابل لیست کابینه ایستاده است تا وزرا به ویژه وزیر اقتصاد مطابق میل خود معرفی شوند. از آنجا بود که معاون اول رئیس جمهور در دولت سیزدهم به «استخوان گلو» معروف شد.

فضای کافی برای دو فرمانده وجود نداشت

ماجرای اختلافات در دولت زمانی جدی شد که «محسن رضایی» به عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور معرفی شد و حکم ابراهیم رئیسی به نمایندگی از رضایی امضا شد. حالا ابروهای خبرچین بیشتر به هم چسبیده بود و خیلی زود زمزمه‌های اختلاف در تیم اقتصادی دولت به گوش می‌رسید. تفاوت‌هایی که دور از ذهن نبود، باب میل، وزیر اقتصاد، نه خبرچین بود و نه مشاور اقتصادی.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب، در آن زمان از واژه دو فرمانده در یک تیم برای تحلیل این اختلافات استفاده کرد و گفت: همان طور که آقای رئیسی درباره ترکیب تیم اقتصادی گفتند، می خواستند با محوریت آقای آقای رئیسی باشد. مخبر که البته رئیس بانک مرکزی است بسیار مصمم است. من معتقدم حضور آقای محسن رضایی در تیم اقتصادی ممکن است فضای تیم اقتصادی را دچار مشکل کند. این دو دستور در اقتصاد کشور را دچار مشکل می کند، امیدوارم در این موضوع هم افزایی حاصل شود. اما معمولاً در این شرایط خدای ناکرده یک اداره باید مشکلات را به دیگری منتقل کند».

پیش بینی ها درباره سختی حضور رضایی و محبر در یک تیم به حقیقت پیوست و هر از چند گاهی صحبت هایی مبنی بر حذف محسن رضایی از تیم اقتصادی دولت مطرح می شد که از جمله می توان به نامه عدم حضور محسن رضایی به کمیته اقتصادی دولت اشاره کرد.

در واقع دعوای محسن رضایی و محمد محبر در دولت رئیسی که از همان روزهای اول شروع شد، مناطق حساس تری را هدف گرفت و در نهایت تا امروز محبر طرف قوی تری دارد.
دامنه اختلافات از دو فرمانده بیشتر است

از آنجایی که مهم ترین وعده های دولت حول محور اقتصاد می چرخد، تحقق این وعده ها به نوعی برای دولت رئیس جمهور تبدیل به مایه افتخار شده است و به همین دلیل درگیری ها در تیم اقتصادی به وضوح نمایان است. در این راستا شاید یک طرف بحث یا به عبارتی سنگینی آن، معطوف به اختلاف محسن رضایی و محبر باشد. اما این دایره بزرگتر از این دو نفر و حضور افراد دیگری مانند مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه است. خاندوزی، وزیر اقتصاد؛ و رستم قاسمی وزیر راه نیز در این حلقه دیده می شود و به گفته حمید حسینی کارشناس اقتصادی مخبر، محسن رضایی، احسان خاندوزی و مسعود میرکاظمی مقامات رده اولی هستند که در این زمینه به عنوان سیاستمدار تلقی می شوند. . بنابراین با چنین دیدگاهی می توان پیش بینی کرد که دیر یا زود اختلافات به مرز حذف یکدیگر می رسد.
خبرچین محبوب دیروز و عصبانی امروز

محمد محبر از سال 1385 ریاست «ستاد اجرایی فرمان امام» را برعهده داشت و پیش از آن معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مصطفان و رئیس هیئت مدیره بانک سینا و همچنین قائم مقامی فعالیت می کرد. استاندار خوزستان. نام او در روزهای سخت کرونا محبوبیت بیشتری پیدا کرد. چون زمانی که کشور تشنه واکسن بود، قول داد که پنجاه میلیون واکسن تولید کند. البته این وعده هرگز عملی نشد و تولید آن پس از معرفی واکسن متوقف شد.

در اواسط انجماد سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری و پس از پیروزی ابراهیم رئیسی، نام خبرچین بار دیگر بر سر زبان ها افتاد. همچنین به عنوان معاون اول رئیس جمهور. در آن زمان راست به دلیل این انتصاب او را نمی شناخت و قرار بود با آغوش باز از معاون اول دولت جدید استقبال کند. اما حالا پس از گذشت یک سال و با افزایش اختلافات با تمرکز این افشاگر، آه هواداران اوج گرفته و حتی خواهان برکناری او هستند.

یکی از افرادی که نسبت به حضور یک افشاگر در دولت هشدار داد محمدجواد کریمی قدوشی نماینده تندرو و اصولگرای مجلس است. وی در توئیتی خطاب به رئیسی نوشت: تاکید می کنم رئیس جمهور محترم طبق مشاهدات کلی آقای محبر توانایی لازم برای این سمت را ندارد. او برای حفظ آینده خود پول خرج می کند و فاقد قدرت مدیریت استراتژیک و فاقد توانایی متقاعد کردن مردم است. حتی یک ساعت ماندن برایشان ضایع است».

به نظر می‌رسد معاون اول رئیس‌جمهور تنها در دولت دودستگی نداشته است. بلکه کسانی هستند که در جریان اصولگرا از او راضی نیستند و نسخه حذف زودهنگام او را پیچیده کردند.

دیدگاهتان را بنویسید