پشت رانت اطلاعات بورس بزرگ و نامه محمد محبر چیست؟

پشت رانت اطلاعات بورس بزرگ و نامه محمد محبر چیست؟

مهدی روزبهانی کارشناس ارشد بازار سرمایه افشای دو نامه ایران خودرو و افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها پس از 2 ماه را به ریشه سهامداران خرد در بورس زد و گفت: تعداد محدودی از حقوق که از 17 تا 20 اردیبهشت شروع به عرضه سهام آبشاری کردند و به عبارتی از سهامداران خرد دستبرد زدند.

میناسادات حسینی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از روز سه شنبه 15 تیر 1402 با علامت سبز شروع به کار کرد تا اینکه رد و بدل شدن نامه ای در فضای مجازی در نهایت بازار سرمایه را به کما برد و شاخص کل بورس را به کما برد. بورس بیش از 24 هزار واحد کاهش یافت.

انتشار این نامه پشت پرده باعث سقوط شدید بازار سهام در 27 اردیبهشت 1402 شد.

به گزارش اقتصاد 24، در این نامه مورخ 17 اردیبهشت 1402 نرخ جدید خوراک و سوخت صنعتی ذکر شده و بر اساس آن قیمت خوراک پتروشیمی ها از 5000 تومان به 7000 تومان رسیده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در 27 اردیبهشت، دولت نرخ عرضه گاز صنعتی را به 7 هزار تومان افزایش داد و در عین حال شاخص بورس 150 هزار واحد کاهش یافت و پس از آن طی دو ماه به 350 هزار تومان کاهش یافت. 50 روز تاخیر در رسیدن به این. تایید سهامداران باعث شد سهامداران قانونی با بهره برداری از رانت اطلاعاتی به سودهای کلان دست یابند و سهامداران کوچک 40 درصد ضرر کنند.

اما سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در دقایق پایانی روز سه شنبه با رد این ادعا گفت: این سوء استفاده ناشی از عدم دقت در حوزه اداری دبیرخانه دولت است. اگرچه این موضوع در جلسه 27 اردیبهشت هیأت دولت مطرح شد، اما به تصویب نرسید، اما برای بررسی و اعلام نظر کارشناسی به کارگروه و کمیته ارجاع شد.

خاندوزی خاطرنشان کرد: کمیته و کارگروه مذکور نتیجه بررسی ها را در پایان خردادماه به هیات دولت اعلام کرد و در واقع آخرین مهلت تصویب و ابلاغ مصوبه مذکور در پایان خرداد و در جلسه 1396 هیأت دولت در 27 اردیبهشت تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشد و مقرر نشد موضوع به کارگروه و کمیسیون ارجاع شود.

مهدی روزبهانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اختاز 24 اظهار کرد: پس از افشای نامه توقف تولید پس از دو ماه ایران خودرو، انتشار این نامه جدید (تصویب افزایش 40 درصدی سقف عرضه پتروشیمی ها) به تعویق افتاد و به تعویق افتاد. بدون اطلاعیه. مجموع مربوط به دقیقاً به روزی که سقوط بورس آغاز شد، نشان می دهد که بورس ایران به یک ماشین انتقال پول تبدیل شده است از افرادی که هیچ رانتی ندارند به اقلیت هایی که همزمان از این تصمیمات مطلع هستند.

وی افزود: مهمترین چالش بورس ایران یک کشور بودن است و در ایران تا حد امکان نه تنها نباید در زمین چمن دولت بازی کرد، بلکه باید از دولت فرار کرد. به خصوص بازار سهام که به نوعی بیش از 70 درصد آن را در اختیار دارد.این دولت است یا دولتی!

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به سقوط ناگهانی بورس طی یک ماه گذشته به اقتصاد 24 گفت: ماجرا دقیقا از 52 روز پیش شروع شد. 52 روز پیش در مقطعی بازار سهام دچار خونریزی شد و شاخص سقوط کرد و هیچکس متوجه نشد که چرا سقوط کرد و چه خبر است.

روزبهانی ادامه داد: اما در ششمین روز از تیرماه 52 روز پیش، نامه ای در کانال ها و گروه های بورسی دست به دست شد و همه را متحیر کرد.

سازمان بورس نسبت به رانت خواران جرم اعلام کند

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه، تعداد انگشت شماری از افرادی که در این جلسه حضور داشتند، رانت اطلاعاتی داشتند و به راحتی 2 ماه زودتر از سهامداران عادی از ماجرا مطلع شدند و به گفته رئیس سازمان بورس اوراق بهادار سیو سود بردند.

روزبهانی با گلایه از اینکه به جای شفافیت در بورس ایران، عدم شفافیت وجود دارد، ادامه داد: همه کسانی که به اطلاعیه رسمی مخبر نرخ خوراک 7 هزار تومانی پتروشیمی ها دسترسی داشتند، باید جرم اعلام شوند. از دفتر معاون اول تا مدیران وزارت نفت، پتروشیمی ملی، ناشران سهام و…
برای یک بار هم که شده رئیس سازمان بورس با سهامداران صادق باشد

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین سهامداران به عنوان متولیان بورس خواستار بررسی تمامی کدهای مدیران و افراد مرتبط در تاریخ مذکور هستند.

روزبهانی با ابراز تعجب از صحبت های رئیس سازمان بورس ادامه داد: کارشناسان بورس تازه فهمیدند وقتی رئیس سازمان بورس اعلام کرد عده ای برنده معرفی شده اند، منظور مجید عشقی چه بوده است؟ باید به صراحت اعلام می کردند که فقط کسانی که رانت اطلاعاتی دارند و نه سهامداران عادی، سود را تشخیص می دهند.

بورس ایران در چنگال بازی رانت است

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تاریخ نامه معاون اول رئیس جمهور 27 اردیبهشت است، یعنی دقیقاً در همان روزی که بورس شروع به ریزش شدید کرد، مشخص است که عده ای از این مشکل آگاه بودند و در همان روز. آنها به طرز وحشتناکی سهام را می فروشند.

روزبهانی ادامه داد: بورس ایران در چنگال بازی رانت است. به عبارت دیگر، تا زمانی که رانت حرف اول را در این بازار سهام می زند، چه متخصص، چه تحلیلگر یا هر عنوان دیگری، در بازی بورس بازنده هستید.

سرقت از سهامداران در روز روشن

این کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره از بین رفتن اعتماد سهامداران به اقتصاد ۲۴ گفت: اکثر کارشناسان معتقدند افت فعلی و متعاقب آن شاخص کل بورس یک اصلاح موقت است، غافل از اینکه دو نامه ایران خودرو مبنی بر تولید. تعطیلی و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی در 27 اردیبهشت نوشته شد و کسانی که اطلاعات اجاره داشتند بازار را ترک می کنند.

روزبهانی با طرح این سوال که این چه بازاری است که باید اخبار سوخته به دست سهامدارانش برسد؟ وی بیان کرد: چگونه این بازار بورسی است که ذینفع و متولی آن سهامدار است، اما مشتی از مردم که کاری به بازار ندارند و اهل بازار نیستند، جیب سهامداران را می چینند و به سرعت می روند. این نامه قرار بود در همان روز 27 اردیبهشت ماه به طور رسمی ابلاغ شود.

دیدگاهتان را بنویسید