حاجت پور: محمد محبر بر اساس چه سوابقی معاون اول رئیس جمهور شد؟

حاجت پور: محمد محبر بر اساس چه سوابقی معاون اول رئیس جمهور شد؟

ادوار نماینده مجلس در خصوص معرفی نایب رئیس مجلس گفت: صحبت در مورد شخص خاصی درست نیست، اما سوالی که می توان در مورد آقای محمد محبر مطرح کرد این است که واقعاً چه سابقه ای از ایشان قبل از مجلس می دانیم. معاون اول رئیس جمهور، که به سراغ او رفتیم و از او پرسیدیم که آیا او را به عنوان معاون اول انتخاب کرده ایم؟ دیدیم که در ماجرای کرونا و تاکید آنها بر تولید چند ده میلیون واکسن چه گذشت و چقدر کشور منتظر گزارش های آنها بود. سپس اتفاقات به معاون اول رسید. آقای محبر از ستادی به دولت آمد که نظارت و بازرسی نداشت.

به گزارش پایگاه خبری مدرا; مشکلات اقتصادی کشور در حالی ادامه دارد که به نظر می رسد ابراهیم رئیسی همچنان معاون اول برنامه های اقتصادی مصر است و حتی محمد محبر را در اجلاس سران کشور همراهی می کند. منصور حاجیت پور، نماینده سابق مجلس نهم در گفت وگو با روزنامه همهان، اظهار داشت: محمد محبر با کارنامه خوبی به دولت نیامده و کشور ما از ناکارآمدی در استفاده از پتانسیل آسیب دیده است. سوالی که تنها با داشتن مدیران کارآمد حل می شود.»
به نظر می رسد سکان اقتصادی دولت به محمد محبر سپرده شده است و حتی شاهد حضور معاون اول در نشست سران دولت بودیم. آیا وضعیت آقای محبر این پتانسیل را دارد؟

صحبت در مورد شخص خاصی درست نیست اما سوالی که در مورد آقای محمد محبر می توان گفت این است که ما قبل از معاون اول واقعا چه سوابقی از ایشان می دانیم که به سراغ ایشان رفتیم و ایشان را به عنوان معاون اول انتخاب کردیم. ? دیدیم که در ماجرای کرونا و تاکید آنها بر تولید چند ده میلیون واکسن چه گذشت و چقدر کشور منتظر گزارش های آنها بود. سپس اتفاقات به معاون اول رسید. آقای محبر از ستادی به دولت آمد که نظارت و بازرسی نداشت. بودجه هنگفتی در آن وجود داشت که روی همان کار می کرد. ستاد اجرایی ماشینی نیست که بتوان آن را محاسبه و کنترل کرد. کشور ما معاون اولی مثل آقای حبیبی داشته است، اگر عملکرد فردی مثل آقای حبیبی را در کنار عملکرد آقای محبر بگذاریم، می فهمیم که اصلا قابل مقایسه نیستند. در مجموع فکر نمی کنم آقای معاون اول رئیس جمهور در فضایی که ما در آن قرار داریم، کارآمدی برای حل مشکلات کشور را داشته باشد.
در چند ماه اخیر مطالباتی از سوی برخی اصولگرایان برای برکناری آقای محبر مطرح شده است، تحلیل شما در این مورد چیست و آیا با برکناری معاون اول مشکلات حل می شود؟

تصور کنیم آقای محمد محبر از معاونت اول دولت برکنار شد، سوال اصلی این است که چه کسانی در این سمت خواهند بود؟ من معتقدم معاون اول باید درک اداری و دانش اقتصادی داشته باشد. رئیس جمهور که تمام امور جاری کشور را اداره نمی کند، این موارد به معاون اول رئیس جمهور مربوط می شود. اگر فردی حرفه ای و توانمند باشد اشکالی ندارد و حتی داشتن هم می تواند هماهنگی دولت و نهادها را افزایش دهد. اما آنچه اکنون می بینیم این است که هماهنگی وجود ندارد، وقتی نمی توانند مشکل سیب زمینی و پیاز کشور یا مشکل مرغ و تخم مرغ را حل کنند، این عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها و دولت به وضوح قابل مشاهده است. معاون اول دولت باید فردی کارآمد و سازنده باشد تا نتیجه بگیرد. تصور من این است که اگر فرد قوی تری مثل آقای محمدرضا بهنار به عنوان معاون اول در این سمت حضور داشت، شاید به نوعی مشکلات را حل می کرد. فردی مثل آقای بانر سابقه چندین ساله قانونگذاری و قوه مجریه را دارد و اتفاقاً در انتخابات به آقای رئیسی رأی داده است.
رئیس دولت اغلب از آینده روشنی صحبت می کند، به نظر شما با تیم اقتصادی که دولت دارد می توان چنین چشم اندازی را برای کشور متصور شد؟

آینده ایران خوب است، من هم آینده را خوب می بینم، اما نکته اینجاست که ما مشکل حکمرانی داریم. ما در کشوری زندگی می کنیم که پتانسیل های اقتصادی و سرزمینی بالایی دارد، اما مشکل این است که پتانسیل داریم، اما فرصت استفاده از این پتانسیل را نداریم. مشکل دولت را باید با داشتن مدیران موثر حل کرد، مثلاً چند سال باید دولت منتظر حل اصولی مشکلی مثل خودرو باشد؟ حتی الان هم مردد هستند که بالاخره در مورد ماشین چه تصمیمی بگیرند. وقتی مثل ماشین نتوانند مشکلی را حل کنند، ناکارآمدی آن آشکار است. باز هم تاکید می کنم اگر شاهد حضور مدیران موثر در کنار آقای رئیسی در دولت باشیم، وضعیت فعلی بهتر می شود. اما اگر مسیری که دولت سیزدهم می رود به همین منوال پیش برود و اکنون شاهد هستیم و هیچ تغییری نمی بینیم، حقیقت این است که من اصلا شرایط کشور را خوب و مناسب نمی بینم و وجود دارد. این احتمال وجود دارد که حتی شرایط بدتر شود. ما نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. الان عدم کنترل قیمت ارز به درد مردم خورده است، این مشکل در کوتاه مدت گریبان ما را خواهد گرفت. ابتدا آسیب های وارد شده به ما را در کوتاه مدت ترمیم کنیم، سپس به دنبال برنامه های بلند مدت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید