چرا وعده های رئیس جمهور در مورد مسکن جواب نداد؟/ پورحاجت: آقای محبر، بخش خصوصی از رفتار دولت ناامید است.

فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه بخش خصوصی به فراموشی سپرده شده است، گفت: تولید مسکن در کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود و انبوه سازان مورد بی توجهی دولت قرار می گیرند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به اظهارات مخبر معاون اول رئیس جمهور در خصوص حوزه مسکن گفت: آقای مخبر اخیرا گفته دولت نمی سازد. مردم. حرف ایشان کاملاً صحیح است، مسکن نباید توسط دولت ساخته شود، بخش خصوصی و مردم آن را بسازند. اما نکته اینجاست که او در سخنرانی خود بخش خصوصی را کنار گذاشت.

فرشید پورحاجت با اشاره به اینکه بخش خصوصی به فراموشی سپرده شده است، افزود: تولید مسکن در کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود و انبوه سازان مورد بی توجهی دولت قرار می گیرند.

وی گفت: ما به عنوان متولی بخش مسکن خصوصی معتقدیم اگر همگرایی و هم افزایی بین بخش خصوصی و دولت وجود داشت، امروز شرایط تولید مسکن در مسیر درستی قرار می گرفت. در حال حاضر این همگرایی و هم افزایی توسط وزارت راه و شهرسازی انجام نشده و به قطار توسعه مسکن و ساخت و ساز مسکن که باید توسط بخش خصوصی هدایت شود، توجهی نشده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی به راحتی می تواند 700 هزار و 800 هزار واحد مسکونی در کشور بسازد. مشروط بر اینکه به ساختار معیوب بخش مسکن و ساختمان توجه ویژه شود و به آن گره گشایی شود. همچنین اگر به آمار سال های 2010 و 2011 نگاه کنید، همین میزان مسکن توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

پورحاجت تاکید کرد: خطاب من معاون رئیس جمهور است. وزارت راه و شهرسازی تا به امروز نتوانسته از احزاب بخش خصوصی و انجمن های انبوه سازندگی استفاده بهینه کند و بخش خصوصی به نوعی از رفتار دولت ناامید شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن با اشاره به وعده دولت برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی، گفت: دولت تاکنون مجوز ساخت و ساز را به ما نداده است. به صراحت می توانم بگویم در جزئیات، فرآیندها و سازوکارهایی که دولت برای همین تعداد بلوک اجرا شده، اختلاف نظر کارشناسی داریم و این اختلاف تاکنون برطرف نشده است.

پورحاجت افزود: نگرش دولت و وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید مسکن نیاز به تغییر دارد. دولت ها در همه کشورهای توسعه یافته نقش سیاست گذار و تسهیل کننده را ایفا می کنند. نقش مداخله گر و مجری نیست.

وی تصریح کرد: معتقدم ممکن است سالانه یک میلیون واحد تولید نشود اما نباید ناامید باشیم که نمی توانیم مسکن تولید کنیم. سوال اینجاست که چرا امروز ظرفیت تولید بخش خصوصی کشور به 300 هزار دستگاه رسیده است!؟ یعنی 60 درصد تولید مسکن در کشور کاهش یافته است. این در حالی است که ۵.۶ میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود داریم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان خاطرنشان کرد: دولت باید شرایط را برای بخش خصوصی که بازیگر اصلی ساخت و ساز مسکن است راحت کند. در این شرایط نمی توان انتظار بیشتری در حوزه مسکن و ساختمان داشت.

دیدگاهتان را بنویسید