تغییر رئیس کل بانک مرکزی هم جواب نداد

تغییر رئیس کل بانک مرکزی هم جواب نداد

مهروش حیدری

خاتمی یزد کارشناس اقتصادی و کارشناس ارشد بانکی گفت: دولت سیزدهم باید بپذیرد که نتوانسته قیمت ارز را مهار کند و سیاست هایش در این حوزه حتی با تغییر رئیس کل بانک مرکزی هم نتیجه ای نداشته است.

بازار ارز ماه هاست که شرایط آشفته ای را سپری می کند و گلایه های زیادی را در بین اقشار مختلف مردم به همراه داشته است چرا که افزایش نرخ دلار باعث شده ارزش دارایی ها و سرمایه های ایران روز به روز کاهش یابد و ارزش پول ملی نیز کاهش یابد.

در سال های پس از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران؛ روز به روز ارزش دلار افزایش می‌یابد و این ارز آمریکایی به حرکت رو به بالا ادامه می‌دهد و به جایی می‌رسد که رکوردهای وحشتناکی از خود به جای می‌گذارد. دولت سیزدهم که تاکنون نتوانسته مانع از افزایش نرخ ارز شود، به تغییر رئیس بانک مرکزی بسنده کرد، این اقدام که از 17 دی ماه 1401 مشخص شده است، تصمیم کارشناسی نیست و تنها می تواند. راه حلی موقت برای این درد مزمن باشد.

در روزهای اخیر دلار از قله های قیمتی خود عقب نشینی کرد، اگرچه محمدرضا فرزین با تعیین نرخ 28.5 هزار تومانی برای ساماندهی بازار سعی در کنترل نرخ ارز داشت، اما این تصمیم دقیقا تا 10 روز بعد امکان پذیر نشد. ، اواسط 27 دی ماه دلار با نرخ بالای 40.5 هزار تومان در بازار آزاد معامله شد.

تجربه نشان داده است که نه دلار جهانگیری و نه دلار فرزین قدرت تحمل جریان قوی افزایش نرخ ارز را ندارند و اسکناس آمریکا همچنان پیشرو است.

ناکارآمدی تغییر رهبری بانک مرکزی در تغییر شرایط بازار

احمد خاتمی یزد، کارشناس اقتصادی درباره تاثیر تغییر رئیس کل بانک مرکزی بر وضعیت بازار و تثبیت نرخ ارز می گوید: به نظر من تغییر در رهبری بانک مرکزی نتوانست یک نتیجه را داشته باشد. بر تثبیت نرخ ارز تاثیر می گذارد و اگر تغییری رخ دهد بسیار بسیار کوتاه مدت خواهد بود زیرا عوامل اصلی افزایش نرخ ارز بوده است. آنها هنوز باقی مانده اند.

خاتمی یزد در گفت و گو با «توسعه ایرانی»: نوسانات قیمت دلار ربطی به فعالیت خارجی ها و کانال ها و… ندارد و این حرف ها عمدتاً عوام فریبانه است و دلیل اصلی بحران تحریم هاست. کسری بودجه و افزایش نقدینگی

مدیرعامل سابق یکی از بانک ها در گفت و گو با «توسعه ایرانیان» با بیان اینکه در صورت حذف عوامل اصلی و حل مشکلات، اظهار کرد: احتمال تغییر نرخ ارز نیز وجود دارد وگرنه ممکن است وضعیت بازار ارز حتی بدتر از وضعیت فعلی شود.

وی بیان کرد: از موضوعات مهمی که بر روند بازار ارز تاثیر می گذارد می توان به نقدینگی بالا و به اصطلاح پاشیدن پول در جامعه به طرق مختلف بدون داشتن منبعی برای این پول اشاره کرد. وقتی کسری بودجه دارند پول چاپ می کنند و از وام های بانک مرکزی برای پوشش کسری بودجه استفاده می کنند. این افزایش نقدینگی باعث تورم و افزایش قیمت ها می شود که دلار یکی از این موارد است.

سرمایه گذاری در دلار در زمان بی ثباتی اقتصادی و سیاسی

وی افزود: شرایط ناپایدار اقتصادی و سیاسی به وجود آمده باعث شده است که عده ای از صاحبان ثروت و قدرت پول خود را در داخل یا خارج از کشور به ارز تبدیل کرده و ارزها را حفظ کنند. روشی که به دلیل کاهش مداوم پول ملی و افزایش نرخ دلار در پیش گرفتند و آن را به روش سرمایه گذاری تبدیل کردند.

خاتمی یزد گفت: تحت تاثیر این شرایط تقاضای کاذب ارز رخ می دهد و ممکن است به صورت خروج سرمایه از کشور یا تبدیل دارایی های ریالی به ارز رخ دهد. در شرایطی که بحران سیاسی و اقتصادی وجود دارد، این امر اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: نقدینگی نیز ناشی از کسری بودجه است و کسری بودجه را با انتشار پول جدید تامین می کنند بنابراین تا زمانی که کسری بودجه و بحران های سیاسی و اقتصادی وجود دارد این ماجرا ادامه دارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: تغییر افراد تاثیری در این معضل نخواهد داشت و برای حل مشکل باید سیاست ها تغییر کرد. یک بودجه متعادل و برنامه ریزی شده ضروری است. اکنون نه برنامه هفتم و نه بودجه کامل سال آینده ارائه شده و نه راهی برای جبران کسری بودجه پیدا کرده اند.

اجرای سیاست های قدیمی بستگی به شرایط استراتژی ایران دارد

این مقام سابق بانکی در پاسخ به این سوال که «دولت های قبلی هم تلاش کردند بازار سفارشی را تنظیم کنند و شکست خوردند. به نظر شما چرا دولت سیزدهم همان روش های شکست خورده قدیمی را دوباره اجرا کرده است؟ وی گفت: فرقی نمی کند چه دولتی کار می کند و این روش ها ادامه همان سیاست های قدیمی است و با مفاد استراتژی سیاست خارجی و داخلی ایران گره خورده است. زمانی که شرایط 3 ماه گذشته وجود نداشت، این وضعیت به بحران های قبلی اضافه شد، اما مهم ترین بحرانی که این روزها با آن مواجه هستیم. تحریم های آمریکا علیه ایران برای بیش از 10 سال؛ البته باید توجه داشت که علاوه بر آمریکا، همه دنیاهایی که با آمریکا همکاری می کنند نیز منافع خود را در موافقت با تحریم ایران می دیدند.

دستکاری نرخ ارز توسط دولت یا بازی دادن خارجی ها

وی در این خصوص گفت: برخی معتقدند دولت در نرخ ارز دستکاری می کند و برخلاف دولت معتقدند خارجی ها در تعیین نرخ ارز در بازار داخلی نقش دارند. وی گفت: نوسانات قیمت دلار ربطی به فعالیت خارجی ها و کانال ها و … ندارد و این حرف ها عمدتاً حرف های عوام فریبانه است و ماجرای اصلی تحریم، کسری بودجه و افزایش نقدینگی است.

ایجاد رانت با قرار دادن نرخ دلار زیر نرخ بازار

خاتمی یزد در پاسخ به این سوال که «در دولت قبل دلار جهانگیری داشتیم و الان دلار فرزین داریم. این تعیین نرخ های دستوری تا چه اندازه باعث ایجاد رانت می شود؛ وی توضیح داد: قطعا تعیین نرخ دلار زیر بازار منجر به رانت، فساد و رشوه می شود، این تجربه چندین دهه است که اگر نادیده گرفته شود، عواقب آن تکرار می شود. ، زیرا کسانی که از ارز ارزان استفاده می کنند اجناس خود را با قیمت بالا می فروشند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در دو سال آینده قادر به تثبیت قیمت کالاهای اساسی است؟ وی اعلام کرد: دولت هرگز نمی تواند این کار را انجام دهد. این وضعیت تا حل شدن موضوع تحریم ها ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید