فدراسیون فوتبال حتی جواب ما را نداد / شب دربی 2-3 ساعت بیشتر نخوابیدم

ساعت: 17:35
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780187

کمیسیون داوری کامل نیست چون فدراسیون فقط نگران تیم ملی است

این داور پیشکسوت فوتبال گفت: یکی از ارکان مهم فدراسیون فوتبال، کمیسیون داوران است که نیازمند حمایت این کمیسیون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن ترکی داور پیشکسوت ایران درباره داستان داوری خود گفت: ارزیابی من به گونه ای بود که همیشه برایم سخت بوده است. روز سختی برای من بود، حتی اگر در سنین نوجوانی بودم. من مسابقات زیادی را قضاوت کردم. نزدیک به 130 مسابقه بین المللی که هیچ خاطره بدی از آنها ندارم. 4 دور مقدماتی جام جهانی و بازی های المپیک، نزدیک به 8 سال لیگ قهرمانان آسیا، فینال جوانان آسیا و … جزو بسیاری از نژادهایی هستند که من قضاوت کرده ام. و در کشور جو ورزشگاه ها از نظر فنی از نظر مسابقات و حواشی بالاست که کار را برای تیم های داوری سخت می کند.

وی ادامه داد: یکی از روزهای سخت داوری من بازی استقلال و تراکتورسازی بود. اشتباه کردم و آن روز برایم جالب نبود. در ورزشگاه تماشاگران کار را برای من و دیگر همکارانم سخت کردند. در اولین بازی دربی ام به دلیل حساسیت بالای بازی و عدم مراجعه مسئولان به داوران خارجی، شب قبل از مسابقه 2 تا 3 ساعت بیشتر نخوابیدم. بازی های زیادی را در شهر تبریز قضاوت کردم و همیشه درجه یک و عالی بودند. داوران آسیایی همیشه از واژه جهنم آزادی برای ورزشگاه آزادی استفاده کرده اند و می گویند اصلاً قابل مقایسه با جهنم تبریز نیست.

ترکی درباره رفتار متفاوت خود در زمین گفت: داوران بزرگ همیشه این را به من گفته اند. من همیشه سعی کرده ام همین شخصیت را روی زمین داشته باشم. اما من به کسی اجازه ندادم از این فراتر برود. روحیه من در پست های مدیریتی هم همینطور است. در این دو دهه داوری شاید تندترین مصاحبه ها را علیه مسئولان فدراسیون و کمیته داوری انجام دادم. اگر کسی راه را اشتباه رفت و از مرزها خارج شد، سعی می کنیم جلوی او بایستیم، زیرا احترام به داور واقعاً احترام به قانون است.

وی افزود: حدود 2 سال است که تماشاگر نداریم اما همچنان در زمین مسابقه مشکل داریم. مسئولان 7 تا 8 نمی توانند هر دو تیم را کنترل کنند. این قانون دست داور را باز کرد زیرا به ما اجازه داد کارت های زرد و قرمز را به مسئولان نشان دهیم. مربیان متأسفانه یاد گرفتند که اول یک نفر را بفرستند و بعد یک نفر را برای اعتراض بفرستند تا از روی نیمکت اخراج نشوند. در جریان مسابقه این فشار را به تیم داوری وارد کردند. به نظر من با این قوانین جدید فیفا دست داوران جوان بازتر است.

این داور پیشکسوت فوتبال با اشاره به عوامل بیرونی و کمک داوران گفت: مهمترین چیز سازمان به ویژه کمیسیون انضباطی است که از داوران حمایت می کند. حتی بعد از آخرین علامت داور هم به قضات توهین می شود و روابط با مربیان و داوران چندان مناسب نیست. این تصمیمات در پی حضور آقای کامرانی فر تشدید شد. با افزایش تعداد کارت ها، پشتیبانی نیز افزایش می یابد. هم کمیسیون داوری و هم کمیسیون انضباطی به ریاست فدراسیون فوتبال باید این حمایت را داشته باشند. رادیو ورزش واقعا در بحث های اخلاقی کار بسیار خوب و صادقانه ای انجام می دهد.

ترکی درباره حضور و انتخاب کامرانی فر گفت: قطعا از او به عنوان دبیرکلی فدراسیون فوتبال انتظار زیادی می رود. نزدیک به 8 ماه از روی کار آمدن فدراسیون جدید می گذرد اما هنوز رئیس هیأت داوران، اعضای این کمیسیون، رئیس دپارتمان و نایب رئیس دپارتمان داوری نداریم. سه هفته از لیگ ما می گذرد و او همچنان رئیس کمیته ماست. لیگ ما حدود 3 ماه تعطیل بود و فرصت خوبی برای تمرین داوران بود.

این داور بین المللی خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم در یکی دو هفته اول بعد از جلسه رئیس فدراسیون این اتفاق بیفتد. در حال حاضر تمام دغدغه فدراسیون بر عهده تیم ملی است. این بد نیست اما اینکه فقط به تیم ملی بچسبیم و بقیه بخش ها را رعایت نکنیم اصلا خوب نیست. یکی از ارکان مهم فدراسیون فوتبال، کمیسیون داوری است. فشار روی تیم داوری از هفته آینده شروع می شود. ببینید ما برای داوران چه کردیم. از این به بعد می توانم بگویم که حق الزحمه داوران افزایش نمی یابد. ما فقط به عنوان شعار عمل می کنیم. جامعه داوری برای پول شکایت نمی کند. این داوران اغلب از نظر تعداد با دیگر بازیکنان مقایسه می شوند.

وی در پاسخ به این سوال که جدایی داوران از فوتبال کشور به درستی انجام شد، گفت: داوران با تمام تلاش خود قطعا باید روز خوبی را برای خداحافظی با آنها رقم بزنیم. آقای کامرانی فر برنامه های خوبی در این زمینه داشت. بسیاری از داوران ما بدجوری اخراج شدند. وحید صالحی و آخرین اظهاراتش اصلا مناسب نیست. ببینید چه رفتاری با او دارند و آنچه را که سال ها می گوید می گویند.

داور اول دربی سطح داوری با سطح فوتبال را اینگونه ارزیابی کرد: همه جوانب جمع می شود. در سال های اخیر با هدایت مربیان جوان تیم ها، نوع فوتبال ما تغییر کرده و پویاتر شده است. زمان مفید در فوتبال به 60 دقیقه رسید، سرعت بازی ها افزایش یافت و برای تماشاگران راحت شد. ما ثابت کرده ایم که اگر سطح داوری ما بالاتر از فوتبال نباشد، پایین تر هم نیست. روی داوران جدید باید بیشتر و در حد فوتبال کار شود.

ترکی که با رادیو ورزش صحبت می کرد در پایان با اشاره به حمایت داوران جوان گفت: ما همیشه سعی کرده ایم کمک کنیم. در همان شهر به بازی ها می رویم و باگ ها را می گوییم. اما این تجربیات وقتی از ما می خواهند به آنها داده می شود. ما دوست داریم بتوانیم این کار را در سطح وسیع تری برای داوران فوتبال کشور انجام دهیم. یک روز که داوری را کنار گذاشتم، اصلا دلم نمی خواست در هیچ رشته ای از فوتبال کار کنم. مقامات AFC با من تماس گرفتند و از من خواستند که دوباره آن را فعال کنم. دل ما برای جامعه داوری شکسته است و حدود یک ماه پیش 10 نفر از داوران بزرگ کشور جمع شدند و از رئیس فدراسیون خواستند شکل و شمایل داوری را تغییر دهد. نامه ای فرستادیم که حتی جواب ندادند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید