محسن رضایی: برخی نباید تبلیغ کنند که این دولت به دنبال رفع تحریم ها نیست

محسن رضایی: برخی نباید تبلیغ کنند که این دولت به دنبال رفع تحریم ها نیست

روز جدید : ایران به دنبال رفع تحریم های خارجی است تا عده ای تبلیغ نکنند که این دولت به دنبال لغو تحریم ها نیست.

معاون اقتصادی رئیس جمهور از عزم جدی دولت برای عملیات عمیق اقتصادی در حوزه تولید و صادرات خبر داد.

محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد صادرات گفت: صادرکنندگان امروز همان مجاهدان دیروز هستند که با خون خود از مرزهای کشور دفاع کردند. صادرکنندگان امروزی همان خط شکننده هستند.» صادرات سرلوحه ثروت ملت ایران است. به خصوص در کشور ما صادرات تاثیر مضاعفی بر اقتصاد کشور دارد، هم برای تولید ملی و هم برای تولید سایر ملت های عبوری از ایران، صادرات نقش اساسی دارد.

وی افزود: کشور ما و تولیدکنندگان ما، اقلیم و نیروی انسانی ما می توانند از تولید بومی برخوردار شوند و همچنین نقش مهمی در جهش اقتصادی داشته باشند. از طرفی ایران چهار راه مهم در دنیا دارد که اگر تولید داخلی هم نداشتیم می توانستیم با صادرات مجدد و جایگاه کشور ثروت میلیاردی ایجاد کنیم. صادرات هم برای تولید داخلی و هم برای تولید ثروت موثر است. ما در حال برنامه ریزی عملیات بزرگ در این دولت هستیم و اولین کسب و کار را شروع کردیم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: حمل و نقل و گمرک برای ما بسیار مهم است، بنادر کشور ما و اینکه دستگاه های مختلف مانع صادرات کشور می شود باید مورد توجه قرار گیرد. ما کشوری هستیم که قبل از انقلاب در بازداشت بودیم و بعد از انقلاب با تحریم های سرکوبگرانه مانع پیشرفت ما شدند.

رضایی گفت: علاوه بر اصلاحات تجاری، یارانه و اصلاحات انرژی و بانکی را راه اندازی کرده ایم و تقویت سیستم اعتباری و جلوگیری از نقدینگی لجام گسیخته در دستور کار است. ما یا اکثر این موارد را شروع کرده ایم یا به زودی شروع می شود.» ما این کار را انجام می دهیم، اصلاحات عمیق عزم ملی می خواهد، امروز تحریم های داخلی بیش از خارجی مانع تولید و تجارت خارجی می شود، مثلاً در گمرک و استانداری و محیط زیست، غذا و دارو و دامپزشکی همه نمونه می گیرند و می گیرند و کشتی را که حمل می کند برای مدت طولانی کند می کنند. آنها می توانند جمع شوند که شما فعالان اقتصادی باید به ما اطلاع دهید.

وی ادامه داد: موضوع دوم تحریم های خارجی است. ایران به طور جدی به دنبال لغو تحریم های خارجی است. برخی نباید تبلیغ کنند که این دولت به دنبال رفع تحریم ها نیست. اتفاقا ما با تمام وجود به دنبال این موضوع هستیم تا شما صادرکنندگان به همه Open the world برسید.

معاون اقتصادی رئیس جمهور افزود: برخی می گویند بودجه هایی که هنوز تصویب نشده اند تورم زا هستند. ما هر کاری که در بودجه بوده انجام داده ایم تا به نفع تولیدکنندگان باشد، به عنوان مثال برای تسهیل صادرات به تولیدکنندگان با سود کمتر وام می دهیم.بنابراین حمایت از صادرکنندگان به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

رضایی با بیان اینکه کشور با حجم عظیمی از نقدینگی مواجه است، گفت: این حجم نقدینگی در چنین اقتصاد محدودی بسیار سخت است و البته راه پیش رو، حمایت مالی از صادرات جدی است. حذف قوانین اضافی و بخشنامه های اضافی که یک شبه تصویب شده اند. ما به طور جدی در حال بررسی یک شبه جلوگیری از این بخشنامه ها هستیم. آیین نامه هایی که تاکنون ابلاغ شده است در سال آینده کاملتر می شود.

وی گفت: تلاش این دولت بر این است که ستاد اقتصادی دولت همه تصمیمات را در این ستاد جمع بندی کند و تجمیع تصمیمات باید در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید