آلبالو و گیلاس گل سرسبد میوه های اواخر بهار / پرکن وکیوم نوع اصلی این یاقوت است.


ساعت: 08:25
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877088

محصولات باغی به ویژه گیلاس در استان کرمانشاه می تواند نقشی بی بدیل در اقتصاد داشته باشد اما بی توجهی به این معضل خلاء را در آن ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، گیلاس و گیلاس از میوه های شاخص اواخر بهار هستند. به گفته فارماکولوژیست ها و متخصصان تغذیه، این میوه های کوچک آنقدر خواص و ویتامین دارند که بیشتر از طعم لذیذشان نقش داروی خالص را ایفا می کنند. آنها سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی هستند.

در جاهای دیگر نیز نقش حلقه ای در اقتصاد کشاورزی دارند. اقتصاد کشاورزی یکی از شاخه های علم اقتصاد است. و تولید و توزیع و امنیت غذایی را بهینه می کند.

اما گیلاس و گیلاس شیرین جایگاه ویژه ای در میان انواع محصولات کشاورزی دارند. وقتی او آمد؛ روشنایی چشمان باغبان و شادی دل کودکان بازیگوش می شود.

زمانی می رسد که باغبان اولین هواپیمای سال خود را با فروش میوه های گران به دست می آورد و کیسه خالی پول رنگ اقتصادی می گیرد و بازار خالی میوه، این تازگی را گل سرسبد خود می کند و آن را به قیمتی بالاتر از عمر می فروشد.

استان کرمانشاه از همین نقش های کوچک اقتصادی می گوید، 1120 هکتار باغ گیلاس در سال هایی که شرایط اقلیمی مساعد است مثمر ثمر نیست.

کرمانشاه حدود 10 هزار تن گیلاس دارد. اما اکنون این محصول بیشتر در بازارهای مواد غذایی داخلی و تازه مصرف می شود و مازاد آن به استان های همجوار می رود.


1d3e1816 7258 4bb5 b5ac b832d115522f خبر خاکستری


صحنه گیلاس

رحمان فیض گوربانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با تایید توسعه باغات گیلاس و باغات گیلاس به 1120 هکتار در استان کرمانشاه گفت: حدود 14 هکتار از باغ های گیلاس و آلبالو و باغ های گیلاس در 4 شهرستان کرمان آماده است. . برای عملیات

فیض گربانی شهرستان سنه را مهمترین شهرستان دارای گیلاس و باغات دانست و در خصوص میزان برداشت این باغ گفت: در شرایط عادی میانگین عملکرد باغات گیلاس صحنه که بیشتر باغات گیلاس استان کرمانشاه را شامل می شود. ، حدود 10 تن در هکتار است اما امسال به دلیل سرمازدگی و خشکسالی کاهش عملکرد باغات گیلاس این شهرستان به 9 تن در هکتار رسیده است.

وی در ادامه با برشمردن ارقام مختلف گیلاس خاطرنشان کرد: ارقام عمده باغ های گیلاس شامل تک دانه مشهد، مشکی مشهد، حاج یوسف، صورتی، زعفرانی و شرایط هواشناسی است. بیایید باشیم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به ارقام گیلاس تولیدی در استان گفت:


f824178d 4cd8 4fb2 b02e c9337fc01e8b خبر خاکستری


پتانسیل غنی اما سهم کمی از استان کرمانشاه در باغات است

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با مرصاد با اشاره به سهم اندک استان کرمانشاه از باغات کشور گفت: بگیریم.

هدایت خاتمی معتقد است. ایده اشتغال و افزایش تولید در استان کرمانشاه وجود دارد و مورد توجه قرار گرفته است و این ایده شبکه ارزش آفرینی و زنجیره ارزش است. که در زمینه محصولات باغی نیز بسیار حائز اهمیت است.

خاتمی با بیان تلاش خود برای افزایش کیفیت و رضایت از تولید محصول گفت: تا کنون کالای تولید شده آن کیفیتی را که باید داشته باشد نداشته و یا توسط مردم به عنوان واسطه به فروش می رسد و سود آن نصیب واسطه ها می شود یا ما می کنیم. نداشتن بسته بندی مناسب برای کالا همه اینها خلأ نمای ارزش افزوده را نشان می دهد.

وی گفت: به همین دلیل در حال برنامه ریزی برای ایجاد این زنجیره و شناسایی کالاهای دارای مزیت هستیم. یکی از این کالاها گیلاس است، با اینکه جزو 15 استان تولید کننده گیلاس در کشور هستیم، اما تاکنون این محصول به خوبی عرضه نشده است. به لطف اعمال زنجیره ارزش برای معرفی، بسته بندی و تحویل به موقع محصول به بازار، بخش کشاورزی چند قدم به جلو حرکت خواهد کرد.


230fea1e bb26 4abf a7ca e62648ded430 خبر خاکستری


بازیگر شصت ساله گیلاس

رضا سلیمی از کشاورزان شهرستان صحنه کاشت اولین نهال گیلاس را شصت سال پیش در این استان می داند و می گوید: جهانبخش خان اکبری شصت سال پیش میوه گیلاس را به صحنه آورد و باعث شد این شهرستان بیش از 5000 تن گیلاس در منطقه ای به مساحت جمع آوری کند. 500 هکتار به مرکز باغات گیلاس غرب کشور تبدیل می شود.

وی افزود: ارقام گیلاس باغات خدابنده در منطقه لو بخش دینور شامل تکدانه، سیاه مشهد، لواسان صورتی و حاجی یوسفی است که در بازار موجود است. و درآمد روستاییان را تامین می کند.

این کشاورز خاطرنشان کرد: گیلاس صحنه علاوه بر تامین نیاز استان کرمانشاه به استان های ایلام، لرستان و همدان و حتی عراق صادر می شود. تا رسیدن به بازار و فرآوری مناسب این محصول یکی از برنامه هایی است که وزارت جهاد کشاورزی باید برای تامین و ایجاد اشتغال در نظر بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید