انتقاد شدید از افزایش سرسام آور قیمت دلار، سکه، گوشت، میوه و… / آیا این هزینه هم تقصیر اواخر اغتشاشات است؟ آیا بهتر نیست با مردم صادق باشیم؟

انتقاد شدید از افزایش سرسام آور قیمت دلار، سکه، گوشت، میوه و…  / آیا این هزینه هم تقصیر اواخر اغتشاشات است؟  آیا بهتر نیست با مردم صادق باشیم؟

جمهوری اسلامی نوشت: در مورد خودرو، لوازم خانگی، مواد غذایی، خدمات و سایر کالاهای مورد نیاز خانواده ها، قیمت ها قبل از قیام بین 30 تا 200 درصد افزایش یافت. واضح است که این افزایش شدید قیمت ها ربطی به شورش ها ندارد و هیچ کس نمی تواند شورشیان دیرهنگام را مقصر بداند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

در دولت های قبلی، وقتی یک هواپیما سقوط می کرد، دلیل آن خطای خلبان بود. به همین دلیل وقتی حادثه دیگری رخ داد و مسئولان اعلام کردند علت حادثه در حال بررسی است، مردم به شوخی گفتند: «تقصیر خلبان مرده است»!

اکنون برای افزایش بی رویه قیمت ارز و سکه که منجر به گرانی های جدید دیگری شده است، دولت ها اختلالات را دلیل افزایش قیمت ارز و سکه و قیمت ها عنوان می کنند. بنابراین از این پس می توان پیش بینی کرد که اصطلاح جدیدی با عنوان «شورش های دیرهنگام» وارد ادبیات سیاسی کشورمان شود.

مزیت این عنوان جدید این است که نمی تواند از خود دفاع کند و بگوید من مثل «مرحوم خلبان» بی گناهم. شورشیان را نمی توان دستگیر کرد، نمی توان آنها را محاکمه کرد، نمی توان آنها را بازجویی کرد و نمی توان آنها را محاکمه کرد. او را فقط می توان بدون اینکه بتواند از خود دفاع کند، مانند خلبان فقید محکوم کرد.

اختراع این مجرم جدید نشان داد که دولت ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. آنها همیشه سعی می کنند بی گناه به نظر برسند و دیگران را مقصر بدانند. معمولاً هر دولتی حدود یک سال و چند ماه دولت قبل را مقصر می داند و می گوید که دولت های قبلی باعث ایجاد و ایجاد شرایط فعلی شده اند و بعد از بی فایده شدن آن بهانه، بهانه جدیدی پیدا می کنند و به افکار عمومی اطلاع می دهند، پس بیرون هستند. تبدیل شدن

البته داستان هیجان مرده با «خلبان مرده» کمی متفاوت است. مرگ خلبان با سقوط هواپیما مصادف است، اما غنی مدتی قبل از شورش آغاز شد. وقتی دولت سیزدهم شروع به کار کرد هر دلار 24 هزار تومان بود و قبل از اغتشاشات به 34 هزار تومان رسیده بود. هر قطعه سکه در پایان مرداد 1400 یعنی ابتدای دولت سیزدهم 12 میلیون تومان بود و قبل از اغتشاشات به 16 میلیون تومان رسیده بود و اکنون دلار در کانال 39 هزار تومان قرار دارد و سکه از آن گذشته است. 18 میلیون تومان. پس اگر اغتشاشات را به گردن متوفی بیاندازیم، پاسخ ما به افزایش قیمت دلار 10 هزار تومانی و سکه 4 میلیون تومانی قبل از اغتشاشات چیست؟

قیمت خودروها، لوازم خانگی، مواد غذایی، خدمات و سایر اقلام مورد نیاز خانواده ها قبل از ناآرامی ها بین 30 تا 200 درصد افزایش یافت. واضح است که این افزایش شدید قیمت ها ربطی به شورش ها ندارد و هیچ کس نمی تواند شورشیان دیرهنگام را مقصر بداند.

یکی دیگر از تفاوت های مرحوم خلبان با اغتشاشات دیرهنگام این است که مرحوم خلبان نمی تواند در مقابل ادعاها و اتهامات مطرح شده از خود دفاع کند، اما وقتی هزینه اغتشاشات را مقصر می دانید، مردم به جای آشوب و مشکلات معیشتی ناشی از اغتشاشات صحبت می کنند. جراحی اقتصادی دولت سیزدهم است و قبل از اغتشاشات وجود داشته است. مردم می گویند مصرف گوشت طبقات متوسط ​​تا پایین به یک چهارم، مصرف مرغ به یک سوم و مصرف میوه به یک دوم رسیده است و افراد فقیر یا نمی توانند میوه مصرف کنند یا روز خود را با میوه های کمیاب سپری می کنند. این حقایقی که مربوط به قبل از اغتشاشات است و الان ادامه دارد را چگونه می خواهید توجیه کنید؟

آیا بهتر نیست با مردم روراست باشیم و به عوامل اصلی گرانی‌ها که حکمرانی ضعیف و اشتباهات بزرگ در سیاست‌ها به‌ویژه سیاست خارجی است، اعتراف کنیم؟ مشکلات کشور و زندگی مردم را نباید به مذاکرات و به طور کلی روابط خارجی گره زد. اگر دولتی پیدا شد که بتواند اقتصاد کشور را بدون نیاز به روابط خارجی اداره کند، باید به آن دولت تبریک گفت. متاسفانه روابط خارجی متعادلی نداریم و اقتصاد ما به درستی مدیریت نمی شود.

هر روز حرف جدیدی در مورد مذاکرات برجام می گویید، اما با گذشت بیش از یک سال از آغاز دور جدید این مذاکرات، هنوز تصمیمی درباره این موضوع مزمن گرفته نشده است. اگر تکلیف این یک سوال را روشن کنید و دست تحریم کنندگان را از تصمیم گیری در آن باز دارید، مشکل گرانی هم حل می شود. با کاری که امروز و فردا در مورد برجام انجام می دهید، دور از ذهن نیست که تا چند روز دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده ایرانی برجام بشنویم که دلیل عدم توافق برجام نیز برهم خوردن است. !

دیدگاهتان را بنویسید