آمریکا صلاحیت برگزاری نشستی درباره شرایط داخلی ایران را ندارد

سفیر و نماینده دائم کشورمان در نامه ای به همه سفرا و نمایندگان دائمی کشورهای عضو و ناظران سازمان ملل با ارائه گزارشی کوتاه از تحولات کنونی ایران، اهداف آمریکا را با برگزاری نشستی ضدایرانی تشریح کرد. علیه ایران در سازمان ملل

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه با اشاره به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست غیررسمی (Arya Formula) تحت عنوان «اعتراضات جاری در ایران» تاکید کرده است که آمریکا با آغاز جنگ روانی و عملیات فریب مدعی است که این نشست برای حمایت از حقوق زنان ایرانی برگزار می شود. اما این کاملا ناشی از ریاکاری آمریکاست و سوء استفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر تلقی می شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به دهه ها دشمنی آمریکا با مردم ایران افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران بر خلاف اتهامات بی اساس آمریکا به ایران همواره متعهد به ترویج و حمایت از حقوق بشر بوده است. و اجرای تعهدات حقوق بشر در چارچوب قوانین بین المللی.

وی تصریح کرد: حق آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره بر بهره مندی از این حق برای مردم تاکید داشته و مصداق بارز آن است. برگزاری مجامع مسالمت آمیز در سراسر ایران.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هر دولتی از جمله دولت ایران موظف است از مردم خود در برابر اعمال خشونت آمیز مانند خرابکاری و تخریب اموال خصوصی و عمومی مانند آتش زدن آمبولانس ها محافظت کند. وسایل نقلیه عمومی، بانک ها و مراکز خدمات عمومی و فراتر از اقدامات تروریستی مانند حادثه اخیر که منجر به شهادت 15 نفر و زخمی شدن 30 شهروند از جمله زن و کودک شد توسط عناصر داعش در یک مکان مذهبی در شیراز.

امیر سعید ایروانی تصریح کرد: سازوکارهایی برای نظارت، ارتقا و حفظ وضعیت حقوق بشر در کشورها در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل وجود دارد که یکی از این سازوکارها بررسی دوره ای جهانی یا UPR است که یک مکانیسم جهانی و شفاف مبتنی بر همکاری است. گفت‌وگو و رفتار برابر برای همه دولت‌هایی که بازرسی می‌کند ایجاد می‌کند و ایران پیوسته همکاری‌های داوطلبانه و سازنده‌ای در چارچوب برجام و ارتقای گزارش‌دهی دوره‌ای داشته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: رسیدگی به مشکلات داخلی دولت ها از سوی شورای امنیت سازمان ملل با ایجاد ارتباط کاذب بین این موضوعات با صلح و امنیت بین المللی نه تنها بی ثمر است، بلکه سازوکارهای موثر موجود را تضعیف و مغایرت دارد. اصول و اهداف سازمان ملل متحد در منشور ملل متحد در مورد اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها آمده است.

وی افزود: بنابراین تلاش آمریکا برای برگزاری نشست مذکور نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است و اقدام خطرناکی است که کشورهای عضو نباید آن را بپذیرند.

دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: آمریکا هیچ نگرانی واقعی و صادقانه ای برای وضعیت حقوق بشر در ایران یا هیچ جای دیگر ندارد. آمریکا مدعی حمایت از زنان ایرانی است، زنانی که از دهه ها تحریم غیرانسانی آمریکا به شدت آسیب دیده اند. جنگ واقعی اکنون برای غذا و دارو است و این حتی فراتر از استاندارد دوگانه است و اگرچه رویکردی سیاسی و گزینشی به حقوق بشر است، اما جنایت جنگی تلقی می شود.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان از اعضای سازمان ملل خواست از هرگونه اقدامی که به برگزاری این نشست و ایجاد رویه خطرناک کمک می کند، خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید