مقامات اسرائیلی می گویند «تصمیم گرفته شده است»/ برای توافق تهران و واشنگتن، نه نشستی با اعضای ارشد دو کشور برگزار می شود و نه مراسم امضای رسمی.

مقامات اسرائیلی می گویند «تصمیم گرفته شده است»/ برای توافق تهران و واشنگتن، نه نشستی با اعضای ارشد دو کشور برگزار می شود و نه مراسم امضای رسمی.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گزارش‌ها مبنی بر نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق را تکذیب کرد، اما مقامات اسرائیلی همچنان معتقدند که توافق در چند هفته آینده به دست خواهد آمد. این مقامات می گویند که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قبلاً چنین تصمیمی را به دلایل سیاسی و پیش از انتخاب مجدد خود در سال 2024 اتخاذ کرده است. مقامات اسرائیلی گفتند بایدن به دنبال افشای هرچه بیشتر دستاوردهای سیاسی است. کاهش تنش با ایران تا سپس بتواند به سمت عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی حرکت کند که مستلزم امتیازات قابل توجهی از سوی ریاض است.

در ادامه این مقاله آمده است: مقامات اسرائیلی گفته اند بایدن به دنبال افشای هرچه بیشتر دستاوردهای سیاسی از جمله کاهش تنش با ایران است تا بتواند به سمت عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی حرکت کند که این امر مستلزم دادن نکات قابل توجه به ریاض است. ، حرکت.

مقامات اسرائیلی می گویند توافق آمریکا با ایران محدود خواهد بود. هیچ نشستی با حضور اعضای ارشد دو طرف برگزار نخواهد شد و مراسم امضای رسمی توافقنامه نیز برگزار نخواهد شد. ایران غنی سازی اورانیوم را به 60 درصد محدود می کند، همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را افزایش می دهد و زندانیان آمریکایی را آزاد می کند. سپس ایالات متحده میلیاردها دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد خواهد کرد.

مقامات گفتند: «تصمیم گرفته شده است. ایران به دنبال توافقی برای بازگرداندن مشروعیت خود در عرصه بین المللی و امکان از سرگیری تجارت با سایر کشورها است.

نگرانی اسرائیل از این توافق به این دلیل است که توافق پیش رو به برنامه موشک های بالستیک ایران، تولید پهپاد، یا حمایت این کشور از گروه های تروریستی در خاورمیانه نمی پردازد. اورشلیم به این نتیجه رسیده است که به دلیل انگیزه های سیاسی بایدن و همچنین تنزل رتبه روابط بین تل آویو و واشنگتن پس از تحلیف نتانیاهو و لایحه اصلاحات قضایی وی، اسرائیل فرصت کمی برای تأثیرگذاری بر این توافق دارد.

اما مقامات اسرائیلی می گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که روابط بهتر بین واشنگتن و اورشلیم، از جمله دعوت نتانیاهو برای دیدار با بایدن در کاخ سفید، به نتیجه متفاوتی از توافق منجر شود. یکی از مقامات گفت: «توافق با ایران هدف دولت بایدن است» و افزود که اسرائیل به شدت به این توافق حمله خواهد کرد و اورشلیم به آن پایبند نخواهد بود.

این مقام اسرائیلی گفت: این توافق پر از نقص است. وی افزود: این توافق به موضوعاتی مانند رفتار ایران در منطقه از جمله تامین مالی حزب الله لبنان و جهاد اسلامی و همچنین توسعه پهپادها و موشک های بالستیک نمی پردازد. بنابراین ما به آن پایبند نیستیم.”

منابع غربی روز شنبه تایید کردند که مذاکرات برای اعمال محدودیت بر برنامه هسته ای ایران در حال انجام است و این مذاکرات در نهایت به آزادی زندانیان آمریکایی و آزادی دارایی های ایران منجر خواهد شد.
یک مقام ایرانی روز شنبه به رویترز گفت که صرف نظر از نحوه توصیف این توافق، هدف نهایی دستیابی به تفاهم متقابل است. وی تصریح کرد: هدف ما استفاده از دیپلماسی برای درک درست و واقع بینانه شرایط و تلاش برای یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از تنش و مدیریت شرایط موجود است.» رمز موفقیت در این مسیر، به حداقل رساندن نقش دشمنان دیپلماسی است.
یک مقام غربی نیز به این خبرگزاری گفته است که هدف از چنین توافقی جلوگیری از بدتر شدن اوضاع و جلوگیری از رویارویی نظامی احتمالی اسرائیل و ایران خواهد بود. این مقام مسئول گفت: اگر ایرانی ها اشتباه محاسباتی کنند، احتمال واکنش شدید اسرائیل وجود دارد و ما می خواهیم جلوی آن را بگیریم.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در دیدار با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بروکسل، نگرانی های تل آویو در مورد حمایت ایران از تروریسم در لبنان، کرانه باختری و غزه را تکرار کرد. گالانت در آن نشست بر لزوم حفظ تهدید نظامی معتبر علیه ایران و حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل در خاورمیانه تاکید کرد. روسای دفاعی ایالات متحده و اسرائیل توافق کردند که تیم هایی برای پیشبرد هماهنگی نظامی و امنیتی برای مقابله با تهدید ایران ایجاد کنند.

آستین به گالانت گفت که باید از تنش با فلسطینیان در کرانه باختری پرهیز کرد و برای این منظور، اسرائیل باید سرعت شهرک سازی را کاهش دهد. این اظهارات وزیر دفاع آمریکا بخشی از فشارهای واشنگتن بر بیت المقدس است، زیرا اسرائیل اخیرا ساخت 4500 واحد مسکونی جدید در شهرک ها را تایید کرده است.

اسرائیل می گوید که واحدهای جدید بخشی از مجموعه ای از واحدهای مسکونی هستند که قبلاً در ماه فوریه تصویب و اعلام شده بود و نقض توافقات به دست آمده با فلسطینی ها، مصر و اردن در مذاکرات ماه مارس در شرم الشیخ نیست.

دیدگاهتان را بنویسید