آمریکا قطعنامه پیشنهادی امارات برای برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو کرد.

آمریکا قطعنامه پیشنهادی امارات برای برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو کرد.

ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات برای برقراری آتش بس در نوار غزه را با وجود دریافت 13 رای در این شورا وتو کرد.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه جمعه به وقت محلی، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی با رای مثبت 13 عضو از 15 عضو شورای امنیت، رای موافق، یک عضو، ایالات متحده آمریکا، رای مخالف به تصویب رسید. و یک عضو بریتانیا و یکی دیگر از اعضای این شورا رای ممتنع دادند.

قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل نیازمند حداقل 9 رای بدون مخالفت (وتو) از 5 عضو دائمی این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین است که با قطعنامه پیشنهادی امارات مخالفت شد. و توسط آمریکا وتو شد.

این نشست اضطراری شورای امنیت پس از فعال شدن ماده 99 منشور ملل توسط آنتونیو گوترش برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با استناد به ماده 99 منشور سازمان ملل در مورد میزان تلفات انسانی در غزه از زمان جنگ اسرائیل، نامه ای به رئیس شورای امنیت ارسال کرد. این اولین باری بود که گوترش از زمان تصدی سمت دبیرکلی سازمان ملل در سال 2017 این کار را انجام می داد.

ماده 99 منشور ملل متحد که تنها 9 بار در تاریخ سازمان ملل مورد استفاده قرار گرفته است، می گوید: «دبیر کل می تواند هر موضوعی را که به نظر او حفظ صلح و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد به شورای امنیت گزارش کند. “”

این ماده به دبیرکل آن سازمان اجازه می‌دهد که اعضای شورای امنیت را به یک جلسه اضطراری فراخواند و از آنها بخواهد که در صورت احساس خطر «امنیت و صلح جهانی» فوراً اقدام کنند.

پس از این نامه، جلسه شورای امنیت درباره وضعیت غزه از صبح روز جمعه به وقت محلی با حضور گوترش برگزار شد و کشورهای مختلف نظرات خود را بیان کردند، اما آمریکا یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت که نشست. تا اینکه عصر قبل از جلسه سفیر این کشور از اظهار نظر صریح در مورد اقدامات دبیرکل سازمان ملل متحد خودداری کرد، در جلسه امروز به صراحت اعلام کرد که با قطعنامه پیشنهادی برای آتش بس فوری در غزه مخالف است.

قطعنامه پیشنهادی امارات چه بود؟

امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورا ارسال کرد که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» شد و حمایت کشورهای عربی و اسلامی را جلب کرد. قطعنامه پیشنهادی که مورد تایید شورای امنیت قرار نگرفت، نسبت به وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و درد و رنج مردم غیرنظامی فلسطین ابراز نگرانی می کند و تاکید می کند که مردم غیرنظامی فلسطین و اسرائیل باید تحت اقدامات بشردوستانه بین المللی محافظت شوند. قانون

قطعنامه پیشنهادی همچنین تاکید می کند که همه طرف ها باید به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان عمل کنند.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه «گروگان‌ها» و همچنین تضمین دسترسی بشردوستانه به غزه است و از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد که گزارش فوری و مستمری را در مورد وضعیت اجرای این قانون به شورا ارائه کند. وضوح.

رابرت وود، دیپلمات آمریکایی که به جای لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد قبل از رای گیری در این نشست شرکت کرده بود، آشکارا با آتش بس فوری در غزه مخالفت کرد و گفت: ایالات متحده قویا از صلح پایدار حمایت می کند. ، جایی که اسرائیلی ها و فلسطینی ها می توانند در صلح و امنیت زندگی کنند، اما ما از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی کنیم. این فقط بذر جنگ بعدی را می کارد زیرا حماس نمی خواهد صلحی پایدار برقرار کند.”

آمریکا از حق وتوی خود و قدردانی اسرائیل دفاع می کند

رابرت وود، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: تصویب این قطعنامه حرکت رو به جلو نبود و از واقعیت عینی جدا شد.

وی بدون اشاره به ده ها جنایت اسرائیل خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: هیچ کشوری نباید کاری را که حماس در 7 اکتبر انجام داد را تحمل کند. اگر هر یک از کشورهای ما شاهد چنین حمله ای باشد، ما از این شورا انتظار داریم که حق ما برای دفاع و محافظت از شهروندان خود را تأیید کند.

این دیپلمات آمریکایی گفت: قطعنامه پیشنهادی فرمولی فاجعه آمیز برای اسرائیل و فلسطین و کل منطقه است و درخواست آتش بس بدون قید و شرط را غیرمنطقی ترین قسمت قطعنامه پیشنهادی خواند و گفت: این آتش بس از حماس خارج می شود. در حال اجرا. نگه می دارد و او را قادر می سازد تا قدرت خود را برای تکرار یک عمل مشابه 7 اکتبر تجدید کند.

وی گفت: همانطور که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است، تصمیم برای تشکیل دو کشور مستقل تنها راه حل برای دستیابی به صلح پایدار است.

پس از اقدام ایالات متحده برای وتوی قطعنامه شورای امنیت، سفیر اسرائیل و نماینده سازمان ملل از دولت جو بایدن تمجید کردند و قطعنامه ای را که خواستار آتش بس فوری در غزه شده بود، “تحریف” خواندند.

گیلاد اردان گفت: آتش بس تنها زمانی میسر می شود که تمامی اسیران غزه آزاد شوند و حماس نابود شود.

روسیه: دیپلماسی آمریکا یک ویرانه به جا گذاشت/ وتوی آمریکا حکم اعدام هزاران فلسطینی است

معاون روسیه در سازمان ملل با انتقاد از اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس فوری بشردوستانه در غزه گفت: آمریکا بار دیگر از آتش بس در غزه جلوگیری کرد و ممانعت از آتش بس به معنای مرگ است. ایالات متحده برای هزاران و شاید ده ها هزار فلسطینی.

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول هیئت روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که انفعال شورای امنیت باعث ویرانی گسترده در غزه و یک فاجعه انسانی شده است.

این دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: دیپلماسی آمریکا بار دیگر زمین سوخته و ویرانی را ترک می کند. وی خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: اگر باز هم از آتش بس فوری جلوگیری کنید، چگونه این موضوع را برای مردم خود توضیح می دهید؟

تسلیت به چین از سوی ایالات متحده

ژانگ جون، سفیر و نماینده چین در سازمان ملل متحد گفت: ما متاسفیم که ایالات متحده از وتوی خود علیه قطعنامه ای که خواستار آتش بس در غزه است، علیرغم کشتارهای مداوم در غزه استفاده کرد.

نماینده چین در شورای امنیت تاکید کرد: تایید ادامه جنگ با ادعای نگرانی برای جان و امنیت مردم غزه در تضاد است. وی افزود: بی توجهی به ادامه درگیری و درخواست برای جلوگیری از تشدید درگیری، خودفریبی است.

نیکلاس دی ریویر، سفیر و نماینده دائم فرانسه در این سازمان نیز گفت: شورای امنیت بار دیگر شکست خورد. فرانسه به شدت نگران فاجعه انسانی در غزه است و به همین دلیل به این قطعنامه رونق مثبت داد.

نماینده دولت امانوئل مکرون گفت: شورای امنیت به دلیل عدم اتحاد و عدم تعهد واقعی به مذاکرات شکست خورد.

نامه دبیرکل سازمان ملل متحد بر اساس ماده 99 منشور سازمان ملل متحد

دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه خود به شورای امنیت، بر اساس ماده 99 منشور سازمان ملل متحد، اعلام کرد: “فروپاشی کامل نظم عمومی” در نوار غزه، ارسال کمک های بشردوستانه را حتی به صورت محدود “غیر ممکن” می کند. .

گوترش تاکید کرد که وضعیت غزه می تواند صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه بین المللی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به این بحران استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در آن نامه از اعضای شورای امنیت خواسته بود برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند و خواستار آتش بس بشردوستانه شد.گوترش گفت: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ جای غزه امن نیست «جامعه بین‌المللی موظف است از تمام نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: وضعیت غزه بدتر شده و در حال تبدیل شدن به یک فاجعه با عواقب جبران ناپذیر برای فلسطینیان و برای صلح و امنیت در کل منطقه است.

به گزارش ایرنا، گروه های مقاومت فلسطین در 15 اکتبر 2023 عملیات غافلگیرانه موسوم به “طوفان الاقصی” را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کردند که سرانجام پس از 45 روز درگیری و درگیری در 3 دسامبر 1402 به پایان رسید. درگیری در 24 نوامبر 2023، یک آتش بس موقت چهار روزه بین اسرائیل و حماس، یا توقف تبادل زندانیان بین حماس و اسرائیل برقرار شد.

در پی پایان آتش بس موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی از توافق بین حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت 48 ساعت خبر داد. حماس همچنین اعلام کرد که با قطر و مصر برای تمدید آتش بس موقت بشردوستانه بر اساس همان مفاد آتش بس قبلی به مدت 2 روز دیگر به توافق رسیده است.

سرانجام در صبح روز جمعه 10 دسامبر 2023 آتش بس موقت پایان یافت و رژیم اسرائیل حملات خود را به غزه از سر گرفت. این رژیم برای پاسخ به حملات غافلگیرانه «طوفان الاقصی» و جبران شکست آن و توقف عملیات مقاومت، تمامی گذرگاه های نوار غزه را بسته و این منطقه را بمباران کرد.