چین و روسیه قطعنامه آمریکا علیه کره شمالی را وتو کردند

بر اساس این گزارش، قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تمدید تحریم ها علیه پیونگ یانگ توسط آمریکا و روسیه در شورای امنیت وضع شده است.

سیزده عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل به پیش نویس قطعنامه رای مثبت دادند. این قطعنامه پرتاب موشک های بالستیک قاره پیما و دیگر آزمایش های موشکی اخیر کره شمالی توسط کره شمالی در 24 مارس را محکوم کرد.

بر اساس قطعنامه های قبلی سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه خواستار کاهش واردات نفت خام از کره شمالی از 4 میلیون بشکه در سال به 3 میلیون بشکه در سال است. این قطعنامه همچنین در صورت تصویب، واردات فرآورده های نفتی از کره شمالی را کاهش خواهد داد.

پیش از این اعلام شده بود که شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه به درخواست آمریکا به بهانه آزمایش موشکی اخیر این کشور، به قطعنامه اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی رای خواهد داد.

نماینده آمریکا گفت: قطعنامه پیشنهادی “توانایی کره شمالی برای توسعه برنامه های موشک بالستیک و سلاح های کشتار جمعی خود را محدود می کند، تحریم ها را ساده می کند و ارسال کمک های بشردوستانه به نیازمندان را تسهیل می کند.”

در همین حال، پکن گفت که چنین اقداماتی به حل هیچ یک از مشکلات کمک نمی کند.

کره شمالی اخیراً پس از چند آزمایش موشکی اخیر از اوایل سال جاری میلادی، سه موشک بالستیک پرتاب کرد که یکی از آنها یک موشک بالستیک قاره‌پیما است.

ایالات متحده این اقدام را محکوم کرد و ضمن تاکید بر تعهد واشنگتن به حمایت و دفاع از سئول و توکیو، برای نشان دادن ارتش خود و متحدش به کره جنوبی موشک شلیک کرد.

کره شمالی بارها از حق خود برای آزمایش موشک در داخل مرزهایش دفاع کرده است.

آزمایش موشکی پیونگ یانگ زمانی انجام شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان تور آسیایی اخیر خود از کشورهای شرق قاره از جمله کره جنوبی و ژاپن بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید