خشم آمریکا از کره شمالی و اتهامات روسیه و چین مبنی بر کنار گذاشتن مسئولیت های خود

او گفت آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از گزارش های کره شمالی در مورد استفاده از سلاح های هسته ای بسیار نگران است.

این مقام سازمان ملل در ادامه گفت: شلیک موشک‌ها و رزمایش‌های نظامی کره شمالی می‌تواند بر تلاش‌ها برای جلوگیری از محاسبات اشتباه و کاهش تنش‌ها در منطقه تأثیر منفی بگذارد.

وی تقویت کانال های ارتباطی به ویژه بین دو کره را بسیار مهم دانست و گفت: شورای امنیت باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید اوضاع انجام دهد.

این مقام سازمان ملل همچنین گفت که گوترش همچنان نگران شرایط انسانی در کره شمالی است و سازمان ملل آماده اعزام نیرو و کمک به این کشور برای رفع نیازهای بهداشتی و انسانی خود است.

وی تصریح کرد: یکپارچگی شورای امنیت در این زمینه برای کاهش تنش ها و عبور از بن بست دیپلماتیک ضروری است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، روسیه و چین را به حمایت کامل از کره شمالی در برابر اقدامات بیشتر شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: چون کره شمالی می تواند به شما سلاح بفروشد تا از جنگ تجاوزکارانه شما در اوکراین حمایت کند، نمی توانید از مسئولیت خود در شورای امنیت چشم پوشی کنید.

گرین‌فیلد افزود: دیپلمات‌ها گفتند روسیه و چین بعید است با هر اقدامی از سوی شورا درباره پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی موافقت کنند.

وی تصریح کرد: آمریکا متعهد به حل دیپلماتیک بحران شبه جزیره کره است. ما از کره شمالی می خواهیم که رفتار تحریک آمیز خود را متوقف کند و به دیپلماسی روی آورد.

نمایندگان کشورهای غربی مانند فرانسه، انگلیس و آلبانی از موضع آمریکا دفاع کردند.

سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت هر موشکی که کره شمالی شلیک می کند نشان دهنده بی توجهی این کشور به قطعنامه های شورای امنیت است.

سفیر آلبانی در سازمان ملل همچنین افزود که سکوت در برابر اقدامات تحریک آمیز کره شمالی، سلب مسئولیت است.

نمایندگان چین و روسیه همچنین آمریکا را به تشدید تنش ها با برگزاری مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی متهم کردند.

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل گفت: آمریکا به جای تشدید تنش ها باید شرایطی را برای از سرگیری مذاکرات معنادار با کره شمالی فراهم کند.

سفیر چین در سازمان ملل گفت: شورای امنیت به جای تاکید بر فشار، باید نقش سازنده ای ایفا کند.

وی تاکید کرد: شورای امنیت باید برای کاهش تقابل و تنش تلاش کند و راه حل سیاسی برای شرایط کنونی را ترویج کند.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین از همه کشورها خواست تا خویشتنداری کنند.

نماینده روسیه نیز در این نشست گفت: سازمان ملل باید حمایت بیشتری از گفت وگوی دو کره نشان دهد. کشورهای منطقه نباید در این مذاکرات دخالت کنند.

یکی از دیپلمات های ارشد نمایندگی روسیه در سازمان ملل افزود که ایالات متحده می گوید مایل به مذاکره است، اما تلاش زیادی برای اجرای آن نمی کند.

پس از پایان این نشست، 10 عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل بیانیه خود را در جمع خبرنگاران قرائت کردند و پرتاب موشک بالستیک کره شمالی را به عنوان نقض قطعنامه های شورای امنیت به شدت محکوم کردند.

آنها با ابزار نگرانی شدید از آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، آن را تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی دانستند و از این کشور خواستند به تعهدات خود در قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد و موشک‌های جدید شلیک نکند.

آنها بر تعهد خود به دیپلماسی و گفتگو تاکید کردند و از همه کشورها خواستند تا گفتگوهای سازنده را از سر بگیرند و گفتند کره شمالی باید توسعه برنامه های هسته ای و موشکی خود را متوقف کند.

آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی از کره شمالی خواست فورا از هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کند و به تعهدات بین المللی خود بر اساس قطعنامه های شورای امنیت کاملا پایبند باشد.

گوترش با ابراز نگرانی از تشدید تنش ها و لفاظی های تحریک آمیز در شبه جزیره کره، از کره شمالی خواست اقدامات فوری برای از سرگیری مذاکرات را انجام دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: همه طرف های بحران در شبه جزیره کره باید متحد شوند و محیط مساعدی را برای گفت و گو به منظور دستیابی به صلح پایدار و خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره فراهم کنند.

سخنگوی سازمان ملل همچنین به خبرنگاران گفت که دبیرکل انتظار دارد شورای امنیت پیامی واحد به کره شمالی ارسال کند، اما شکل این پیام به خود اعضای شورای امنیت بستگی دارد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دبیرکل با رهبر کره شمالی تماس گرفته است یا خیر، گفت که دبیرکل هنوز با رهبر کره شمالی گفتگو نکرده است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد امشب به وقت محلی در پی آزمایش های موشکی کره شمالی جلسه ای برگزار خواهند کرد.

آمریکا از ترس آزمایش های موشکی کره شمالی خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه شده است.

بر اساس گزارش های خبری، ستاد مشترک ارتش کره جنوبی بامداد پنجشنبه از شلیک موشک بالستیک کره شمالی به سمت دریای ژاپن خبر داد.

صبح روز چهارشنبه 11 نوامبر، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از یونهاپ افزود: یکی از موشک های کره شمالی در 57 کیلومتری شهر سوکچو سقوط کرد.

یکی از این سه موشک ابتدا در نزدیکی آب های سرزمینی جمهوری کره، در جنوب خط مرزی شمالی، که سئول آن را مرز واقعی می داند، سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز نیز در جدیدترین اخبار گزارش داد: کره شمالی روز چهارشنبه ۱۷ موشک شلیک کرد که یکی از این موشک ها برای اولین بار از فاصله نزدیک به کره جنوبی اصابت کرد.

همچنین بر اساس گزارش ارتش کره جنوبی؛ روز چهارشنبه، تنها در 7 ساعت، پس از پرتاب حداقل 17 موشک بالستیک، کره شمالی نیز حدود 100 گلوله توپخانه به سمت منطقه بی طرف و بی طرف در دریای شرقی شلیک کرد.

کره جنوبی با ارسال یک پیام هشدار دهنده رسمی به کره شمالی، از دولت این کشور خواست که فورا اقدامات تحریک آمیز خود را متوقف کند.

دیدگاهتان را بنویسید