ارائه قطعنامه در کنگره آمریکا برای اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران کره.

یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه قطعنامه ای از اتحادیه اروپا می خواهد که علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اقدام کند.

کلودیا تنی، قانونگذار جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، با ارائه قطعنامه ای از اتحادیه اروپا خواسته است تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های “به اصطلاح تروریستی” اتحادیه قرار دهد.

این نماینده تندرو کنگره آمریکا در این قطعنامه سپاه را به سرکوب معترضان، ارتکاب جنایات حقوق بشری، آموزش، تسلیح و تامین مالی گروه های نیابتی در خاورمیانه، حمایت از دولت بشار اسد در سوریه و … متهم کرد.

این قانونگذار آمریکایی همچنین از دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواست تا اتحادیه اروپا را برای انجام این کار تحت فشار قرار دهد.

معرفی این قطعنامه چند روز پس از آن صورت گرفت که یک گروه دو حزبی متشکل از 130 قانونگذار آمریکایی روز دوشنبه با ارسال نامه ای از اتحادیه اروپا خواستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان های به اصطلاح “تروریستی” قرار دهد.

در این نامه خطاب به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «آزادانه و آشکارا علیه شهروندان سراسر اتحادیه اروپا توطئه کرده است».

آن گروه از قانونگذاران آمریکایی، به رهبری اعضای مجلس نمایندگان، کتی منینگ، توماس کین و بیل کیتینگ، در آن نامه از بورل خواستند که به دلیل “تهدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی” به این موضوع با نهایت فوریت رسیدگی کند.

در آغاز فرودین، 12 نماینده مجلس سنای آمریکا در نامه ای به جوزپ بورل از او خواستند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های «تروریستی» قرار دهد.

پارلمان اروپا اخیرا قطعنامه ای غیرالزام آور را تصویب کرد که در آن از اتحادیه اروپا خواسته شد تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد. با این حال، یک هفته بعد، اتحادیه اروپا از درج نام سپاه در فهرست خودداری کرد، هرچند تحریم‌های جدیدی را علیه برخی از اعضای سپاه اعمال کرد.

ایران پیش از این هشدار داده بود که در صورت اقدام اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به آن اقدام پاسخی متناسب خواهد داد.

بورل در سوم فوریه، پیش از آغاز نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، تاکید کرد که درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی نیازمند تصمیم قضایی است.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، اول مارس گفت که کارشناسان آلمانی هیچ مبنای قانونی برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های به اصطلاح «تروریستی» در اروپا پیدا نکرده‌اند. لیست سازمان های تروریستی

وزارت خارجه آلمان در 30 ژانویه اعلام کرد که قرار دادن سپاه در چنین فهرستی با موانع قانونی مواجه است.

کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در یک کنفرانس خبری در 30 ژانویه در برلین گفت: “موضع ما این است که چنین اقدامی از نظر سیاسی معقول است – و وزیر خارجه ما چندین بار بر این نکته تاکید کرده است.” »

سرکوب سپاه پاسداران علیه ایران توسط پارلمان اروپا ادامه سیاست ترامپ است که برای اولین بار نهاد رسمی نظامی یک کشور را در لیست موسوم به تروریستی قرار داد.

اقدامات اروپایی ها برای اقدام علیه سپاه پاسداران با واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را از روی ناامیدی خواند و افزود: این اقدام پس از تلاش های خیابانی نافرجام آنها برای ضربه زدن به مردم ایران انجام شد تا بتوانند آنطور که فکر می کردند جلوی ملت ایران را بگیرند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام خلاف قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.

دیدگاهتان را بنویسید