واکنش آمریکا به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی گفت: از قطعنامه پارلمان اروپا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطلع هستیم و موضع آمریکا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روشن است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سپاه نهادی است که بیشترین تحریم های آمریکا را دریافت کرده است، افزود: همچنین تعداد زیادی از سرکردگان سپاه را که در کمیسیون تروریسم دست دارند، تحریم کرده ایم.

واکنش آمریکا به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: در نهایت این کشورها و اتحادیه اروپا بر اساس منافع خود تصمیم می گیرند. ما قبلاً از تحریم نیروهای پهپادی سپاه توسط اروپا استقبال کرده بودیم.

ودانت پاتل با بیان اینکه واشنگتن در مناسبت های مختلف با متحدان خود رایزنی می کند، گفت: این رایزنی با رویکردی واحد در برابر فعالیت های مخرب و بی ثبات کننده حکومت ایران انجام می شود. بسیاری از این رایزنی ها خصوصی است و موضع آمریکا در قبال سپاه کاملاً روشن است.

وی بار دیگر گفت: مدتی است که به صراحت گفته‌ایم برجام در دستور کار نیست و با تکرار این اظهارات مدعی شد که ایرانی‌ها فرصت را از بین برده‌اند.

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه در ادامه مواضع مداخله جویانه در امور داخلی ایران، به گزارش فرضی تحولات اخیر رای دادند که در آن درخواست غیرعادی برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست موسوم به «فهرست» سازمان های تروریستی خارجی از اتحادیه اروپا مطرح شد.

به گزارش ایرنا، در این گزارش که «واکنش اتحادیه اروپا به تظاهرات و اعدام ها در ایران» نام دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حوادث اخیر و ادعای دست داشتن تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین و بدعت های خطرناک متهم کرده است.شورای اروپا از او خواسته شد تا نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کند.

طرح افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی توسط آنا فوتیگا، نماینده محافظه‌کار لهستانی در پارلمان اروپا پیشنهاد شد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه به گزارش مذکور اضافه شد. این اصلاحیه از شورای اروپا خواسته است که سپاه پاسداران و نیروهای زیرمجموعه آن از جمله نیروی بسیج و نیروی قدس سپاه را در فهرست افراد، گروه ها و نهادهای دخیل در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار دهد.

پاتل در خصوص سفر جیک سالیوان به سرزمین های اشغالی نیز گفت: آمریکا متعهد به تامین امنیت اسرائیل و مقابله با چالش های منطقه ای از جمله تهدیدات ایران و پیشرفت در عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی منطقه است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: اقدامات بی ثبات کننده ایران که آخرین آن کمک های نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه است، نه تنها برای جهان، بلکه برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه نیز بسیار بی ثبات کننده است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه ایران مبنی بر عدم به رسمیت شناختن جدایی کریمه، لوهانسک و دونتسک از سوی ایران، بار دیگر این ادعاها را تکرار کرد و گفت: ما با این اظهارات که کریمه و سایر مناطق الحاق شده متعلق به آن هستند مخالفیم. روسیه ما با اوکراین موافقیم، اما با ارسال پهپادهای مرگبار ایران به روسیه موافق نیستیم.

وی مدعی شد: این پهپادها به روسیه اجازه می دهد تا علیه زیرساخت های غیرنظامی و انرژی اوکراین برای ادامه جنگ غیرقانونی خود علیه اوکراین و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور عملیات انجام دهد.

حسین امیرعبدلاخیان در گفت و گو با شبکه تارت ترکیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را در چارچوب حقوق بین الملل به رسمیت می شناسد، گفت: علیرغم روابط ممتاز تهران و مسکو، ما جدایی را به رسمیت نشناخته ایم. کریمه از اوکراین ما همچنین جدایی لوهانسک و دونتسک از اوکراین را به رسمیت نشناخته ایم. زیرا ما بر اصول ثابت خود در سیاست خارجی تاکید داریم. وقتی می گوییم جنگ در اوکراین راه حل نیست، آن را به عنوان یک سیاست اصولی باور کرده و بر آن تکیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید