رای ضدایرانی پارلمان سوئد علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بر اساس این قطعنامه، دولت سوئد موظف است تلاش کند تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا اضافه کند، طرحی که پیش از این در سطح شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا مطرح شده بود. اما به دلیل موانع قانونی شکست خورد.

پیش از این، پارلمان اروپا قطعنامه غیرالزام‌آوری را در مورد شناسایی سپاه پاسداران ایران به عنوان یک سازمان تروریستی تصویب کرد. در اواخر ژانویه سال گذشته، قانونگذاران اروپایی به درخواست غیرعادی برای افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

اما در 3 بهمن 1401 شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا با اقدامی روشن از پیگیری این طرح منصرف شد. جوزپ بورل به خبرنگاران گفت که تصمیم گیری درباره سپاه بدون تصمیم دادگاه ممکن نیست. وی با اشاره به قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه، تصریح کرد: اعطای عنوان تروریستی به یک فرد یا نهاد نیازمند طی مراحل قضایی است و بر اساس خواست افراد نیست.

بورل گفت؛ یک سازمان تنها زمانی می تواند به لیست تروریستی اتحادیه اروپا اضافه شود که دادگاهی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا حکم قانونی صادر کند و “سپس ما موضوع را در سطح اروپا بررسی خواهیم کرد”.

وزیر امور خارجه آلمان که اخیراً مواضع تند، تند و غیرحرفه ای علیه ایران اتخاذ کرده است، موضوع الحاق سپاه به فهرست مذکور را پیچیده تر از اعمال تحریم ها علیه ایران توصیف کرد.

با این حال، ژان آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، عملاً قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی را رد کرد و گفت: «در این زمینه، ما باید تصمیم بگیریم. [دادگاه] ما به یکی از طرف هایی نیاز داریم که آنها یک سازمان تروریستی هستند. در واقع یکی از 27 کشور باید از نظر قانونی تصمیم بگیرد (اعلام کند) که سپاه در آن کشور اقدام تروریستی انجام داده است.

وی تصمیم مساعد دادگاه در این خصوص را مهم توصیف کرد و گفت: چون دادگاه اروپا می تواند آن را رد کرده و (اجرای این رای) را غیرممکن اعلام کند.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به عواقب اقدام علیه سپاه هشدار داده و به دولت های تندرو در اروپا توصیه کرده است که «منافع متقابل خود را فدای منافع زودگذر سیاسی و تصمیمات احساسی نکنند».

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهارات مقامات اروپایی در رابطه با تصمیم تحریم سپاه پاسداران را ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور دانست. که ناشی از تداوم رویکرد نادرست آنان نسبت به دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد رسمی نظامی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت هایی که در این زمینه اقدام می کنند به نتایج اقدامات غیرسازنده خود توجه کرده و به ویژه متقابل خود را قربانی نکنند. منافع برای منافع زودگذر سیاسی و تصمیمات احساسی.

دیدگاهتان را بنویسید