واکنش به اقدامات خصمانه پارلمان اروپا در رای گیری اصلاحیه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

واکنش به اقدامات خصمانه پارلمان اروپا در رای گیری اصلاحیه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه در بدعتی خطرناک به اصلاحیه پیشنهادی برای به رسمیت شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

مشرق: نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه در بدعتی خطرناک به اصلاحیه پیشنهادی برای به رسمیت شناختن سپاه در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. در این رای گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند. این طرح در هفته های اخیر از سوی مقامات کشورهای اروپایی مطرح شده است اما گفته می شود در این زمینه پیچیدگی های قانونی وجود دارد.

خود این لایحه باید در نشست روز پنجشنبه اتحادیه اروپا مورد بررسی و رأی گیری قرار گیرد. این در حالی است که ایران پیش از این نسبت به تحرکات ضد ایرانی در اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشور با اشاره به اینکه سپاه یک نهاد رسمی نظامی کشور محسوب می شود، به ما هشدار دادند که تحریم وی اقدامی غیرقانونی است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات مقامات اروپایی در خصوص تصمیم تحریمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه کشور است که ناشی از ادامه اقدامات نادرست آنهاست. رویکرد در قبال دولت و ملت ایران.» احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «اینکه برخی در غرب می خواهند کاری خارج از قواعد بین المللی انجام دهند و آن را تروریسم زور رسمی می نامند. نشان دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی آنهاست». برخی از نمایندگان شورای اسلامی به اتحادیه اروپا نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند. محمود نبویان، نایب رئیس کمیته اصل 90 با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: خیلی مهم است که توضیح دهیم چرا الان آمده اند و می خواهند سپاه را تحریم کنند. با آمریکا می‌خواهد ملت ایران و سپاه را تحریم کند و علاوه بر تحریم‌های قبلی، تحریم‌های جدیدی را می‌خواهد. در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست که نیروهای نظامی رسمی یک کشور را تحریم کنند و این اولین بار است که ترامپ چنین کاری می کند و سپاه را تحریم می کند. زهر الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: پارلمان اروپا باید بداند که تحریم سپاه مانع از مذاکرات ایران با اروپا می شود و هزینه زیادی برای آنها خواهد داشت. وی افزود: تحریم سپاه به دلیل شکست هایی است که از مردم ایران و سپاه خوردند. محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در واکنش به احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی خطاب به اتحادیه اروپا، گفت: ممکن است عواقب توطئه اتحادیه اروپا علیه سپاه برای اروپایی ها قابل تحمل نباشد. کشورها.

سخنگوی شورای اسلامی مجلس در پیامی در صفحه توئیتر خود خطاب به مجالس اروپایی نوشت: تحریم و تروریست خواندن سپاه از سوی کشورهای غربی اگرچه در دنیای واقعی هیچ ارزش عملی ندارد و فقط یک تبلیغ پوچ و خباثت آمیز است. مانور؛ اما از منظر سیاسی، مجالس اروپا باید بدانند که هرگونه قطعنامه علیه انقلابیون سبز با واکنش شدید و مخالفت مجلس ایران مواجه خواهد شد. سیدرسول موسوی، دیپلمات کشور در این رابطه در صفحه توئیتر خود نوشت: «خوب است که سیاستمداران عاقل اروپا اسیر فضایی که خودشان ایجاد کردند، نشوند. اعلام نام اشتباه نیروهای رسمی نظامی ایران، بیش از خود ایران، مشکلات فنی و استراتژیک را برای آن کشورها ایجاد خواهد کرد. مثلا آیا کشتی های آنها در خلیج فارس نمی خواهند به پیام های رادیویی نیروهای ایرانی پاسخ دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید