درخواست پارلمان اروپا علیه سپاه/شورای اروپا تصمیم می گیرد

ساعت: 18:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1923230

برخی منابع خبری از تصویب طرحی در پارلمان اروپا خبر داده اند که بر اساس آن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا قرار می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برخی منابع خبری از تصویب طرحی در پارلمان اروپا خبر داده اند که بر اساس آن، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «فهرست تروریستی» اتحادیه اروپا قرار می گیرد.

این درخواست پارلمان اروپا بدون اجماع تصویب شد و باید در شورای اروپا مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد. بر اساس توئیت یکی از نمایندگان پارلمان اروپا، این قطعنامه خواستار لغو تحریم‌ها علیه اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اتخاذ تدابیر محدودکننده علیه آن شده است.

بر اساس این متن، از شورای اروپا خواسته شده است که سپاه و نیروهای کمکی آن از جمله بسیج و نیروی قدس سپاه را در فهرست افراد، گروه ها و نهادهای دخیل در اقدامات تروریستی (لیست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار دهد.

اگرچه قطعنامه های شورای اروپا معمولاً با رای حداقل 15 کشور که حداقل 65 درصد از جمعیت اروپا را نمایندگی می کنند، تصویب می شود، اما در موارد حساسی مانند مسائل سیاست خارجی، شورای اروپا معمولاً بر اساس اجماع همه اعضا تصمیم می گیرد.

اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا در ادامه سیاست ترامپ است که برای اولین بار یک نهاد نظامی رسمی یک کشور را در لیست موسوم به تروریستی قرار داد.

فشارهای اخیر برای حمایت از ناآرامی ها در ایران توسط کشورهای غربی ادامه دارد که بی نتیجه مانده است. بر اساس گزارش ها، کشورهای اتحادیه اروپا به رهبری آلمان، فرانسه و هلند و همچنین بریتانیا به طور جداگانه در حال بررسی قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی هستند.

در همین حال برخی از نمایندگان شورای اسلامی نسبت به چنین اقدامی هشدار دادند. خجت الاسلام سیدمحمود نبویان نایب رئیس کمیته نود و نهم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی فارس با اشاره به تلاش پارلمان اروپا برای تحریم سپاه گفت: خیلی مهم است که توضیح دهیم چرا الان آمده اند و می خواهند سپاه را تحریم کند اتحادیه اروپا به همراه آمریکا می خواهند ملت ایران و سپاه را تحریم کنند و علاوه بر تحریم های قبلی، تحریم های جدیدی را می خواهند. در هیچ کجای دنیا تحریم قدرت نظامی یک کشور پذیرفته نیست و ترامپ برای اولین بار چنین کاری کرده و سپاه را تحریم کرده است.

سپس نماینده تهران هشدار داد: اگر واقعاً منافع ملت ایران به خطر بیفتد، اتحادیه اروپا را در لیست تروریست ها قرار می دهیم و مدافعان ملت ایران و مدافعان مقاومت در منطقه می دانند چگونه باید مقابله کنند. تروریست ها

زهرا الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: پارلمان اروپا باید بداند که تحریم سپاه مانع از مذاکرات ایران با اروپا می شود و هزینه زیادی برای آنها خواهد داشت. وی افزود: تحریم سپاه به دلیل شکست هایی است که از مردم ایران و سپاه خوردند.

ناصر کنعانی، سخنگوی آژانس دیپلماسی روز ۲۸ آذر در مورد اضافه شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی در اروپا گفت: «من نمی خواهم در مورد اظهارات غیررسمی از این قبیل اظهار نظر کنم و زودتر از موعد اظهارنظر کنم. مایلم تاکید کنم کسانی که خودشان مرتکب اقدامات تروریستی شده اند و متهم اصلی حمایت از تروریسم هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین المللی را به تروریسم متهم کنند.

وی ادامه داد: کسانی که قهرمان بلامنازع و شناخته شده مبارزه با تروریسم بین المللی را ناجوانمردانه و در تخطی از منشور ملل و حاکمیت یک کشور مستقل کشتند و همچنین کشورهای حامی این اقدام جنایتکارانه، آنها حقی در رابطه با قهرمانان ما در مبارزه با تروریسم ندارند، آنها از الفاظ نامناسب و زیاده خواهانه استفاده می کنند، آن گونه که ارتش های خودشان سزاوار آن هستند و چنین صفتی برازنده آنهاست.

دیدگاهتان را بنویسید