جزئیات طرح اقدام متقابل در پاسخ به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه

جزئیات طرح اقدام متقابل در پاسخ به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات طرح مجلس علیه اقدامات اروپایی ها علیه سپاه را تشریح کرد.

ابوالفضل عمویی با اشاره به نشست فوق العاده امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: کمیته امنیت ملی در ادامه نشست فوق العاده دیروز خود در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا امروز جلسه ای برگزار کرد.

وی با اشاره به بررسی اجمالی طرح پاسخ مجلس به اقدامات پارلمان اروپا، گفت: در این چارچوب، نمایندگان سوالات حساسی داشتند و جلسه غیرعلنی با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر امور خارجه برگزار شد. و آخرین روندها بررسی شد. کمیسیون امنیت ملی نیز بیانیه ای تهیه کرد که به امضای نمایندگان مردم رسیده و امروز در مجلس قرائت می شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیسیون امنیت ملی طرح 3 ماده ای را برای مقابله آماده کرده است که احتمالا امروز در مجلس ابلاغ می شود. موضوع این طرح اقدام متقابلی است که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به اجرای آن است. اگر کشور اروپایی مقامات یا نهادهای کشور از جمله نهادهای مذکور در قانون اساسی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا بسیج مصطفین را در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهد، برخورد متقابل و متناظر با آن صورت خواهد گرفت. واکنش.

وی افزود: قطعنامه پارلمان اروپا نشان می دهد که برخی افراد، مقامات و اشخاص حقیقی و حقوقی در فهرست تحریم ها و برخی نیز در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارند. در پاسخ به این اقدام، در این طرح تصریح شده است که در صورت هرگونه اقدام طرف مقابل، دولت موظف است فهرستی تهیه کند که مقامات و افراد را تروریست یا تحت تحریم مالی یا ممنوعیت ورود آنها به ایران معرفی کند.

آمویی ادامه داد: همچنین به دنبال ایجاد سازوکاری در کشور برای موارد نقض حقوق بشر هستیم. اقدامات خلاف حقوق بین الملل اعم از قتل و نسل کشی و همچنین مواردی که اروپایی ها سابقه داشته اند باید توسط مجامع بین المللی ثبت و پیگرد قانونی داشته باشند که این موارد نیز در این طرح پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر اینکه مصوبه پارلمان اروپا الزام آور نیست افزود: بیشتر مصوبات پارلمان اروپا جنبه مشورتی دارد. تصمیم نهایی شورای اروپا است که فردا جلسه ای برگزار خواهد کرد. این سوال همچنان مطرح است که آیا این قطعنامه در شورای اروپا مطرح یا تصویب خواهد شد یا خیر؟ بر اساس رصد اطلاعات و نظرات برخی کشورهای اروپایی و با توجه به واکنش قاطع نمایندگان و مقامات ایرانی، شورای اروپا این موضوع را در دستور کار خود قرار نمی دهد، اما هرگونه اقدامی علیه نهادهای قانونی و مردمی ما خواهد بود. با واکنش مواجه شد و این الزام قانونی برای دولت و طرف مقابل باید قبل از هر تصمیمی به فکر عواقب آن باشد.

آمویی با اشاره به بررسی اجمالی تحولات اروپا در نشست عصر امروز کمیسیون، اظهار داشت: آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که در دوره اخیر اقدامات منفی علیه کشورمان انجام داده است، بنابراین عملکرد حوزه سیاسی و دیپلماسی آلمان بسیار خوب بود. بررسی شده با حضور کارکنان وزارت امور خارجه و سایر نهادها مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. دستور دیگر رسیدگی به ایرادات شورای نگهبان به لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای است.

دیدگاهتان را بنویسید