امیرعبداللهیان: تروریست خواندن سپاه تیری به پای اروپاست/ پارلمان اروپا باید به عواقب منفی این رفتار احساسی فکر کند/ پاسخ و واکنش متقابل خواهد بود/ بورل: به تلاشم برای رسیدن به توافق ادامه می دهم

امیرعبداللهیان: تروریست خواندن سپاه تیری به پای اروپاست/ پارلمان اروپا باید به عواقب منفی این رفتار احساسی فکر کند/ پاسخ و واکنش متقابل خواهد بود/ بورل: به تلاشم برای رسیدن به توافق ادامه می دهم

امیرعبداللهیان گفت: رعایت امنیت متقابل در دنیای دیپلماسی ضروری است و به جای تبعیت از زبان تهدید و اقدامات خصمانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ متقابل خواهد بود.

در پی صدور پیش نویس الحاقی قطعنامه مداخله جویانه و غیرمتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان و جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی جلسه ای برگزار کردند. گفتگوی تلفنی و تبادل نظر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی تلفنی از رویکرد احساسی پارلمان اروپا به شدت انتقاد کرد و آن را نامناسب و نادرست دانست.

امیر عبداللهیان افزود: متأسفانه امروز شاهد صدور پیش نویس قطعنامه احساسی، تند و غیرحرفه ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که با عقلانیت و مدنیت سیاسی در تضاد است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما بارها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه به ویژه در مبارزه با تروریسم

امیر عبدالخیان افزود: اقدام پارلمان اروپا برای متهم کردن این نهاد امنیت ساز به تروریسم نوعی تیراندازی به پای خود اروپا است.

وزیر امور خارجه با اشاره به واکنش مشروع و شدید شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپا هشدار داد که به عواقب منفی این رفتار هیجانی بر اروپا فکر کند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند.

رئیس معاونت دیپلماسی کشورمان همچنین خاطرنشان کرد: لازم است در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته و به جای زبان تهدید و اقدامات خصمانه، افزایش اعتماد متقابل را در دستور کار قرار دهیم. در هر صورت پاسخ متقابل خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن تماس تلفنی با ابراز خرسندی از ادامه دیپلماسی بر سر توافق هسته ای گفت: به تلاش خود برای دستیابی به توافق ادامه خواهم داد.

بورل افزود: از شنیدن خبر همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران و خوش بینی ها در این راستا خوشحالم.

بورل با اشاره به وضعیت اوکراین گفت: پس از مذاکرات اخیر ما در اردن، به اوکراین گفتم که برگزاری نشست فنی مشترک بین دو کشور مهم است.

بورل افزود: من نیز موافقم که احساسات و نگرانی ها در پیش نویس پارلمان اروپا حاکم است.

جوزف بورل افزود: اگرچه پارلمان اروپا یک نهاد کاملاً مستقل است، اما این قطعنامه فاقد ظرفیت اجرایی است و فقط نگرانی های اروپا را منعکس می کند.

لازم به ذکر است که در این گفتگو طرفین به آخرین وضعیت توافق بر سر لغو تحریم ها، رویدادهای اوکراین و رایزنی های آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید