آمریکا و تروئیکای اروپایی: آماده سناریوهای دیگر در رابطه با موضوع هسته ای ایران هستیم

آمریکا و تروئیکای اروپایی: آماده سناریوهای دیگر در رابطه با موضوع هسته ای ایران هستیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که اخیراً به بروکسل سفر کرده است، با وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه کشور اروپایی عضو معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای، دیدار و برخی از رایزنی های آنها را انجام داد. وب سایت وزارت امور خارجه در مورد برنامه هسته ای ایران و توافق هسته ای[برجام] آنها پرداخت کردند.

علیرغم اینکه مقامات ایرانی همواره تاکید کرده اند که تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، اما در این بیانیه آمده است: “وزیر بلینکن با همکاران ترویکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار کرد تا توافقی صورت گیرد. تصمیم درباره تصمیم مشترک ما برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نمی کند، بحث کنید. آنها توافق کردند که راه حل دیپلماتیک که منجر به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام شود بهترین نتیجه خواهد بود، اما همچنین پیشنهاد کردند که در صورت لزوم برای سناریوهای دیگر آماده باشیم.

نشست بلینکن با وزرای خارجه اتحادیه اروپا پس از مذاکرات در وین درباره احیای توافق هسته ای صورت می گیرد که ایران در ازای لغو تحریم ها علیه برنامه هسته ای خود پس از برخی تحولات اخیر در روابط سیاسی بین المللی این اتحادیه، آن را تشدید کرده است. روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد از سوی واشنگتن علیه روسیه و مناقشه تهران و واشنگتن بر سر برخی از موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات اخیرا تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمد.
سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری اخیر خود گفت: آنچه در وین است به دلیل رویکرد آمریکا راکد است.

حاتب زاده با بیان اینکه دولت واشنگتن هنوز در مورد موضوعات باقی مانده از مذاکرات وین تصمیمات سیاسی نگرفته است، خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش می کرد موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی قرار دهد.

وی افزود: ما ملت صبوری هستیم اما تا ابد منتظر نخواهیم بود و اگر آمریکا خواهان توافق است باید هر چه زودتر تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری گفت: آنچه در دو هفته اخیر برای ما روشن‌تر شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل توافق به گروگان گرفته شده است. آنها این کار را به صورت حزبی و داخلی انجام دادند و همان رویکردی را در پیش گرفتند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شد. یعنی یک توافق بین المللی را وابسته به درگیری های داخلی خودشان کنند.

حاتب زاده گفت: توافق بین شورای امنیت و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد چارچوبی برای بحث است و در این چارچوب است که دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را اتخاذ کند. راه حل در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های منطقی ایران که مورد تایید اعضای 1+4 است پاسخ منطقی بدهند تا ما برای بازگشت به وین آماده شویم.

حاتب زاده گفت: توافق بسیار قابل دسترس است و آمریکا باید بداند و مطمئن باشد و مطمئن باشد که از خطوط قرمز خود عبور نمی کنیم و به خواسته های خود عمل نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید