تروئیکای اروپایی: موضع ایران چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند

تروئیکای اروپایی: موضع ایران چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند

در بیانیه مشترک سه کشور تاکید شده است: ما دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا از آوریل 2021 با حسن نیت با ایران برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و سایر کشورها مذاکره کرده‌ایم. شرکت کنندگان در توافق و ایالات متحده. در اوایل ماه اوت، پس از یک سال و نیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متن نهایی را ارائه کرد که به ایران اجازه می‌دهد به تعهدات خود در برجام بازگردد و ایالات متحده به توافق بازگردد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این بسته نهایی، هماهنگ کننده تغییرات دیگری را انجام داد که ما را به مرز انعطاف رساند. متأسفانه ایران ترجیح داد از این فرصت حساس دیپلماتیک استفاده نکند. در عوض، ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد.

نویسندگان بیانیه می‌گویند که با نزدیک‌تر شدن به توافق، ایران مجدداً موضوعات جداگانه‌ای در رابطه با تعهدات بین‌المللی الزام‌آور حقوقی خود تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و توافق پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی مطرح کرده است. (IAEA). این درخواست اخیر تردیدهای جدی را در مورد نیات و تعهد ایران به نتیجه موفقیت آمیز برجام ایجاد می کند. موضع ایران در تضاد با تعهدات الزام آور قانونی آن است و چشم انداز احیای برجام را تهدید می کند.

این بیانیه با اشاره به نشست اخیر شورای حکام افزود: شورای حکام آژانس در ماه ژوئن با اکثریت قاطع قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از ایران خواسته شده بود برای رسیدگی به سوالات باقی مانده آژانس اقدام فوری انجام دهد. طبق آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه ماه بعد، ایران هیچ اقدامی انجام نداده است.

تروئیکای اروپایی موضع خود را روشن و محکم می داند و می گوید: ایران باید به طور کامل و فوری با حسن نیت با آژانس همکاری کند. این بر عهده ایران است که از نظر فنی پاسخ‌های معتبری به سؤالات آژانس در مورد مکان همه مواد هسته‌ای در خاک خود بدهد. برجام به هیچ وجه نمی تواند برای معافیت ایران از تعهدات الزام آور قانونی که برای رژیم جهانی منع اشاعه ضروری است مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان بیانیه آمده است: با توجه به شکست ایران در دستیابی به توافق روی میز، ما با شرکای بین‌المللی در مورد بهترین روش برای مقابله با ادامه تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران و عدم همکاری با آژانس در خصوص اقدامات احتیاطی مشورت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید