تروئیکای اروپایی: تولید اورانیوم بسیار غنی شده ایران توجیه مدنی ندارد/ این تصمیم نشان دهنده عدم حسن نیت ایران برای کاهش تنش است

تروئیکای اروپایی: تولید اورانیوم بسیار غنی شده ایران توجیه مدنی ندارد/ این تصمیم نشان دهنده عدم حسن نیت ایران برای کاهش تنش است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارش جدیدی اعلام کرد که ایران سیاست کاهش 60 درصدی تولید اورانیوم را کنار گذاشته و تولید اورانیوم با غنای بالا را افزایش داده است.

سه کشور اروپایی امروز در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: این یافته ها نشان دهنده گامی به عقب ایران است و باعث می شود ایران میزان تولید اورانیوم ماهانه خود را که 60 درصد است، سه برابر کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز سه‌شنبه خود مدعی شد که میزان تولید اورانیوم 60 درصدی ایران در زمان کاهش ایران به 3 کیلوگرم در ماه رسیده است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل همچنین مدعی شد که از اواخر نوامبر 2023، ایران تولید اورانیوم 60 درصد غنی‌شده در سایت‌های نطنز و فردو را به حدود 9 کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

این سه کشور اروپایی در بیانیه خود خاطرنشان کردند: ما این اقدام را که موجب تقویت مستمر برنامه هسته ای ایران می شود، محکوم می کنیم. تولید اورانیوم بسیار غنی شده هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و سطوح تولید گزارش شده در کارخانه غنی سازی فردو و کارخانه غنی سازی سوخت آزمایشی [نطنز]آنها باعث افزایش بیشتر خطرات تکثیر می شوند.”

در سال های اخیر کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به دنبال اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده اند. ایران قویا این ادعاها را رد کرده است

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دسترسی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ‌گاه مدرکی مبنی بر منحرف شدن برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور برای مقاصد نظامی پیدا نکرده‌اند.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای به تعهدات خود برای جبران آثار این خروج ناکام ماندند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرد، اما سپس با استناد به مفاد برجام، تعهدات خود در برجام را کاهش داد.

در بخشی دیگر از بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: «علاوه بر این، تصمیم ایران برای احیای برخی از آبشارهای گریز از مرکز را بررسی می کنیم. تأخیر ایران در اعلام این تغییر در ژانویه 2023، تمایل ایران به همکاری کاملا شفاف با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با تردید جدی مواجه می‌کند.

این بیانیه در ادامه مدعی شد: «این تصمیم نشان دهنده عدم حسن نیت ایران برای کاهش تنش و نشان دهنده رفتار خطرناک در شرایط منطقه ای پر تنش است».

در نهایت، فرانسه، انگلیس و آلمان از ایران خواستند که این گام ها را برگرداند و تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود را کاهش دهد. تروئیکای اروپایی گفت: ایران باید به طور کامل با آژانس انرژی اتمی همکاری کند تا آژانس بتواند ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر به برخی از ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران پرداخته و آن را تکرار کرده است. تهران این ادعاها را دروغ دانسته و آن را رد کرد.

کشورهای اروپایی در آخرین بند بیانیه مشترک خود خاطرنشان کردند که از راه حل های دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته ای ایران حمایت می کنند. آخرین پاراگراف این بیانیه می‌گوید: «ما به راه‌حل‌های دیپلماتیک متعهد می‌مانیم و بر عزم خود مبنی بر اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت، تأکید می‌کنیم.»