آمریکا گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را «نگران کننده» دانست

به گزارش خبرگزاری موج


سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه، این کشور گفت که از این گزارش “بسیار نگران” است آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره محصولات اورانوس دارای خلوص بالا از ایران است.

به گزارش جروزالم پست صهیونیستی، این مقام کاخ سفید ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد و گفت: تنش های هسته ای ایران در شرایطی که نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران درگیر فعالیت های خطرناک و بی ثبات کننده در منطقه هستند، از جمله حمله مرگبار اخیر پهپاد و حملات دیگر در عراق و سوریه و حملات حوثی ها (نیروهای مسلح یمن) به کشتی های تجاری در دریای سرخ نگران کننده تر است.

واکنش این مقام آمریکایی پس از آن صورت گرفت که روز گذشته رویترز اعلام کرد که بیانیه ای را در مورد خلاصه گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی به اعضای خود دیده است که در آن گفته شده بود ایران در چند ماه اخیر تولید اورانیوم غنی شده خود را به 60 درصد کاهش داده و پاکسازی آن را کاهش داده است. به حالت قبل برگشت

خبرگزاری رویترز نیز با استناد به این بیانیه گزارش داد که ایران «تولید اورانیوم با خلوص بالا را افزایش داده و به رویه قبلی کاهش تولید خود از اواسط سال 2023 پایان داده است».

در این بیانیه همچنین آمده است که پس از کاهش این تولیدات، تاسیسات نطنز و فردو تا 60 درصد اورانیوم به میزان 3 کیلوگرم در ماه تولید می کردند.

بر اساس توضیحات آژانس، ایران تاکنون مقادیر کافی اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد برای تولید سه بمب هسته ای و مقادیر بیشتری اورانیوم با غنای پایین را در اختیار دارد.

ایران در حال غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در نیروگاه های نطنز و فردو است.

این بیانیه می افزاید: آژانس تایید می کند که تا پایان نوامبر 2023، میزان تولید اورانیوم غنی شده ایران تا 60 درصد به حدود 9 کیلوگرم در ماه در این دو تاسیسات افزایش یافته است.

بر اساس توضیحات این آژانس، حدود 42 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد از ایران، مقداری است که نمی توان برای ساخت بمب هسته ای از آن غافل شد.

رویترز همچنین نوشت: «بازرسان آژانس ابتدا تغییراتی را در تولید فورد در 25 نوامبر پس از اعلام تغییر ایران در 22 نوامبر مشاهده کردند و سطح تولید در آن سایت‌ها در حال بازگشت به سطح از پیش کاهش یافته است.» اینطور شد.

این اطلاعیه می افزاید: بازرسان همچنین از افزایش نرخ تولید در نطنز در 27 آبان خبر دادند. آژانس سپس میزان تولید را در نطنز در 19 دسامبر و در فردو در 24 دسامبر بررسی کرد. این آژانس تا روز سه شنبه به طور رسمی اعضای خود را از تاخیر تولید مطلع نکرد.

ادعای این مقام آمریکایی درباره ارتباط فعالیت گروه های مقاومت در منطقه با ایران که پس از جنگ غزه تشدید شده است و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مواضع این رژیم با آمریکا، متحد اصلی آن در غزه. منطقه در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً مستقل هستند و در رابطه با امنیت کشورشان یا در حمایت از ملت مظلوم فلسطین به تشخیص و تصمیم خود عمل می‌کنند.


آیا این خبر مفید بود؟