نماینده آمریکایی از آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت می کند تا درباره ایران به سنا گزارش دهد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ باب منندز ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از آژانس بین المللی انرژی اتمی دعوت کرده است تا درباره برنامه هسته ای ایران به مجلس سنا گزارش دهد.

منندز در بیانیه ای گفت: «امتناع ایران از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سابقه خطرناک برای NPT است.

Examiner Menendez مستقر در واشنگتن در 20 سپتامبر 2021 نامه ای به رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نوشت.

منندز در نامه ای گفت: “اگر به ایران اجازه داده شود بدون هیچ گونه عواقبی تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی را خنثی کند ، سایر کشورها نیز از آن پیروی کرده و با درخواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از سایت های هسته ای مخالفت خواهند کرد.”

رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) ، در آخرین گزارش خود در مورد راستی آزمایی ، آزمایش و نظارت در ایران به کشورهای عضو اعلام کرد که ایران از 20 تا 22 سپتامبر (29 تا 31 سپتامبر) به بازرسان آژانس اجازه می دهد. خدمات تجهیزات نظارت آژانس ارائه شده است و کارت ذخیره دوربین در همه مکانهای ضروری در ایران جایگزین شده است ، به استثنای کارخانه تجهیزات سانتریفیوژ در نصب TESA کرج.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در بیانیه ای اعلام کرد که ایران به آژانس اجازه دسترسی به تاسیسات کرج برای نصب دوربین های نظارتی جدید یا اطمینان از از سرگیری تولید قطعات سانتریفیوژ در این نیروگاه را نداده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی است که تصمیم ایران مبنی بر عدم دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به کارخانه سانتریفیوژ Tsai در کرج ناقض شرایط بیانیه مشترکی است که در 12 سپتامبر (21 سپتامبر) با محمد اسلامی ، مدیرکل سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور ایران رسیده است.

گروسی تأکید کرد که تمام فعالیتهای آژانس ذکر شده در بیانیه مشترک برای همه تجهیزات و امکانات و مکانهای خاص آژانس در ایران به منظور حفظ اطلاعات ثابت (در مورد برنامه هسته ای ایران) ضروری است.

در پی انتشار گزارش رافائل گروسی ، کاظم غریب آبادی ، سفیر ایران و نماینده دائم در سازمان های بین المللی در وین ، در توییتر خود نوشت: “بسیار مایه تاسف است که پس از سه عملیات خرابکارانه تروریست ها در تاسیسات هسته ای ایران در سال گذشته هیچ برخلاف قطعنامه های متعدد کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، یا حتی به دلیل تجهیزات و دارایی های آن و همچنین ایمنی و امنیت بازرسان ، این اقدامات شرورانه را محکوم می کنیم.

غریب آبادی ادامه داد: “هرگونه تصمیمی از سوی ایران در زمینه تجهیزات نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس ملاحظات سیاسی است نه قانونی. بنابراین ، آژانس نمی تواند و نباید حقوق خود را در این زمینه تأیید کند.

منبع: فارس

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید