آملی لاریجانی: اجبار مردم به خرید خودروهای داخلی با این قیمت ها ظلم نیست؟

به گزارش ایسنا، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور سران قوا، دبیران و اعضای مجمع با اشاره به ایام پایانی ماه مبارک رمضان بر لزوم بهره مندی هر چه بیشتر تاکید کرد. ممکن است. تا حد امکان از روزهای دیگر این ماه. وی بیان کرد: امیدواریم خداوند در روزهای گذشته به همه مؤمنان عنایات خاص خود را داده باشد و بار سنگین نورانیت و شادی الهی و اطاعت از پروردگار آن روزها را بر دوش گرفته باشیم و اگر خدا بخواهد می شویم. از جمله آنهاست که خداوند متعال می فرماید: فَأُولَئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیهُ سَیهُ سَیهُ سَیِّئَ.

آیت الله آملی لاریجانی با گرامیداشت روز قدس، مسئله فلسطین و قدس شریف را اولین مشکل جهان اسلام خواند و گفت: روز قدس نماد مقاومت جهان اسلام است و امروز بیش از هر زمان دیگری در برابر بینش عمیق، خرد، تدبیر و درایت حضرت امام (ره) در نامگذاری این روز بزرگ و تشویق آن حضرت به بزرگداشت آن.

رئیس شورای تشخیص مقتضی با تاکید بر اهمیت تجلیل از مقاومت ملت مظلوم فلسطین و زنده نگه داشتن آن خاطرنشان کرد: این بیداری و مقاومت امروز در سراسر جهان اسلام مشهود است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: امیدواریم مراسم روز قدس امسال با راهپیمایی حداکثری مردم در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین و نهضت مقاومت با شکوه و عظمت بیشتری برگزار شود و ثمره این تلاش بزرگ ملت های مسلمان.» از رژیم غاصب صهیونیستی است.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان گفت: به خواست خداوند با مقاومت و بیداری ملت های مسلمان به ویژه ملت مظلوم فلسطین به زودی ظلم و ستم رژیم غاصب صهیونیستی پایان خواهد یافت و جهان شاهد آزادی قدس شریف خواهد بود. “

همچنین در این جلسه اعضای شورای تشخیص نظرات موافق و مخالف طرح ساماندهی صنعت خودرو را بیان کردند.

حجت‌الاسلام محسنی اجایی رئیس قوه قضائیه در موافقت با نظر مجلس در خصوص شرایط و ضوابط گفت: هیات عالی نظارت بر این باور است که مصوبه مجلس با سیاست‌های مشترک و اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد. امروز خودروسازان مشکلاتی دارند که نه با مجوز واردات و نه با مخالفت با واردات حل نمی شود. امروزه خودروها گران هستند و مدیریت این دو کارخانه خودروسازی و حتی توزیع خودرو نیز با مشکل مواجه شده است.

وی با اشاره به جلسه مهرماه گذشته و وعده وزیر صنعت مبنی بر افزایش تولید خودرو و کاهش قیمت آن، ادامه داد: نه تنها پس از شش ماه کاهش قیمتی نداشته است، بلکه تولید نسبت به سال 99 کاهش و افزایش نداشته است. سال گذشته “وجود داشت.

رئیس قوه قضائیه گفت: به نظر من اجازه واردات بر اساس ماده 4 به هر شخص حقیقی یا حقوقی منجر به فساد می شود که فردا حتی این دو خودروساز می توانند به عنوان اشخاص حقوقی برای پرکردن خلأ تولید خود اقدام کنند. به واردات که با روحیه حمایت از تولید داخلی در تضاد است.

محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به مشکلات حاکمیتی در سیستم انرژی، پول، سیاست های مالی، آب و … اشاره کرد. در روش ها، تکنیک ها و سیاست ها و دلایل تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجمع.

آیت‌الله آملی لاریجانی در جمع‌بندی این اظهارنظرها، این اظهارات را بسیار مفید توصیف کرد و گفت: مخالفان طرح نه تنها بر واردات خودروهای لوکس تاکید کرده‌اند، بلکه معتقدند ارز کشور محدود است و باید اولویت‌ها تعیین شود. همچنین بحث رانت و حمایت از تولید خودروهای داخلی را مطرح کرد که قطعا همه این مسائل مهم است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت؛ به خصوص بحث حمایت از تولید داخلی که در هر صورت باید به گونه ای انجام شود که تولید داخل حفظ شود. .

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید به این نکته حقوقی نیز توجه کرد که 40 سال است که روی بحث تولید خودرو و رفع نیاز مردمی که عمدتاً خودرو می خرند دو خودروساز داخلی تمرکز کرده ایم. و برای 40 سال محدودیت هایی برای مردم ایجاد کرده ایم. «این منجر به نقض حقوق بشر می شود و آنها در تامین نیازهای فوری خود با مشکل مواجه می شوند.

رئیس شورای تشخیص در ادامه این پرسش که آیا امروز مردم از تولیدات دو خودروساز داخلی راضی هستند؟ آیا مردم نمی توانند از خودروی بهتری با قیمت خودروهای داخلی امروزی استفاده کنند مگر اینکه عوارض واردات بالا باشد؟ در این صورت آیا این ظلم به مردم نیست؟ آیا مجبور کردن مردم به خرید محصولات بی کیفیت از این دو خودروساز عامل رقابت است؟ به گفته کارشناسان خودروهای کم مصرف با قیمتی در حدود پنج تا هفت هزار دلار قابل واردات است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه طبق گفته منابع آگاه، امروز کشور به حدود 700 هزار خودرو بیش از تولید خودروسازان داخلی نیاز دارد و در حالی که هفت میلیون خودرو در مرحله اسقاط است، تصریح کرد: معتقدم با این فرض واردات خودرو انجام نخواهد شد. حمایت از تولید داخلی را تحت شرایطی که در مجلس مشخص شده یا به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید، تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس شورای تشخیص گفت: این خلاصه ای از سخنان مخالفان و موافقان است و به نظر می رسد می توان آنها را به نحوی خلاصه کرد و از این رو با افزودن محدودیت به نظر مجلس، نظرات کلی متقاضیان، پیشنهاد روشنی است. و حامیان با اصل واردات موافق هستند اما برای خروج از بن بست باید شرایط و ضوابط را در نظر گرفت و تشخیص آن را به دولت مجریه واگذار کرد. به این ترتیب دولت موظف به تعیین اولویت ها برای توزیع ارز خواهد بود و زمانی که دولت قصد دارد نیمی از ارز را برای واردات دارو و کالاهای اساسی کنار بگذارد، ارز صرف این واردات می شود و در صورت تغییر اولویت ها. ، مشروط به شرایط و محدودیت ها.

پس از اظهارات رئیس شورا مبنی بر مناسب بودن ارجاع این پیشنهاد به کمیته مشترک، در مورد بررسی بیشتر آن و شرایط مورد بحث رأی گیری شد و پیشنهاد با اکثریت اعضا به کمیسیون ارجاع شد.

دیدگاهتان را بنویسید