مخالفت آملی لاریجانی با طرح مجلس درباره شفافیت قوای سه گانه

مخالفت آملی لاریجانی با طرح مجلس درباره شفافیت قوای سه گانه

اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی طرح شفافیت سه قوه با ارائه نظرات موافقان و مخالفان برگزار شد. آیت الله آملی لاریجانی گفت: مجمع این طرح را از نظر مصلحت بررسی می کند. به نظر می رسد همه جوانب کار در این طرح دیده نشده است. پخش مشروح مذاکرات عمومی در جلسات مجلس طبق قانون اساسی الزامی است و تنها رای نمایندگان مشخص نبود که مجلس برای مسائل صنفی و منطقه ای استثنا قائل شد. این تبعیض آمیز و تعجب برانگیز است که مجلس موارد شفافیت را برای خود منتفی می کند، اما سایر نهادها از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام را موظف به انتشار مذاکرات خود می کند.

فرس: اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی طرح شفافیت تری فورس برگزار شد و موافقان و مخالفان به ارائه نظرات خود پرداختند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر چهارشنبه 23 اردیبهشت 1402 به ریاست آیت الله آملیلریجانی و با حضور روسای قوه مقننه و قضائیه، دبیر و سایر اعضای مجمع و جمعی از فقها تشکیل جلسه داد. شورای نگهبان.

در ابتدای این جلسه رحمانی، دبیر کمیته حقوقی و قضایی مجمع، گزارش این کمیته در خصوص بررسی طرح «شفافیت سه قوه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها» را ارائه کرد و اظهار داشت: 4 مورد توسط کمیته تایید نشده است.

سپس محمد صالح جوکار، رئیس شوراها و کمیته امور داخلی شورای اسلامی، گزارشی از روند تدوین و کار با طرح «شفافیت مراجع سه جانبه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها» در مجلس و از نظر مجلس درباره این طرح دفاع کرد.

در جریان مذاکرات، محمد باکر کلیباف، رئیس شورای اسلامی شهر با اشاره به قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات گفت: این قانون مستلزم انتشار اطلاعات مندرج در طرح شفافیت و در طرح غیرقانونی مجلس است. افشای و عدم افشای آن الزامی است و تاکید می شود که این مذاکرات محرمانه است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: مجمع این طرح را از نظر مصلحت بررسی می کند. به نظر می رسد همه جوانب کار در این طرح دیده نشده است. پخش مشروح مذاکرات عمومی در جلسات مجلس طبق قانون اساسی الزامی است و تنها رای نمایندگان مشخص نبود که مجلس برای مسائل صنفی و منطقه ای استثنا قائل شد. این تبعیض آمیز و تعجب آور است که مجلس موارد شفافیت را برای خود منتفی می کند، اما سایر نهادها از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام را موظف می کند که مذاکرات خود را منتشر کنند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین محسنی آذهی رئیس قوه قضائیه با اشاره به موارد الزام آور متعدد این قانون در مورد قوه قضائیه گفت: آیا این قانون و الزامات وقت گیر آن واقعاً به نفع قوه قضائیه است. مردم؟ خیلی از این چیزها به نفع مردم نیست.

در این دیدار علی لاریجانی، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری، غلامرضا آقازاده، سید مصطفی میرسالم، احمد توکلی، سید مرتضی نبوی و محمدجواد ایروانی در خصوص این طرح و مشکلات مربوط به آن و با توجه به ابعاد مشکل، توضیحاتی ارائه کردند. و انبوه موافقان و مخالفان وی و لزوم ادامه مذاکرات، بحث و بررسی و تصمیم گیری به جلسه دیگری موکول شد.

شورای اسلامی در 21 اردیبهشت 1401 طرح شفافیت سه قوه را در 5 ماده تصویب کرد. شورای نگهبان نیز با تصویب نهایی مجلس، مصوبه مجلس را بررسی کرد. بارها شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت و موارد نقض قانون اساسی را به مجلس ارجاع داد و بارها بین شورای نگهبان و مجلس دعوا شد و در نهایت مجلس اصلاحاتی را در شورای نگهبان انجام داد. و نظر نهایی شورای نگهبان دریافت شد و فقط یک مشکل باقی ماند که با اصرار مجلس برای ارزیابی به مجلس فرستاده شد.

دیدگاهتان را بنویسید