نقد آملی لاریجانی از نقد نماینده

نقد آملی لاریجانی از نقد نماینده

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام: مطالب کذب شورای عالی نظارت در مجلس مطرح شد

یک گروه سیاسی

حدود اختیارات هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای اسلامی همچنان مورد اختلاف است. این بار نوبت لایحه بودجه 1402 است.

یک، دو هفته پیش، همزمان با بررسی لایحه بودجه 1402 توسط شورای نگهبان بر اساس اصول 4 و 94 قانون اساسی، کمیته عالی نظارت بر تشخیص مصلحت نظام نیز در حال بررسی برخی از بندهای بودجه بود. از نظر انطباق با سیاست های کلی سیستم.

برخی از نمایندگان این استفساریه را «دخالت» مجمع در اختیارات مجلس دانستند، اما انتقادات نمایندگان مجلس باعث شد آملی لاریجانی، رئیس امکان سنجی مجلس نیز به انتقاد از نمایندگان بپردازد. آملی لاریجانی در آخرین جلسه بررسی اقلام بودجه سال آینده مجلس با ابراز تأسف از طرح سؤالات نادرست درباره شورای عالی نظارت در مجلس، گفت: متأسفانه سؤالات نادرستی در مجلس درباره شورای عالی نظارت مطرح شد. شوراي شوراي شوراي ملي و در اين اظهارنظرها در اظهارات برخي از نمايندگان مجلس، اشتباهاتي وجود دارد. البته رئیس مجلس روزهای خوش را به نمایندگان مردم نیز یادآور شد.

آملی لاریجانی در این جلسه که با حضور محمدبکر کلیباف رئیس مجلس برگزار شد، افزود: در کمیسیون نظارت، مصوبات مجلس از نظر انطباق و مغایرت با سیاست های کلی بررسی می شود. . “

وی تاکید کرد: مصوبات شورای عالی پس از بررسی و تبادل نظر مبسوط و مستدل اعضای هیأت نظارت، حسب مورد توسط اعضای شورا و با رأی گیری تعیین می شود. از طریق شورای نگهبان به شورای اسلامی ارائه شد.

پاسخ به دو انتقاد

پاسخ آملی لاریجانی به نمایندگان اما درباره دو تذکر بود که هفته گذشته توسط کاظم دلهوش سخنگوی کمیسیون قضایی و الیاس نادران از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه به رئیس مجلس ارائه شد.

ابتدا کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در جلسه علنی مجلس با انتقاد از مصلحت اندیشی از اقدامات هیات نظارت شورا گفت: چرا هیات عالی نظارت مجمع بر مصوبات نظر می دهد؟ مجلس در لایحه بودجه نزد شورای نگهبان؟

وی افزود: بر اساس اصل 112 قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام مرجع حل اختلاف شورای اسلامی و شورای نگهبان است و تفسیر بر عهده شورا است.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس افزود: در حال حاضر هیات نظارت در شورا قبل از رسیدگی به مصوبات مجلس در شورای نگهبان، مصوبات را مقتضی می‌داند که مصداق بارز آن بودجه‌ای است که شورا در مواردی ابهام داشت و آن را رد کرد. وقتی این اتفاق می افتد، شورای نگهبان صلاحیت رسیدگی به این موارد را ندارد و عملاً این موضوع پابرجاست.
این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 از محمد باقر کلیباف خواست در این خصوص اقدام و این موضوع را حل کند.

حفظ آبروی مجلس!

دو روز بعد از دهلوش، نوبت به الیاس نادران رسید که از هیئت نظارت مجمع انتقاد کند. البته او سریعتر از همکارش به این موسسه شتافت. الیاس نادران نیز در یادداشتی گفت: «هیچ قانونی وجود ندارد که مجلس شورای اسلامی باید نظر مجمع تشخیص مصلحت را در مصوبات ارائه کند. قبلاً روال این بود که اگر شورا نظری داشت به شورای نگهبان می‌داد و شورای نگهبان هم به مجلس می‌داد.» ایشان به‌عنوان نظرات خود ارسال کردند و اصرار نکردند. نماینده تهران تاکید کرد که «اکنون رویه تغییر کرده است». در مورد بودجه شورا حسب مورد، شورای عالی شورا اظهارنظر می کند و مأموری در آنجا می نشیند و به شورای اسلامی می رساند. او به کلیباف گفت: «حفظ شأن مجلس».

مجلس دخالت نمی کند!

در پاسخ به نادران کلیباف تاکید کرد: «شورا به نحو مقتضی در بودجه دخالتی ندارد، تصمیمات شورای عالی نظارت بر اساس بند 2 اصل 110 است که مصوبات شورای اسلامی نباید با سیاست های کلی مغایرت داشته باشد. و این از طریق شورای نگهبان ارسال می شود. ممکن است، یعنی ربطی به مجمع ندارد و شورا باید آن را به مجمع ارائه کند.

رئیس مجلس افزود: البته ممکن است در روشی که من به آن اعتراض دارم اشکالاتی در این موارد وجود داشته باشد، اما به هر حال شورای عالی نظارت می تواند به موضوع مغایرت با سیاست های کلی ورود کرده و به شورای اسلامی ارائه کند. از طریق شورای نگهبان و باید این کار انجام شود. قالیباف با بیان اینکه «در مورد بودجه صحبت کردم، یک سری مشکلات بود که حل شد و انشالله زیاد مشکلی پیش نمی آید».

قطعنامه جنجالی مجلس
مجمع تشخیص مصلحت نظام در آذرماه گذشته ضمن بررسی احکام نظارتی آن نهاد، تصویب کرد که «رئیس مجلس» پس از اعلام وصول لوایح و طرح‌ها در مجلس، نسخه‌ای از آن را به رئیس کمیسیون عالی ارائه کند. برای نظارت بر خط مشی عمومی” سیستم را ارسال کنید.” این تصمیم انتقادات زیادی را به دنبال داشت. بر اساس این مصوبه، «رئیس هیأت عالی نظارت باید مصوبه مجلس را برای بررسی مغایرت یا مغایرت با سیاست‌های کلی نظام به کمیسیون‌های تخصصی مجمع ارسال کند تا در چارچوب قانون نسبت به آن اظهارنظر کنند. دوره مشخص شده است.”
در همین حال، در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید شده است: «در صورتی که هیئت عالی نظارت مغایر یا مغایرت مصوبات نهایی مجلس با سیاست‌های کلی باشد، رئیس هیأت عالی نظارت را به اطلاع نگهبان می‌رساند. شورا، تا این هیئت بتواند مصوبه شورا را مغایر اصل 110 قانون اساسی اعلام کند. به آرامی.”
حتی برای مجلس شورای اسلامی، این مصوبه، قانونگذار را موظف می‌کند «برای اجرای سازوکار جدید بررسی مصوبات خود در شورای عالی نظارت، در آیین‌نامه داخلی خود تجدیدنظر کند و فرصت اظهارنظر نماینده یا نمایندگان این شورا را در این خصوص فراهم کند. کمیسیون ها و در مجلس».
مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تصویب کرد: «در صورت مشاهده مغایرت یا مغایرت شورای عالی نظارت با سیاست‌های کلی نظام در قوانین جاری، رئیس مجمع‌عالی مراتب را به رئیس شورای اسلامی ابلاغ می‌کند تا اقدامات لازم را انجام دهد. “

این در حالی است که در قانون اساسی هیچ ماده ای به عنوان قانون مادر در رابطه با حضور نماینده یا نمایندگان مجلس وجود ندارد.

در برابر

علی مطهری در یادداشتی پس از مصوبه اخیر مجلس شورای عالی نظارت، «ورود مجلس به روند قانونگذاری را مغایر قانون اساسی» دانست و تاکید کرد که نظارت نباید به شکل ورود به قانون باشد.
وی در بخشی دیگر از یادداشت خود، شورای عالی نظارت را «شورای دوم نگهبان» توصیف کرد و تاکید کرد: این شورا باید مصوبه مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی بررسی کند، این موضوع با قانون اساسی در تطابق ندارد. به هر حال. در واقع رعایت سیاست‌های کلی وظیفه نمایندگان مجلس است و شورا به‌عنوان تدوین‌کننده سیاست‌های کلی تنها می‌تواند در کمیسیون‌ها یا در صحن مجلس نظر خود را اعلام کند. اما پس از تصویب مجلس دیگر حق تجدید نظر در مصوبه مجلس را ندارد. وی همچنین گفت: این نظارت بر روند قانونگذاری تاثیر منفی خواهد گذاشت و دست مجلس را می بندد و ممکن است بسیاری از مصوبات مجلس را متوقف کند و اجازه اجرای آنها را ندهد.

موافقم

اما در سوی دیگر ماجرا، برخی این کمیسیون را در چارچوب قانون اساسی می دانند. احمد توکلی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره گفت: وظایف هیئت عالی نظارت بر این مجمع از سوی رهبر انقلاب محول شد. بر اساس اصل 110 قانون اساسی، رهبر معظم انقلاب بر اجرای سیاست های کلی نظام که پس از مشورت با اعضای شورا حسب مورد تعیین و ابلاغ می شود، نظارت دارند.

توکلی تصریح کرد: اعضای شورای عالی موظفند مصوبات مجلس را بررسی و در صورت مغایرت با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به شورای نگهبان اعلام نظر کنند. مخالفت خود را به شورای نگهبان اطلاع دهند.» تحویل می دهند».

قانون برای قوه مقننه!

از سوی دیگر، واگذاری چنین وظیفه ای به شورای عالی نظارت این شبهه را ایجاد می کند که این تشکل های موجود در بطن مجلس، نهادی موازی با شورای نگهبان و حتی قدرتمندتر از شورای نگهبان هستند. زیرا هیات عالی نظارت، مغایرت ها را به شورای نگهبان «اعلام» می کند تا شورا مغایرت ها را به مجلس اعلام کند.

طبق اصل 94 قانون اساسی «کلیه مصوبات شورای اسلامی باید به شورای نگهبان ارسال شود».
از طرفی طبق قانون اساسی تنها نهاد قانونگذاری در کشور شورای اسلامی است و سایر نهادها حق قانون گذاری ندارند، اما شورا حسب مقتضی با مصوبه ای که باید قانون تلقی شود، قانونگذار را مکلف کرد. تصویب قانونی که به نهاد دیگری اجازه دخالت در برخی از وظایف قانونگذار داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید