آنتونی بلینکن: واشنگتن بر احیای برجام متمرکز نیست

آنتونی بلینکن: واشنگتن بر احیای برجام متمرکز نیست

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الشرق که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در تلاش برای از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته ای است؟ وی با تلاش برای سرزنش ایران به دلیل توقف مذاکرات در وین، گفت: ما از روز اول تلاش کردیم مشخص کنیم که آیا امکان بازگشت به برجام به صورت دوجانبه وجود دارد یا خیر و در این راستا تلاش‌های قابل توجهی انجام دادیم و همین‌طور بود. شرکای اروپایی، روسیه و چین. اما ایران یا قادر نبود یا تمایلی به انجام کارهای لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام نداشت. بنابراین، ما روی برجام متمرکز نیستیم.»

اظهارات بلینکن در این زمینه پس از آن صورت می گیرد که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ماه ها پس از آغاز در اوایل سال 2022، به رغم برخی گشایش ها، به دلیل برخی مسائل باقی مانده متوقف شده است.

ایران و آمریکا از طریق طرف های مذاکره کننده از مواضع یکدیگر مطلع شده اند و وارد مذاکره مستقیم نشده اند.

علیرغم اینکه دولت آمریکا دیپلماسی را اولویت اول خود در برخورد با مشکل هسته ای ایران می داند، در چند ماه گذشته با اتخاذ رویکرد مداخله جویانه در امور داخلی ایران و ادعای نقض حقوق بشر و همچنین حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ در اوکراین، ادعایی که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده و گفته اند احیای برجام در حال حاضر در دستور کار نیست.

در این مدت، واشنگتن تلاش کرد ایران را به خاطر طرح موضوعات غیر برجام در مذاکرات وین سرزنش کند و آن را عامل مهمی در این روند جلوه دهد و باعث شکست مذاکرات شود. در حالی که مقامات ایرانی این رویکرد آمریکا و شرکای غربی را مورد انتقاد قرار داده و در صورت تمایل غرب به توافقی اعلام کرده اند، اما آماده اند تا یک توافق “خوب” را در وین برای لغو تحریم ها نهایی کنند که در راستای منافع کشور است. ملت ایران

علیرغم اینکه مقامات ایرانی تاکید کرده اند که تولید و استفاده از سلاح هسته ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد و برنامه هسته ای این کشور تنها اهداف صلح آمیز را دنبال می کند، بلینکن ادامه داد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی به طور کلی بهترین راه برای تضمین ثبات است. ، قابل راستی آزمایی و مؤثر است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند. بنابراین ما برای دیپلماسی باز هستیم و بدیهی است که (دیپلماسی) بهترین راه است.”

تکرار ادعای اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران از سوی بلینکن مطرح شد تا اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های متعدد خود از اجرای برجام این ادعای آمریکا و برخی متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی را تایید کرد. و موافقتنامه پادمان ایران.

در ادامه این گفتگو، بلینکن با نادیده گرفتن نقش مخرب حضور نظامی مداخله جویانه آمریکا در منطقه و نقش بی ثبات کننده میلیاردها دلاری این کشور در فروش تسلیحات به کشورهای خاورمیانه، بار دیگر بر ادعای خود درباره نقش ایران در منطقه تاکید کرد. به رقابت تسلیحاتی در آن منطقه دامن زد و گفت: ما همچنین مصمم هستیم با اقدامات خطرناک و بی ثبات کننده ایران که موضوع بحث دیروز ما با همکارانمان در شورای همکاری خلیج فارس بود، مقابله کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در کنار اظهارات جنگ طلبانه رژیم صهیونیستی علیه ایران در پاسخ به این سوال که «طبق اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه آمریکا هر کاری که لازم باشد برای مقابله انجام خواهد داد. دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای. «پرزیدنت بایدن بارها به صراحت گفته است که همه گزینه ها روی میز است تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد».

مقامات ایرانی بارها نسبت به این اظهارات جنگ طلبانه و تحریک آمیز هشدار داده و تاکید کرده اند که با تکیه بر توانمندی های دفاعی پیشرفته، هیچ اقدام تهاجمی را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید