“آهنگ جدید”؛ برنامه استعدادیابی تلویزیونی درباره موسیقی نواحی


ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882455

مدیر جشنواره استعدادیابی «نوتران» در شبکه شما درباره ماموریت ساخت چنین برنامه ای در تلویزیون با محوریت موسیقی نواحی گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید حمیدرضا حسینی در تشریح این جشنواره گفت: جشنواره نوترانه که در بطن برنامه هفت ترانه پخش می شود به دنبال کشف استعدادهای جوان در بین علاقه مندان و هنرمندان موسیقی بومی مناطق کشور است. موسیقی یکی از ارکان تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی است و رسالت سازمان صدا و سیما تولید در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و … است. بخش ها ایناهاش. او در این زمینه همواره به موسیقی توجه ویژه ای دارد.

وی افزود: موسیقی یکی از ارکان برنامه نویسی است و ساختارها و انواع مختلفی دارد. موسیقی محلی و نواحی یکی از مهم ترین و بدیع ترین انواع موسیقی است و پس از آن موسیقی سنتی که البته در نسل های جدید به موسیقی پاپ و وارداتی اضافه شده است. آنچه به هویت ما مربوط می شود اشعار عامیانه و موسیقی محلی است که در نقاط مختلف به ویژه در مناطق مرزی کشور شکل گرفته و نسل به نسل تا به امروز منتقل شده است.

هیئت داوران جشنواره نوتران ادامه داد: خوشبختانه موسیقی محلی ما در تحولات زمانه و تهاجم فرهنگی فراموش نشده است. البته ممکن است مقداری از آن حذف شود، اما سعی می کنیم آن قسمتی را که مناسب صدا و سیما باشد، پیدا کرده و پخش کنیم.

حسینی با اشاره به رسالت «نوترانه» خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح استعدادیابی ارزشمندترین رکن نیروی انسانی یا هنرمندانی هستند که بتوانند این موسیقی را با کیفیت خوب و مناسب و با توجه به تنوع سلیقه اجرا کنند. ما به دنبال شناسایی استعدادهای جدید برای معرفی به مردم و ادامه تخصص در هنر آنها هستیم. در نهایت همه این افراد می توانند معلمان نسل های بعدی و پاسدار هنر موسیقی این مرز و بوم شوند.

وی درباره نقش تلویزیون در جایگاه رسانه عمومی توضیح داد: جدای از ممارست و تحقیقی که مشارکت کنندگان یا علاقه مندان باید انجام دهند، رسانه دو وظیفه مهم دارد. معرفی هنرمند و پخش آثارش. معرفی و توزیع مناسب در کنار کیفیت مطلوب کار بسیار مهم است.

دبیر جشنواره نوترانه درباره میزان مشارکت شرکت کنندگان گفت: استقبال علاقه مندان از برنامه نوترانه بیش از حد انتظار بود زیرا تبلیغات و دعوتنامه های زیادی برای جذب شرکت کنندگان منتشر نکرده بودیم. در زمینه موسیقی اقوام نباید یک قوم بر قوم دیگر برتری داشته باشد و صرفاً سعی می کنیم آثار خوب و باکیفیت هر قومی را بدون مقایسه به مخاطب ارائه کنیم.

وی افزود: از بین افرادی که آثار خود را ارسال کردند، 200 نفر برای شرکت در نوترانه انتخاب شدند و از هر کدام برای اجرای جداگانه در شهرک سینمایی غزالی دعوت کردیم. در این میان افرادی که کارت طلایی یا نقره ای دریافت کردند وارد مرحله داوری شدند و اکنون 40 نفر در این مرحله داریم.

حسینی در ادامه یادآور شد: اگر اطلاعات بیشتری برای اجرای چنین برنامه ای ایجاد می شد، افراد بیشتری شرکت می کردند. همانطور که در مناطق مختلف ایران گویش های مختلفی وجود دارد، به همین ترتیب برای مردم این مناطق، میراث شنیداری آنها اعم از ساز، آواز، نوحه، ترانه و… بسیار مهم و پر رونق است. این را هم بگویم که با توجه به اطلاعات محدودی که داشتیم، جمعیت خوبی در نوتران وجود داشت.

وی گفت: انجام چنین برنامه هایی به افرادی که فرصتی برای آمدن به تهران ندارند و ناشناخته می مانند، کمک می کند رشد کنند و دیده شوند. هر کدام از این جشنواره ها به شیوه خود استعدادها را کشف و ارائه می کنند تا علاقه مندان به وجد بیایند. البته برنامه «نوتران» سعی دارد افق های روشن تری را در زمینه محتوا و ارائه موسیقی نواحی به هنرمندان نشان دهد، بنابراین کار هنری در کنار حس و بستر خوب نمایش، یک اثر آموزشی نیز هست.

انتهای پیام من

دیدگاهتان را بنویسید