آژانس انرژی اتمی به تصرف صهیونیست ها درآمد


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: 1401/03/14
کد خبر: 1854808

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اسیر صهیونیست ها است، گفت: مایه تاسف است که یک نهاد بین المللی مورد سوء استفاده یک رژیم نامشروع قرار گرفته و جایگاه آن زیر سوال رفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با حضور در برنامه خط اول به تشریح تحولات اخیر در حوزه هسته ای و روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت.

در آخرین ساعات روز چهارشنبه (18 ژوئن) قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) به همراه ایالات متحده آمریکا به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد. برنامه هسته ای با 30 رای موافق و 2 رای مخالف چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند تایید شد.

در این خصوص محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه فناوری روز یکی از مولفه های قدرت امروز است، گفت: آنچه را که متعهد شدند در راستای سیاست تعلیق جمهوری اسلامی ایران بود.

اسلامی در ادامه با بیان اینکه همه تعهدات برجام بر خلاف معیارهای آژانس است، گفت: چرا ایران برجام را پذیرفت؟ پاسخ داد: برای ایجاد اعتماد. در این راستا، ایران موافقت کرده است که حرکت هسته ای خود را کاهش دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادعای رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران و تعهد به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: جای تاسف است که یک نهاد بین المللی مورد سوء استفاده یک رژیم نامشروع قرار گرفته و حیثیت آن زیر سوال رفته است.

وی با اشاره به حسن نیت و حسن نیت ایران به برجام گفت: این موضوع اصلا مورد توجه قرار نمی گیرد.

اسلامی گفت: ما عملیات هیجانی ماجراجویانه انجام نمی دهیم. ما برنامه اصلی خود را رسما اعلام کردیم. طبق منشور آژانس بین المللی انرژی اتمی، آژانس موظف است به کشورها در توسعه برنامه هسته ای کمک کند.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی اسیر صهیونیست ها است.

وی در خصوص اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی و توقف دوربین های آژانس با دوربین های اضافی گفت: در بحث سایت های ادعایی با وجود اینکه اعلام کردند پرونده جابربن حیان بسته شده است، اما هر سه ماه یک بار جابر بن حیان را چک می کردند. صفحه فلزی اورانیومی که آنها به دنبال آن بودند در جابرابان حیان پیدا شد.


عملیات 17 تا 18 محفظه ذخیره سازی/گاز سازی اضافی برای سانتریفیوژهای جدید را متوقف کنید

اسلامی گفت: در چهره مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اراده ای برای قانع نشدن وجود ندارد. ما فعالیت تعدادی از اتاق های اضافی آژانس را متوقف کرده ایم و فردا به بقیه اتاق ها که در مجموع 17 به 18 است پایان می دهیم. سانتریفیوژهای جدید نصب کردیم و گازسازی را شروع کردیم. بازرسان آژانس آمدند و از ماشین آلات مدرن بازدید کردند.


ما تحت تأثیر این تحولات سیاسی نیستیم

وی همچنین با اشاره به اینکه فعالیت های صلح آمیز هسته مرکزی ما در فضای فنی، فوق العاده و متاثر از ضوابط آژانس ادامه دارد، خاطرنشان کرد: انشاءالله با رهنمودهای مقام معظم رهبری و تلاش دانشمندان جوان و حمایت همه دولت ها و رهبران آژانس بین المللی انرژی اتمی فرصت هایی را برای تحقیقات هسته ای و توسعه صنعتی برای ایران فراهم کرده است.

اسلامی با بیان اینکه هشت سال از طرح تحقیق و توسعه جلوتر هستیم، افزود: در مذاکرات گذشته چهار سال محدودیت خودرو را کاهش دادند و به قول خودشان کاهش دادند. در حال حاضر 12 معدن در دستور کار داریم و تعداد زیادی در دست بررسی است و طی 5 سال آینده از نظر فرآوری مواد معدنی با گذشته متفاوت خواهیم بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی به ساخت بیمارستان یون درمانی اشاره کرد و گفت: 17 رادیودارو جدید در پژوهشکده ما در حال طراحی است.

وی همچنین در خصوص اقدامات و همکاری های سازمان انرژی اتمی با دانشگاه ها گفتگو کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید