آکسیوس: تهران و ریاض در حال بررسی بازگشایی سفارت‌ها هستند

آکسیوس: تهران و ریاض در حال بررسی بازگشایی سفارت‌ها هستند

روز جدید تارنمای آکسیوس گزارش داد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی طی 30 روز آینده هیئتی را برای گفتگو در مورد بازگشایی سفارتخانه ها به دو کشور اعزام خواهند کرد.

وب سایت اکسیوس در خصوص دور پنجم مذاکرات عربستان و جمهوری اسلامی ایران می نویسد که پنجمین دور مذاکرات مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران و عربستان در پنجشنبه گذشته بر دو چالش کلیدی عادی سازی روابط و عربستان سعودی متمرکز بود. با جنگ یمن

آکسیوس در گزارش خود گفته است که در مذاکرات بین مقامات ایران و عربستان درباره احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها بحث‌هایی صورت گرفته است و ریاض خواستار اقدام عملی‌تر شده است.

در این گزارش آمده است که ریاض با بازگشایی سفارت ایران در عربستان سعودی برای فعالیت های مرتبط با سازمان جدی برای همکاری اسلامی موافقت کرده است و یک منبع آگاه گفت که دو طرف تصمیم گرفته اند طی 30 روز آینده هیئتی را به هر دو کشور بفرستند تا در مورد این موضوع گفتگو کنند. بازگشایی سفارت ها

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی همچنین موافقت کرده است تا 40 هزار زائر ایرانی برای انجام مراسم حج در ماه ژوئیه وارد عربستان شوند.

اکسیوس به نقل از برخی منابع گزارش داد که در جریان مذاکرات تهران-ریاض در هفته گذشته، ایران نگرش مثبتی نسبت به آتش بس در یمن داشت، اما تاکید کرد که باید گام های عملی برای حرکت به سمت صلح پایدار برداشته شود.

بر اساس این گزارش، ریاض سال گذشته پس از سرد شدن روابط عربستان با آمریکا پس از روی کار آمدن جو بایدن، سیاست منطقه ای خود را تغییر داد.

دولت ایران بارها اعلام کرده است که بدون توجه به وضعیت توافق هسته ای 2015، روابط با همسایگان خود را در اولویت قرار می دهد.

اکسیوس گفت که مقامات عربستان سعودی و ایران در هفته‌های آینده، پیش از نشست سطح پایین‌تر بین ریاض و تهران در عمان، بار دیگر در بغداد دیدار خواهند کرد.

رسانه های ایرانی گزارش دادند که با توجه به ماهیت سازنده مذاکرات ریاض-تهران، احتمال دیدار وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی وجود دارد، اما آکسیوس ادامه داد که «فضای سازنده» کنونی عمدتاً به دلیل پیشرفت در یمن است. تمدید آتش بس و حرکت به سمت مذاکرات صلح به یکدیگر وابسته هستند.

سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تایید پنجمین دور مذاکرات تهران و ریاض گفت: این مذاکرات با تلاش دولت عراق و دولت عمان در بغداد برگزار شد و مثبت و رو به جلو بود.

در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی، سی ان ان از پنجمین دور مذاکرات عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران خبر داد، زیرا کشورهای عربی خلیج فارس اعتماد خود را به آمریکا برای اجرای تعهدات امنیتی خود از دست دادند. دو رقیب قدیمی در غرب آسیا قدرت را به دست گرفتند.

حاتب زاده در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی گفت که ایران اطلاعات مکتوب را در اختیار عربستان قرار داده است و منتظر پاسخ عربستان است و اینکه آیا عربستان به این مطالب پاسخ داده است یا خیر. عربستان سعودی، ما مذاکراتی داشتیم. انشاء الله سال گذشته حج به دلیل تاج داخلی برگزار می شود و صحبت ها حاکی از آن است که شاید حدود 40 هزار نفر اعزام شوند و جزئیات تشکیلات حج را جویا شوند و موارد دیگری نیز در دستور کار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته با یادآوری احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان گفت: هنوز به آنجا نرسیده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید