آیا از بالگرد هلال احمر برای جابجایی وزرا و مسئولان استفاده می کنید؟

آیا از بالگرد هلال احمر برای جابجایی وزرا و مسئولان استفاده می کنید؟

سعیده علیپور

شامگاه پنجشنبه خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل وزیر ورزش و هیئت همراه در سفر به کرمان خبرساز شد.

بالگرد ساقط شده متعلق به هلال احمر است که حمید سجادی عصر پنجشنبه به همراه تیم خود برای بازدید و افتتاح چند پروژه ورزشی در شهرستان راور استان کرمان سوار آن شد. شهری که از طریق زمینی تنها یک ساعت با راور فاصله دارد. اما مدیران ورزش کشور تصمیم گرفته اند با هلی کوپتر هلال احمر که گفته می شود ساخت روسیه است و بین 15 تا 20 میلیون دلار هزینه دارد، آن مسیر را طی کنند. البته این انتخاب هزینه های گزافی هم دارد. بنابراین در هنگام سقوط ناگوار او; اسماعیل احمدی، مدیرکل دفتر وزیر ورزش درگذشت و بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، سجادی، وزیر ورزش، دچار خونریزی مغزی و آسیب ریوی شده است.

در مورد تعداد افراد حاضر در این بالگرد، اگرچه اعداد متناقضی منتشر شده است، اما بر اساس آخرین گزارش ها، علاوه بر این دو نفر، 18 نفر دیگر نیز مجروح شده اند که از این تعداد تنها 4 نفر در بیمارستان بستری و تحت مداوا هستند. بقیه نوشته شد

این حادثه غم انگیز که موجب تأسف و تأسف همگان شد، یک سؤال اساسی را نیز مطرح کرد که چرا بالگرد هلال احمر در اختیار وزیر ورزش و هیئت همراه است؟

اگرچه بالگرد ساقط شده متعلق به سازمان هواپیمایی کشوری نیست، اما دیروز محمد محمدی، رئیس این سازمان اعلام کرد که؛ بالگرد حامل وزیر ورزش و جوانان هنگام فرود در مجموعه ورزشی بافت کرمان دچار سانحه شد و از ارتفاع حدود 12 متری سقوط کرد.

مسئولان هنوز علت سقوط بالگرد را که برخی آن را نقص فنی و برخی دیگر تعداد زیاد سرنشینان آن می دانند، شناسایی نکرده اند، اما در پی این سقوط خبرساز این موضوع جدی در افکار عمومی مطرح شده و بازتاب آن می تواند در فضای مجازی دیده شود.. اگرچه ممکن بود این حادثه در یک ماموریت امداد و نجات رخ داده باشد، اما اساساً چرا هلیکوپتر هلال احمر که مختص عملیات امداد و نجات و بحران و کاربرد اصلی آن غیر از این موارد است، غیرقانونی تلقی می شود؟ آیا برای چنین کارهای غیر ضروری استفاده می شود؟

این در حالی است که بررسی اخبار نشان می دهد در بسیاری از موارد نبود یا نبود بالگرد عملیات امداد و نجات را به تأخیر انداخته و با وقفه مواجه کرده یا بعضاً آنها را غیرممکن کرده است. در همین راستا و بر اساس گزارش های رسمی، 21 بهمن ماه اعلام شد که هلیکوپتری برای نجات کوهنورد مفقود شده در کوه کرمان برای سازمان هلال احمر استان وجود ندارد!

بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که چرا هلیکوپتر هلال احمر که مختص عملیات امداد و نجات و بحران است؟ آیا به وزیر ورزش و هیات همراه داده شد تا پروژه های غیر ضروری را افتتاح کنند؟

واکنش تند کاربران به استفاده از بالگرد امدادی در سفر وزیر

بررسی اخبار حاکی از آن است که متاسفانه استفاده از بالگردهای امدادی مانند اورژانس هوایی یا هلال احمر بارها برای موارد غیرضروری یا تعریف نشده در وظایف کاری این اداره کل مورد استفاده مسئولان قرار گرفته است. این موضوع اگرچه مدت هاست مورد توجه و انتقاد کاربران قرار گرفته است، اما در ماجرای اخیر سقوط هلیکوپتر امدادی حامل وزیر ورزش و همراهانش بیشتر مورد توجه و انتقاد قرار گرفت.

کربلایی نوشت: در حال حاضر شبکه امداد و نجات کشور به ازای هر سه میلیون ایرانی حتی یک فروند بالگرد ندارد و بخشی از این اسکادران به دلیل کهولت سن و فرسودگی در انتظار تامین اعتبار هستند. وزیر ورزش هم از همان بالگرد اورژانس هوایی روسیه برای رفتن به کرمان استفاده کرد!

کاربر دیگری در توییتر از این حادثه ابراز تاسف کرد و گفت: «ما حق داریم بپرسیم در کشوری که فاقد هلیکوپتر برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها است، چرا باید از امکانات ترافیکی عادی استفاده شود؟ امکاناتی که برای شرایط سخت آماده شده اند و در صورت از دست دادن، به راحتی جایگزین نمی شوند.’

این کاربر همچنین نوشت: ما مشکل نداشتن هلیکوپتر امدادی را حل نکردیم، از همین تعداد کم استفاده می کنیم تا آنها را مسئول کنیم تا بازنشسته شوند.

کاربر دیگری حتی خواستار غرامت هلال احمر از وزیر ورزش شد و نوشت: استفاده از بالگرد هلال احمر برای جابجایی وزیر ورزش دلیلی بر امنیت و اضطرار نداشت و او و همراهانش ضامن شخصی هستند.

یکی از فعالان اجتماعی در توییتر با ابراز تاسف از استفاده از هلیکوپتر هلال احمر که باید یک نهاد مستقل باشد، در مجاورت وزرا و مسئولان و در چنین پروژه کوچکی، این سوال را مطرح کرد که آیا نیروهای سه گانه مسئول انهدام هلال احمر هستند. اموال عمومی مثل این؟ یا آن را هم یک برنامه بهره وری می دانند و از قلاب خارج می شوند؟»

کریمی با اشاره به سفر چندی پشویزی صمت به یزد با بالگرد امدادی نوشت: بالگردهایی که باید برای نجات جان مردم آماده باشند، با وجود استهلاک گران، در نقش تاکسی مسئولان دولتی هستند.

یک فعال رسانه ای همچنین به حادثه آتش سوزی های مداوم در جنگل های گلستان اشاره کرد و نوشت: با تلاش اصحاب رسانه در نهایت یک بالگرد برای اطفای حریق جنگل در اختیار استان قرار گرفت اما پس از آن در جریان یکی از آتش سوزی ها ، این هلیکوپتر به منطقه اعزام شد این اتفاق نیفتاد. کشف انجام شده است. استاندار با هلی کوپتر آتش نشانی در جلسات هیات دولت شرکت می کند!

کاربر دیگری نوشت: هلیکوپتر سقوط کرده یک Mi-17 روسی حداقل 18 میلیون دلاری است، چه دلیلی داشت که از آن برای افتتاح پروژه درجه سه غیر از تبلیغات و بدنسازی برای وزیر استفاده کردند؟ چرا با ماشین نرفتند؟

کاربر دیگری با اشاره به قیمت بالگرد ساقط شده توسط وزیر نوشت: قیمت این بالگرد در تامسون آنقدر صفر است که به تصور من نمی خورد. در آن زمان این سرمایه عظیم که باید برای نجات جان مردم حادثه دیده به کار گرفته شود برای افتتاح چند پروژه دوزاری از بین رفت.

یکی از کاربران به علت حادثه اشاره کرد و نوشت: علت سقوط این بالگرد را اعلام نمی کنند. به نظر هلیکوپتر بیچاره طاقت ازدحام وزیر و هیئت همراهش را نداشت.

یکی از فعالان در توییتر نیز از استفاده از هلیکوپتر هلال احمر که قرار است نهادی مستقل باشد در کنار وزرا و مسئولان و در چنین پروژه کوچکی گلایه کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا نیروهای سه گانه مسئول تخریب مردم هستند. اموال مثل این؟ یا آن را هم یک برنامه بهره وری می دانند و از قلاب خارج می شوند؟»

اورژانس هوایی در ایران

در این میان نگاهی به وضعیت اورژانس هوایی کشور نشان می دهد که تعداد زیادی از بالگردهای امدادی به دلیل فرسودگی از رده خارج و یا زمین گیر شده اند و به همین دلیل اخباری که حاکی از عدم پشتیبانی هوایی از آن باشد کم نیست. عملیات مهم در مورد موردی بود که اخیرا در کوه کرمان اتفاق افتاد. سایر آمار و اخبار مشابه در شهرستان ها و استان های دیگر نیز قابل مشاهده است.

چندی پیش رئیس مرکز فوریت های پزشکی و مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران اعلام کرد که بالگرد آمبولانس هوایی به دلیل تعمیر از استان خارج شده و هنوز به استان برنگشته است.

در آذرماه امسال پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر که به شهرستان بابل سفر کرده بود به مشکلات پیش روی جمعیت هلال احمر به دلیل نبود اعتبار و نبود اعتبارات کافی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 10 فروند بالگرد امدادی این جمعیت زمین گیر هستند و برای تعمیرات اساسی و تعمیر این بالگردها نیازمند حمایت دولت و مجلس هستیم.

مرتضی مرادی پور معاون عملیات امداد و نجات پس از حادثه اخیر با بالگرد حامل وزیر به خبرگزاری رکنا گفت: هلال احمر 19 فروند بالگرد آماده امداد و نجات داشت اما در زمان حادثه 18 بالگرد برای وزیر نیرو در اختیار داشت. ورزش ها.”

در این میان برخی مدعی هستند که بالگرد مورد بحث روسی است

این یک Mi-17 است که بین 15 تا 20 میلیون دلار قیمت دارد و شرم آور است که آن را در افتتاحیه یک پروژه نه چندان مهم و یک سفر سطح بالا که می توانست زمینی باشد نابود کنیم؟ این سرمایه است که به احتمال زیاد در شرایط تحریم ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید