آیا اظهارنامه مالیاتی برای مسکن خالی در ژانویه صادر می شود؟ / حتماً با سیستم مسکن و املاک تماس بگیرید

زمان: 12:37
منتشر شده در: 1400/07/19
کد خبر: 1775102

پایان مهرماه امسال آخرین مهلت ثبت و ویرایش اطلاعات در سیستم املاک و مسکن است و در صورت تکمیل این سیستم ، از ماه ژانویه فرم مالیات خانه های خالی صادر می شود ؛ با این حال ، معاون وزیر راه و شهرسازی هشدار داد که اگر این سیستم معرفی نشود ، املاک به نام خانوارها می تواند ثبت شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در دسامبر سال گذشته ، بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی ، مجلس وزارت راه و شهرسازی را موظف به راه اندازی سیستم املاک و مسکن کرد ، بنابراین بر اساس اعلام خود خانوارها بر اساس نوع مالکیت و اقامت در این سیستم. وزارت راه و شهرسازی با همکاری سایر ارگانها مانند سازمان ثبت املاک و اقدامات ، آمار دقیقی از مسکن خالی را برای اخذ مالیات به اداره مالیات ارسال می کند.

سازمان مالیات اخیراً دستورالعمل هایی را به اداره کل مالیات تهران و سایر استانها در مورد نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی تحت ماده 54 قانون مالیات مستقیم ، اصلاح شده در 26 دسامبر 2016 ارائه کرده است. در آن دستورالعمل ، اعلام شد اینکه املاک خالی یک واحد مسکونی است و در شهرهای با بیش از 100000 نفر قرار دارد ، و همچنین اطلاعاتی که از سیستم املاک و مسکن به دست آمده است ؛ و اگر بلوک آپارتمان در 120 روز اول یا در پایان سال غیرقابل سکونت باشد ، اما در زمان دیگری از سال مصرف کننده وجود داشته باشد ، مشمول این مالیات نمی شود.

تمرکز مجلس بر اجرای قانون و اخذ مالیات بر مسکن خالی / چرا از مردم استقبال نشد؟

اسماعیل حسین زهی ، نایب رئیس کمیسیون شهروندان مجلس به راه دانا گفت که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی باعث افزایش عرضه می شود. پارلمان بر اعمال این قانون به منظور تقویت تأثیر آن بر بازار اجاره تاکید می کند.

وی همچنین از شناسایی 1.4 میلیون واحد مسکونی که توسط سازندگان و موسسات به منظور سرمایه گذاری ساخته و خریداری شده بود ، خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی اطلاعات مربوط به این واحدها را به سازمان بازرسی مالیاتی ارسال کرده است که به آن اشاره می شود. بودجه امسال و امیدوارم برای جبران بخشی از کسری بودجه مالیات دریافت شود.

شایان ذکر است که روند ثبت نام در سیستم ملی املاک و مسکن به موفقیت کلی نرسید و عدم پذیرش این اعلامیه مشکل ساز شد.

کارشناسان معتقدند دلیل اصلی عدم اطلاع دقیق و کامل دولت احتیاط و امید است؛ از سوی دیگر ، در ماه های اخیر سیستم املاک و مسکن با تخلفاتی روبرو شده است که طی یک تا یک ماه و نیم برطرف شده است. این مشکلات منجر به تاخیر در ثبت نام در این سیستم شده است.

وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد تمدید مهلت ثبت نام را به ستاد ملی مبارزه با تاج ارائه کرد که با موافقت آن تا پایان اکتبر سال جاری تمدید شد ؛ با این حال ، بیش از 6 ماه پس از راه اندازی این سیستم ، هنوز نتایج مورد نظر به دست نیامده است.

بر اساس این گزارش ؛ تنها دو هفته تا پایان دوره خوداظهاری موجر و مستأجر در سیستم املاک و مسکن باقی مانده است. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که 26 میلیون خانوار حق ثبت نام در سیستم را دارند ، اما تا کنون کمتر از 5 میلیون خانوار اطلاعات خود را در سیستم ثبت کرده اند و از سرپرستان خانوارها خواسته است تا اطلاعات خود و اطلاعات خود را به سادگی بررسی کنند. وابسته وارد سیستم شوید و در صورت صحت ، تأیید کنید.

حتماً با سیستم مسکن و املاک تماس بگیرید

محمود محمدزاده ، معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی در این باره می گوید: «قبلاً در مورد پایان مهلت ثبت نام خانوارها در سیستم املاک و مسکن در پایان ماه اکتبر به ما اطلاع داده شد ؛ “حتی امروز ، به دلیل اصلاح معماری در سیستم ، متقاضیان پس از ورود به سیستم با وارد کردن اطلاعات سرپرست خانوار ، با اطلاعات مربوط به همه اعضای خانواده و همچنین تعداد املاک آنها مواجه خواهند شد. داشته باشد و ممکن است آن را ویرایش کند

وی خاطرنشان کرد: این اطلاعات برای بیش از 26 میلیون خانوار و سند رسمی بیش از 24 میلیون واحد مسکونی در این سامانه وارد شده است. اگر سرپرست خانوار نسبت به ویرایش آن اقدام کند ، طبیعتاً در ثبت اطلاعات و اجرای مراحل بعدی مطابق اصل 54 قانون اساسی هیچ گونه خطایی وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر به این سیستم وارد نشده اید ، املاک یا معاملات می تواند به نام خانوارهایی که برای آنها مشکل ایجاد می کند ، ثبت شود. طبق قانون ، ورود کلیه اطلاعات مربوط به املاک مسکونی اعم از شهری و روستایی ، موجر و مستاجر در سیستم مسکن الزامی است و این مدت تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که قبلاً ثبت نام کرده اند و کد منحصر به فرد را دریافت نکرده اند باید مجدداً وارد سیستم شوند و در صورت ناقص بودن اطلاعات ، مجدداً اطلاعات را بررسی کنید تا این کد برای آنها ارسال شود.

امکان تمدید ثبت نام در سیستم املاک و مسکن

محمدزاده تاکید کرد: در صورت احساس نیاز به تمدید مهلت ثبت نام ، وزارت راه و شهرسازی این درخواست را به مراجع مربوطه ارسال می کند.

به گزارش دانا ؛ همه اینها در حالی است که محمدزاده قبلاً اعلام کرده بود: 1.4 میلیون واحد رایگان در شهریور سال گذشته بر اساس قانون 1394 و ابلاغیه 1395 شناسایی و به سازمان مالیاتی ارائه شد که طبق این قانون ، اگر واحدها یکساله باشند در صورت خالی ماندن ، آنها مالیات گرفته شود

خلیل محبتها ، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز گفت: مهلت ثبت اطلاعات املاک و مسکن تا پایان مهرماه تمدید شده و ثبت اطلاعات در سامانه منجر به شفافیت اطلاعات در مسکن می شود که تصمیمات سیاسی درستی می گیرد و در نهایت روند مالکیت خانه را تسهیل می کند. جامعه می شود.

وی توضیح داد: برای جلوگیری از خسارت ناشی از عدم ثبت اطلاعات مسکن ، افراد باید در اسرع وقت با amlak.mrud.ir به نشانی amlak.mrud.ir تماس بگیرند تا مشخصات دارایی خود را اعلام و ثبت کنند. واحدها و اقامت در سیستم ملی واقعی املاک و مسکن به روز رسانی.

هفت ماه گذشت ؛ آیا اظهارنامه مالیاتی تعطیلات در ژانویه صادر می شود؟

رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرد که در صورت تکمیل سیستم املاک و مسکن ، از ماه ژانویه برای خانه های خالی ارزیابی مالیات صادر می شود ، اما خالی شدن واحدهای مسکونی با وزارت راه و شهرسازی است.

اکنون تکمیل این سیستم و مسیر مورد نظر برای انتقال اطلاعات با موانعی روبرو است ، در حالی که این س isال مطرح می شود که آیا اولین سری فرم های ارزیابی مالیات در ماه ژانویه امسال برای صاحبان این خانه ها ارسال می شود؟

امیدعلی پارسا ، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به برخی انتقادات از عدم رعایت قانون مالیات بر خانه های خالی از سوی این سازمان گفت: شناسایی خانه های خالی برای اخذ مالیات به عهده وزارت راه و شهرسازی است. توسعه و ارائه این اطلاعات از سازمان مالیاتی کشور قرار است مالیات های لازم را دریافت کند.

وی ادامه داد: طبق قانون خانه های خالی ، خانه خالی باید 120 روز یا 4 ماه خالی باشد ، بنابراین خانه هایی که از ابتدای امسال تا مرداد خالی هستند مشمول این قانون هستند و اطلاعات آنها در اختیار وزارت راه و شهرسازی “اداره مالیات و ما اولین سری اظهارنامه های مالیاتی را در ماه ژانویه امسال برای صاحبان خانه های رایگان ارسال می کنیم.

با وجود این واقعیت که در قانون بودجه سال 1400 مالیات بر خانه های خالی محاسبه می شود ، اما پس از 7 ماه امسال این موضوع به مرحله عملیاتی نرسیده است و سازمان مالیاتی منتظر اطلاعات لازم در مورد اعمال قانون مالیات در مورد خانه های خالی او در وزارت راه و شهرسازی است.

به گزارش راه دانا ؛ پس از انقضای مدت ثبت نام در این سامانه ، طبق بند 7 تبصره 8 ماده اصلاحی ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم ، مقامات مجری موظف به ارائه خدماتی مانند افتتاح حساب بانکی و صدور چک ، یارانه و معیشت هستند. کمک ، تغییر پلاک ، فروش آب و برق ، ارائه تلفن و گاز طبیعی و بسیاری از خدمات دیگر تنها با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح آدرس منحصر به فرد مربوط به محل اقامت اصلی افراد در سیستم املاک و مسکن کشور و به همه کسانی که وارد می شوند و اطلاعات را اصلاح نکرده اند توصیه می شود این روند را در روزهای باقی مانده تا پایان اکتبر انجام دهند.

سیستم املاک و مستغلات نقشی کلیدی در شناسایی و اخذ مالیات از مسکن خالی دارد. اگر خانه بیش از مدت تعیین شده در قانون خالی باشد ، باید سیستم سازمان مالیات را مطلع کند تا سازمان مربوطه بتواند مالیات را از صاحب خانه دریافت کند. با وجود تلاش ها ، سیستم هنوز کامل نشده است و اخیراً پس از برخی تغییرات دوباره راه اندازی شده است تا افرادی که اطلاعات خود را وارد نکرده اند یا مجبور به ویرایش آن شده اند بتوانند کار خود را تکمیل کنند.


انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید