برای صاحبان خانه های خالی اسناد مالیاتی صادر شد

بر اساس آخرین آمار، بیش از 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد و این خانه ها بیشتر در اختیار اشخاص حقوقی یا بانکی است که از این تعداد بیش از 560 هزار خانه خالی توسط وزارت راه و شهرسازی به طور رسمی شناسایی شده است. به اداره مالیات ارائه شده است.

اواسط خردادماه امسال نشست مشترک سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی با موضوع خانه های خالی با تاکید بر پیگیری روند اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی شناسایی شده برگزار شد. حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور.

در این جلسه نحوه اخذ مالیات از خانه های خالی، اولویت اخذ مالیات از مالکانی که بیش از دو واحد مسکونی خالی دارند و تاکید بر خوداظهاری در سامانه ملی املاک و مسکن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تمامی مالکان باید اطلاعات مسکن خود را در سامانه ملی املاک و مسکن ثبت کنند

بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اولاً اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از 100 واحد خالی از سکنه دارند، در اولویت اول ارائه به سازمان امور مالیاتی و در اولویت بعدی، مالکان 100 تا 50 واحدی هستند. واحدهای مسکونی خالی، اولویت سوم برای صاحبان 50 تا 20 خانه خالی، اولویت چهارم برای صاحبان 20 تا 5 خانه خالی، اولویت پنجم، 5 تا 2 خانه خالی و در نهایت صاحبان یک تا دو واحد مسکونی خالی از سکنه است. اولویت شناسایی و ارائه به سازمان امور مالیاتی و سازمان وصول مالیات می باشد.

تمامی مالکان موظفند اطلاعات سکونت خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند، در صورت عدم ثبت اطلاعات ملک در این سامانه به معنی غیرقابل سکونت بودن خانه است و اخطار داده می شود.

شناسایی یک میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه و ارائه آنها به سازمان مالیاتی

ابوالفضل نوروزی، رئیس دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به شناسایی یک میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه گفت: برای تمامی مالکان پیامکی مبنی بر خود خالی‌سازی مالکان حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی ارسال شده است. اطلاعاتی را از مالکان 570 هزار ملک دیگر که املاک خود را وارد NIS نکرده بودند، اعلام و دریافت کرد و اطلاعات آنها به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

وی گفت: پس از ارسال پیامک سازمان امور مالیاتی به 570 هزار واحد مسکونی، حدود 200 هزار نفر خود اظهاری و مشخصات خود را در سامانه ملی املاک و مسکن ثبت کردند.

به گفته نوروزی، اکنون بیش از 300 هزار واحد مسکونی از واحدهای شناسایی شده خالی بود که با هماهنگی ستاد اقتصادی دولت، با اولویت مالکانی که در ابتدا بیش از یکصد واحد خالی داشتند، در مرحله بعدی، 50 خانه خالی، 20 خانه، 10 خانه و 2 خانه برای گرفتن مالیات در راه بودند.

به گفته وی، حدود 3000 ملک بیش از 100 ملک خالی دارند و سه بانک نیز بیش از 100 خانه خالی دارند.

صدور اوراق مالیاتی 63 هزار خانه خالی

در همین رابطه «سید محمدهادی سبحانیان» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: با وزیر راه و شهرسازی جلسه ای داشتیم و به تفاهمات مهمی برای اجرای بهتر و قوی تر مالیات بر خانه های خالی دست یافتیم. “

به گفته وی، تاکنون برای بیش از 63 هزار واحد مسکونی معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی بالغ بر 1400 میلیارد تومان مطالبات مالیاتی صادر شده است.

پیش از این رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده بود که 66 هزار واحد خالی متعلق به افرادی است که بیش از 2 خانه خالی دارند و 49 شخص حقیقی و حقوقی در کشور بیش از 20 خانه خالی دارند.

چه خانه هایی خالی محسوب می شوند؟

کلیات طرح فوریتی اصلاح ماده 54 قانون مالیات های مستقیم (مالیات مسکن خالی) در تیرماه 1398 به تصویب رسید و بر اساس این قانون، واحدهای مسکونی که اطلاعات سکونت و مالکیت آنها در سامانه املاک و مسکن ثبت نشده است. کشور، خانه های خالی محسوب می شوند. مالکان واحدهای مسکونی موظفند نسبت به تایید سکونت اعلام شده توسط خود یا اپراتورهای واحد در سامانه مشخص شده اقدام نمایند. در صورت احراز تخلف در ثبت اطلاعات، واحد مسکونی مشمول جریمه ای معادل مالیات سال اول آن عضو می شود.

بر اساس قانون مالیات خانه های خالی، ضرایب مالیاتی برای خانه های خالی در این قانون مشخص شده است، بنابراین ضرایب مالیاتی خانه های خالی در تهران و سایر شهرهای بالای 100000 نفر برای صاحبان 1 تا 5 خانه به شرح زیر است. سال اول: 6 برابر ارزش اجاره ملک، سال دوم: 12 برابر ارزش اجاره ملک و سال سوم: 18 برابر ارزش اجاره ملک، نرخ مالیات نیز برای کسانی که بیشتر داشته باشند تعیین می شود. بیش از 5 خانه خالی در سال اول: 12 برابر ارزش اجاره ملک، سال دوم: 24 برابر ارزش اجاره ملک و سال سوم: 36 برابر ارزش اجاره ملک.

مالکان موظف به ثبت نام در سامانه اسکان هستند و پس از آن وزارت راه و شهرسازی پس از شناسایی واحدهای خالی، موارد مالیاتی را به سازمان اعلام می کند. در نهایت این سازمان نرخ مالیات را به صاحبان خانه های خالی اعلام می کند و در صورت عدم اعتراض صاحب خانه می تواند یک ماه پس از ارسال تشخیص مالیات به پرداخت آن ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید