خانه دار شدن، رویایی که هر روز بیشتر می شود/ نهضت ملی مسکن جهشی برای صاحبان خانه های کم درآمد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، طرح دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد برای بهره مندی از مسکن با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه بانکی و کمک های بلندمدت در سال 86 با نام مسکن مهر در کشور آغاز شد که در ابتدا با استقبال مردم مواجه شد. ساخت این بلوک ها در قزوین با حدود 54000 واحد آغاز شد.

رشد روزافزون جمعیت در کنار تمرکز بر شهرنشینی در سال های اخیر، مشکلات و چالش هایی را در بازار مسکن کشور به ویژه کردستان ایجاد کرده است. در اقتصاد کشور بازار مسکن از جایگاه ویژه و نوسانات ویژه ای برخوردار است و قیمت آن تحت تاثیر عوامل بسیاری قرار دارد.

پروژه ملی مسکن، پروژه ای برای حل برخی از مشکلات مسکن کشور و اسکان 400 هزار نفر، در بسیاری از استان ها از جمله کردستان کلید خورده است.


14e9ea80 1589 4ac1 a7dd 29532f88ce85 خبر خاکستری

مهشید رحیمی یکی از کاندیداهای مسکن ملی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون مسئولان کشوری و استانی در مجموع مبلغ 150 میلیون نفر را برای متقاضیان اعلام کرده اند اما پس از ثبت نام و تعهد محضری نسبت به پرداخت آن. زمزمه ها برای افزایش قیمت، افزایش 300 میلیون تومانی به گوش می رسد که چیزی فراتر از ظرفیت هر کاندیدا است.

وی افزود: متاسفانه آنچه بیش از هر چیز کاندیدای مسکن ملی را نگران می کند عدم پاسخگویی مسئولان است. پاسخ این است که مشخص شود این شایعات صحت دارد یا خیر و همین امر باعث شده تا بسیاری از کاندیداها دو راه برای انصراف یا ادامه حضور در این طرح داشته باشند.

رضا فرج یکی دیگر از کاندیدای این طرح است که گفت: در روزهای اول ثبت نام بارها به بنیاد مسکن مراجعه کردم و مبلغ را جویا شدم اما هر بار با پاسخ های متفاوتی مواجه شدم که بیشتر از روز اول.» برای نامزدها بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل مشارکت هر متقاضی در ثبت نام مسکن ملی، داشتن مسکن با مبلغ کمتر است، اما با افزایش مبالغ پرداختی، متقاضیان تمایلی به ادامه این مسیر ندارند، زیرا تا پرداخت مبالغی مانند 500 میلیون در اکثر نقاط استان می تواند صاحب یک آپارتمان با امکانات کامل و اقساط بسیار کمتر باشد.


c3a75409 da90 410f 859d 2a30bd79019f خبر خاکستری


زمین مورد نیاز با پیش بینی 70 درصد ثبتی تایید می شود

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این خصوص گفت: هم اکنون در سامانه 151 هزار و 749 متقاضی مسکن ملی در استان ثبت نام شده اند.

طرح شهری ما در بحث مسکن ملی 65 هزار و 479 واحد است که 151 هزار و 749 نفر با احتساب تفاهم نامه ها در سامانه ثبت نام کرده اند.

وی افزود: زمین مورد نیاز با پیش بینی تصویب 70 درصد ثبتی ها 2124 هکتار است که طرح 1688 هکتاری است که این میزان به نسبت تعداد ثبتی افزایش یافته است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزود: مجموع متقاضیان اعتبارات ما در استان 7 هزار و 500 واحد است که از این تعداد 5 هزار و 500 واحد به پروژه اختصاص یافته است.


cf334f6d 647c 4447 bed0 d806a8425751 خبر خاکستری


برای تسریع در اجرای طرح ملی مسکن در استان باید تلاش شود

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان با تاکید بر همکاری و هماهنگی برای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن افزود: باید مقدمات را طی کنیم و تلاش کنیم تا اجرای این پروژه مهم در استان تسریع شود.

وی گفت: مسائل جزئی و بین بخشی باید در جلسات کارشناسی و تصمیم گیری نهایی به شورای مسکن استان ارجاع شود.

زارعی کوشا یادآور شد: بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن، موضوع تامین زمین طرح ملی مسکن در سراسر کشور و استان باید تا پایان شهریورماه حل شود.

وی ادامه داد: مسکن و شهرسازی می توانند از هر آنچه در توان دارند برای تامین زمین اعم از الحاق، تفاهم نامه یا حل مشکل استفاده کنند تا زمین به موقع و قانونی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

استاندار کردستان همچنین از دستگاه های خدمات رسان خواست تا از این پس از تجربه مسکن مهر برای پیش بینی های لازم استفاده کنند تا در آینده دچار مشکل نشوند.

استاندار کردستان بر تعامل و همکاری بین دستگاه ها تاکید کرد و گفت: برای اجرای این طرح باید همکاری و تعامل بین ادارات و سازمان های مسئول به بهترین شکل ممکن انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید