مردم کتابداری را شغلی پر زحمت می دانند / خانه دار، خانه دار و مشتری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، امروزه کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه های اصلی است، از این رو ایجاد و راه اندازی کتابخانه ها در اقصی نقاط کشور یکی از ملزومات اصلی بوده که خوشبختانه چند سالی است که در کشور حائز اهمیت است. رونق گرفتیم و کتابخوانی در بین مردم رواج پیدا کرد.

یکی از کتابخانه هایی که امروزه نقش مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مردم بوینورد دارد، کتابخانه عمومی علامه دهخدا است که با قدمتی بیش از 58 سال قدیمی ترین کتابخانه استان خراسان شمالی است.

کتابخانه علامه دهخدا در این سال ها خدمات زیادی به مردم شهر ارائه کرده و جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد.

منصوره یوسفی کتابدار کتابخانه علامه ده خدا در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این حرفه را از سال 1387 در کتابخانه های مختلف آغاز کردم و هم اکنون به مدت 7 سال است که کتابدار کتابخانه علامه ده خدا هستم.

وی افزود: کتابخانه علامه ده هدی در سال 1342 تاسیس شد و در این چند سال مخزن کتابخانه بزرگتر شده و آمفی تئاتر آن بازسازی شده اما فضا و شکل قدیمی خود را حفظ کرده است.

یوسفی گفت: قبل از شیوع تاج، تعداد اعضای کتابخانه بیش از 3000 نفر بود که به دلیل تکثیر آن کاهش یافت و تعداد اعضا به 1500 نفر کاهش یافت. اما با توجه به روند سریع واکسیناسیون در شهر، تعداد بیماران رو به افزایش است.

14420a6d 1ebe 4203 b3af 05302f86e011 خبر خاکستری

این کتابدار بجنوردی با اشاره به علاقه وافری که به کتابخوانی دارد، گفت: اغراق نیست که هفته ای حداقل یک کتاب را در اوقات فراغت خود قرار می دهم و معتقدم کتاب یکی از مهم ترین رسانه ها برای نوشتن است. او همواره در تمدن دانش بشری جایگاه والایی را به خود اختصاص داده است.

یوسفی افزود: علاقه شخصی من بیشتر به موضوع ادبیات است و به دلیل وجود بخش کودک در کتابخانه، به مطالعه کتاب کودک نیز علاقه مند هستم..

کتابدار کتابخانه علامه دهخدا گفت: اکثر مردم شهرستان با کتاب و کتابخوانی ارتباط خوبی ندارند و سرانه مطالعه در شهرستان متوسط ​​است اما برخی نیز مطالعه بالایی دارند.

وی گفت: اعضای کتابخانه ده هدی به عنوان قدیمی ترین کتابخانه شهرستان، بیشترین کتاب های امانتی را کتاب های ادبی و مذهبی تشکیل می دهند..

وی افزود: بیشتر اعضای کتابخانه را بانوان به ویژه خانم های خانه دار تشکیل می دهند و دانش آموزان راهنمایی و راهنمایی حضور بیشتری در کتابخانه دارند..

یوسفی افزود: در مهر و آبان ماه با توجه به بازگشایی مدارس و فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و اوقات فراغت دانش آموزان اکثر مردم به کتابخانه مراجعه می کنند..

این کتابدار خاطرنشان کرد: این کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های ملی کشور اداره می شود و از این طریق بیشترین منابع و هزینه های جاری کتابخانه تامین می شود. اما حمایت سازمان ها و ادارات از کتابخانه ها کم است و توجه خاصی به این موضوع نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: ادارات و سازمان ها می توانند با عضویت افتخاری تمامی کارکنان آن در کتابخانه ها از این نهاد حمایت کنند..

ea7c6c1f 9d65 4dd7 a753 f002aba68d49 خبر خاکستری


یوسفی گفت: کتابخانه علامه دهخدا بخش های مختلفی دارد. بخش ذخیره سازی: دفتر کل در این بخش قرار دارد. دایرکتوری: دایرکتوری هایی که البته فقط در کتابخانه استفاده می شوند. بخش کودکان: این بخش مورد توجه کودکان در کتابخانه است. اداره نابینایان: این اداره پس از افتتاح کتابخانه مرکزی شهر به این کتابخانه منتقل شد. بخش امانت: در این قسمت اطلاعات کتاب ها به امانت گذاشته می شود و کتاب های برگشتی توسط کامپیوتر انجام می شود. بخش خدمات مشتریان: در این بخش مشتریان علاوه بر استفاده از بخش های جداگانه در 3 بخش (نویسنده، موضوع، عنوان)، به راحتی می توانند کتاب های مورد نیاز خود را جستجو کنند. بخش انتشارات: بخش نشریات ادواری با بیش از 35 عنوان مجله به صورت قفسه باز در فضای ورودی کتابخانه در اختیار مراجعین قرار می گیرد. اتاق مطالعه: این کتابخانه دارای یک کلاس درس با ظرفیت 100 نفر می باشد. آمفی تئاتر: از این قسمت برای نشست های کتاب و کارهای فرهنگی.

کتابدار کتابخانه علامه دهخدا خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 60 هزار نسخه در کتابخانه موجود است، اما ظرفیت کتابخانه اشباع شده و بر اساس طرح وجین، کتاب های جدید جایگزین کتاب های فرسوده و استفاده نشده کتابخانه می شود..

وی خاطرنشان کرد: این کتابخانه در زمان شیوع ویروس کرونا نیز راه اندازی شده است. با توجه به رنگ تاج، در صورت زرد بودن شرایط، تنها از 30 درصد سالن مطالعه می توان استفاده کرد و در صورت قرمز بودن شرایط، فقط از کتابخانه حق امانت گرفتن کتاب را دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این پس از شیوع این بیماری زمان امانت کتاب را از 2 هفته به یک ماه افزایش دادیم تا رفت و آمد کمتری به کتابخانه وجود داشته باشد..

یوسفی گفت: یکی از سختی های کار ما این است که کار کتابدار را در نظر دیگران ساده بدانیم در حالی که متاسفانه کار کتابدار دارای جزئیات زیادی از جمله نحوه نگهداری صحیح از کتاب های کتابخانه است. برای تحویل کتاب امانتی به کتابخانه باید با برخی از آنها مکرر تماس گرفته شود.

af6b38c0 53b2 43a7 928a fe9fdd2b1a82 خبر خاکستری

این کارمند گفت: کتابدار می تواند با ایجاد روحیه خوب و رفتار خوب و همچنین داشتن ویژگی خلاقیت، گاهی فکر، ایده، روش یا راه حل جدیدی ارائه دهد و محیط کار خود را از زندگی روزمره و زندگی کنار بگذارد. ” یک قدم به عقب برمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ مطالعه انجام می دهیم، گفت: از جمله می توان به مسابقات، عضویت رایگان، خاطره نویسی، شب شعر، نقد کتاب و … که در این کتابخانه برگزار می شود، اشاره کرد..

یوسفی خاطرنشان کرد: وقتی افراد جامعه اهل مطالعه باشند، قطعاً در اخلاق و رفتار آنها تأثیر زیادی دارد و همچنین درک افراد از جامعه افزایش می یابد زیرا زندگی خود زیباست. اگر تحت تاثیر فردی قرار بگیرید به این نتیجه خواهید رسید که از شرایط فعلی لذت می برید و زندگی را سرزنش نمی کنید..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید