آیا انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و تاج لغو می شود؟

آیا انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و تاج لغو می شود؟

با شکایت شهاب الدین عزیزی خادم یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، پرونده برکناری رئیس سابق وارد مرحله جدیدی شد. خبرنگار روزنامه اعتماد از چندین منبع اطلاعات جدیدی از شکایت و اتفاقات برکناری شهاب الدین عزیزی خادم دریافت کرده است.

در 28 فوریه، 1400 نفر از اعضای هیئت مدیره اتحادیه فوتبال انگلیس طی نامه‌ای به آزادی موقت شهاب‌الدین عزیزی خادم و ارجاع پرونده او به کمیته اخلاق و سپس تجدیدنظرخواهی رأی دادند که منجر به محکومیت عزیزی به دو سال محرومیت خادم شد. به او اجازه حضور در جلسه خردادماه را دادند که عمدتاً برای تعیین تکلیف رئیس فدراسیون فوتبال، آن را ندادند. یکی از مواد دستور کار مجمع خرداد تصویب یا رد تصمیم اعضای هیئت مدیره فدراسیون فوتبال بود که به یکباره این ماده از دستور جلسه خارج شد.

عدم رسیدگی به وضعیت شهاب الدین عزیزی خادم در مجمع از روز اول مشکل ساز به نظر می رسد زیرا طبق اساسنامه تنها رکنی که می تواند در مورد رئیس و اعضای هیئت مدیره یک فدراسیون فوتبال تصمیم گیری نهایی کند مجمع فدراسیون فوتبال است. . تصمیم عدم اعطای مقام عزیزی خادم در مجلس و سپس برگزاری انتخابات جدید این ذهنیت را به وجود آورده است که کل این روند یک برزخ قانونی است که می تواند بعداً مشکلاتی ایجاد کند.

شهاب الدین عزیزی خادم که پس از برکناری یا به قول خودش اخراج غیرقانونی، تنها به انجام چند مصاحبه بسنده کرد و هیچ اقدام قانونی انجام نداد. دادگاه شهیدصدر تهران درخواست تجدیدنظر داد. درخواست رئیس سابق فدراسیون در این تجدیدنظر ابطال انتخابات شهریور ماه به دلیل عدم رعایت اساسنامه فدراسیون فوتبال و اساسنامه فیفا بود.

بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده، این شکایت پس از آن صورت گرفته که رئیس سابق فدراسیون فوتبال نتوانست از طریق کمیته های داوری فدراسیون به نتیجه برسد. از سوی دیگر عزیزی خادم از آنجایی که در مجمع فدراسیون فوتبال عضویت نداشت، این شانس را داشت که شکایت خود را بر اساس قوانین حاکم بر کشور در دادگاهی غیر از کمیته های قضایی فدراسیون ثبت کند.

مهرداد سراجی و شهره موسوی به عنوان دو عضو سابق هیات مدیره به همراه خداداد افشاریان، احسان اصولی، طهمورت حیدری، میرشاد مجدی و بهرام رضاییان از جمله افرادی هستند که عزیزی هادم از آنها شکایت کرده اند. همچنین نام حسن کامرانی فر دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال نیز در این لیست به چشم می خورد. نام احمدرضا براتی وکیل دادگستری عضو هیئت مدیره فدراسیون فوتبال در این لیست نیست. براتی در تاریخ 28 بهمن 1400 براتی از امضای حکم تعلیق عزیزی خادم خودداری کرد و براتی با توجه به آگاهی از قانون می دانست که عزل و اتفاقات پس از آن دارای ابهامات قانونی بوده و امضای تعلیق ممکن است بعداً برای او دردسر ایجاد کند.

شکایت عزیزی هادیم جدا از احتمال تقلب در انتخابات، ممکن است برای اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نیز تبعاتی داشته باشد. یعنی در صورت اثبات اظهارات عزیزی خادم در دادگاه، برای کسانی که برکناری موقت رئیس سابق فدراسیون فوتبال را امضا کردند، پرونده کیفری تشکیل می شود. بر اساس اطلاعاتی که خبرنگار روزنامه اعتماد به دست آورده، در شکایت رئیس سابق فدراسیون از اعضای هیئت مدیره، اتهاماتی چون تضییع حقوق مردم و همکاری غیرقانونی با افراد خارج از فوتبال مطرح شده است.

دلیل حضور نام حسن کامرانی فر در این شکایت در وهله اول برگزاری جلسه هیات رئیسه برای آزادی رئیس فدراسیون علیرغم نامه رسمی عزیزی خادم برای عدم برگزاری این جلسه بود. و در ادامه حذف تصمیم قطعی شدن وضعیت رئیس فدراسیون از دستور جلسه خردادماه فدراسیون. در واقع عزیزی خادم مدعی است که اقدامات کامرانی فر در این زمینه غیرقانونی است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، در صورت پیروزی شهاب الدین عزیزی خادم در این مورد، اوضاع فوتبال زیر و رو می شود زیرا همه چیز به خرداد 1400 برمی گردد.مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال کنار می رود و مجمع فدراسیون ابتدا تصمیم می گیرد که عزیزی یا خیر. خادم به ریاست جمهوری برمی گردد یا نه. در صورت مثبت بودن پاسخ، عزیزی خادم مجددا در راس فدراسیون قرار می گیرد و در صورت منفی بودن پاسخ، در مورد انتخابات بعدی تصمیم گیری می شود. ضمناً در صورت برنده شدن عزیزی خادم در این پرونده، تمامی اعضای هیأت رئیسه به دلیل دخالت در پرونده جنایی با قضاوت قطعی فدراسیون را ترک خواهند کرد و برای تعیین اعضای هیأت مدیره به عنوان رأی، انتخابات برگزار می شود. در اسرع وقت. به همین دلیل به نظر می رسد روندی که رئیس سابق فدراسیون فوتبال آغاز کرده ممکن است قربانیان زیادی بگیرد.

حال سوال اینجاست که آیا عزیزی خادم واقعا شانس موفقیت در این مورد را دارد یا خیر؟ در این زمینه اطلاعاتی به خبرنگار روزنامه اعتماد رسیده که نشان می دهد رئیس سابق فدراسیون روی کاغذ دست بالا را دارد.

در بهمن و اسفند 1400 و درست در زمانی که بحث آزادی موقت رئیس فدراسیون تا خرداد 1401 ادامه داشت، اعضای هیئت رئیسه و عده ای دیگر تلاش زیادی کردند تا عزیزی خادم را وادار به استعفا کنند. به گفته رئیس سابق فدراسیون، به عزیزی خادم گفته شده است که اگر می خواهد از محرومیت جلوگیری کند، استعفا دهد. اما عزیزی خادم به یک دلیل ساده و مهم استعفا نداد: اگر عزیزی خادم استعفا می داد امروز شکایتی وجود نداشت. اگر فشار زیادی بر رئیس جمهور برای استعفا وجود داشت، نشان می دهد که دست اندرکاران از شروط و اشتباهات قانونی اقدامات خود آگاه بودند. علاوه بر این، عدم امضای براتی برکناری موقت به عنوان وکیل نیز این ذهنیت را تقویت می کند.

در همین رابطه یک منبع آگاه به خبرنگار روزنامه اعتماد اعلام کرد که در آن زمان کسانی که در پشت صحنه به دنبال تغییر در فدراسیون فوتبال بودند با حمید سجادی وزیر ورزش تماس گرفتند و از وی خواستند با آقای ر صالحی صحبت کند. امیری رئیس کمیته ملی المپیک تا نامه ای به فیفا بنویسد و قانونی بودن روند برکناری رئیس فدراسیون را تایید کند. اما صالحی امیری با بیان اینکه در جریان نیست از دخالت در این موضوع خودداری کرد. در واقع به نظر می رسد صالحی امیری با علم به اینکه این روند با مشکلات قانونی مواجه است، اعلام کرد که در این روابط دخالت نمی کنم.

رئیس سابق کمیته المپیک در عین حال با حضور در یک برنامه تلویزیونی تلویحا بر مبهم بودن روند آزادی رئیس فدراسیون تاکید کرد و همچنین به طور غیرمستقیم نسبت به ورود افراد خارج از فوتبال هشدار داد. وی در این خصوص گفت: از روز اول بر اساس توصیه مشاوران و مدیران خود تصمیم گرفتیم وارد فوتبال نشویم اما می خواهم جلوی عقلانیت تصمیمات مدیریتی و دخالت های خارج از جامعه فوتبال را بگیرم. مجمع فدراسیون تنها مرجع مجاز برای تعیین جایزه فوتبال است. من به عنوان عضو کوچکی از خانواده ورزش درخواست می کنم که مجمع هر چه سریعتر بر اساس اساسنامه مصوب فیفا که در داخل هم تایید شده تشکیل شود و همه از تصمیم مجمع تبعیت کنند. هیچکس دخالت خارجی در فوتبال را نمی پذیرد.

در آن زمان فیفا نیز نامه ای برای بررسی دخالت شخص ثالث در فدراسیون فوتبال ارسال کرد. بر اساس شنیده های خبرنگار روزنامه اعتماد فیفا، بر اساس شواهد و قرائن، واکنش رسانه ها و مصاحبه افراد به دخالت شخص ثالث مشکوک بوده اما عزیزی هادیم در آن زمان به این نامه پاسخی نداده است، اما در آن زمان مشخص بود که حساسیت ها و ابهاماتی در این زمینه به وجود آمده بود

یکی دیگر از موضوعات عجیب و مبهم در روند برکناری موقت عزیزی خادم تصویر، شیخ سلمان بحرینی، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است. در جریان بحث برکناری موقت دو نفر از اعضای هیئت مدیره فدراسیون حیدر بهاروند و حمیدرضا مهرعلی به عنوان نایب رئیس فدراسیون فوتبال فعالیت کردند. اما بر اساس شنیده ها اعضای کمیته اجرایی در تلاش هستند تا با کمک دبیرکل و رئیس بین الملل فدراسیون فوتبال این دو نفر را از هیات اجرایی حذف کنند تا اکثریت مطلق را به دست آورند. . به همین منظور کامرانی فر و حمیرا اسدی بدون موافقت رئیس جمهور وقت نامه ای به AFC ارسال و خواهان حضور این دو نفر در جلسه شدند. یک منبع آگاه غیررسمی در این زمینه به خبرنگار روزنامه اعتماد گفت: شیخ سلمان به دلیل سوء تفاهم با عزیزی خادم به دلیل شکایت از میزبانی و همچنین ارتباط نزدیکش با مهدی تاج، بدون اینکه اعلام کند این دو نفر این کار را انجام می دهند به این نامه پاسخ داده است. تو رای نداری تصمیم شماست! یعنی او در واقع به اعضای هیأت اجرایی اجازه حذف آنها را داد بدون اینکه تایید کند که معاونان عزیز خادم حق رای ندارند. این در حالی بود که این دو نفر از خود ریاست جمهوری رای گرفته بودند و امضای آنها در مصوبات صادره به اعضای هیات رئیسه برای دریافت ریاست کمیته ها دیده می شد، اما وقتی بحث آزادی موقت مطرح شد، امضاها و گفته شد. رای این افراد غیرقانونی است!

به هر حال در همان زمان و در ماه های بعد رسانه های زیادی از ابهامات و ایرادات حقوقی پیرامون آزادی موقت رئیس فدراسیون و برگزاری انتخابات جدید نوشتند اما به نظر می رسد اعضای هیات رئیسه به این فکر افتاده اند. که با استعفای عزیز خادم همه چیز حل می شود یا در بدترین حالت از او می گذرد. آنها معتقدند عزیزی خادم با شرایطی که در رسانه ها برایش ایجاد کرده اند نمی تواند برگردد. رئیس سابق فدراسیون فوتبال که در مورد شکایت خود سکوت کرده و توضیحی نمی دهد، اما مصمم به پیگیری این موضوع است و در این زمینه هر احتمالی ممکن است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا عزیزی خادم در روزهای آینده توضیحاتی در این باره خواهد داد یا خیر و همچنین سرنوشت این پرونده جنجالی به کجا ختم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید