آیا بالاخره زمان افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد؟

آیا بالاخره زمان افزایش حقوق بازنشستگان مشخص شد؟

یک منبع آگاه در صندوق تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بگیران بیمه ای گفت: افزایش مستمری بگیران بیمه ای در انتظار تصویب شورای دولت است. منتظر تصمیم هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان بیمه هستیم و هنوز به ما اطلاعی نداده اند. وی ادامه داد: پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی به دولت هفتم اردیبهشت رفت و منتظر تصویب شورای دولت هستیم. این پیشنهاد مربوط به اعمال مواد 111 و 96 است. ماده ۱۱۱ مربوط به حداقل مزد و ماده ۹۶ مربوط به سایر سطوح است. در صورت موافقت هیات وزیران با پیشنهاد تامین اجتماعی، اقدامات لازم در تامین اجتماعی برای افزایش مستمری ها انجام خواهد شد.

علی دهنوکیا، رئیس اتحادیه مستمری بگیران استان تهران، علت تاخیر را مخالفت با تنظیم برنامه بودجه در مقابل مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد.

تقریبا یک ماه از ارسال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان به هیئت دولت می گذرد. این مصوبه که به امضای مدیرعامل و هیات مدیره تامین اجتماعی رسیده، هفته هاست در حاشیه هیات دولت منتظر تصویب و ابلاغ نهایی است. علی اکبر عیوضی (دبیر انجمن تامین اجتماعی استان تهران) گفت: و سازمان بودجه. گوش کنید.

آیا کارگران بازنشسته مستمری علی الحساب دریافت می کنند؟

ادامه این اتفاق تا دو هفته آینده به معنای آن است که برای سومین بار در سال 1401 بیمه بازنشستگان به میزان سال قبل مستمری دریافت می کند. دهانکیا گفت: البته اخیراً رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و از دولت خواست تا در اسرع وقت پیشنهاد این هیات را تصویب کند. وی ادامه می دهد: البته مشخص نیست در مواضع قبلی رئیس کمیسیون اقتصادی درباره افزایش دستمزد کارکنان تغییری ایجاد شده است یا خیر. وی افزود: با وجود همه این مسائل، خود وزارت اقتصاد تورم 48 درصدی را در سال گذشته تایید کرده است. وی گفت: در چنین شرایطی، کارگران اجیر شده و بازنشسته می توانند با افزایش حقوق 10 درصدی زندگی کنند. ما اکنون شاهد موج جدیدی از تورم در زندگی روزمره خود هستیم. آیا دولت تضمین می کند که کیفیت زندگی خانوارهای کارگری در نتیجه تغییرات اقتصادی اخیر کاهش پیدا نکند؟

اگر افزایش مستمری اعمال شود چه رقمی است؟

عید می گفت حقوق بازنشستگی و حداقل دستمزد کارگران حدود 57 درصد افزایش می یابد. حقوق سایر مستمری بگیران نیز 37 درصد افزایش یافته است.

مصوب شورای عالی کار

علی دهنوکیا رئیس اتحادیه بازنشستگان تهران گفت: در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با مصوبه شورای عالی کار مستمری سال نو افزایش یافت. به عبارت دیگر درآمد حداقل دریافت کنندگان 57 درصد و درآمد سایر سطوح دریافت کنندگان 38 درصد افزایش یافته است. رئیس اتحادیه بازنشستگان تهران ادامه داد: طبق روال قانونی اجرای این افزایش مستلزم تصویب شورای دولت است. در کابینه سازمان برنامه مخالف افزایش حقوق در سال 1401 است. در نتیجه از افزایش حقوق بازنشستگان جلوگیری می شود. دهقانوکیا یکی دیگر از مصوبات هیأت دولت مبنی بر افزایش 10 درصدی دستمزد کارکنان بخش دولتی را دلیلی بر ادعای خود می داند و می افزاید: این دیدگاه تاکنون مانع از افزایش حقوق بازنشستگان شده است.

مخالفت با مصوبه شورای عالی کار

مخالفت با افزایش 38 تا 57 درصدی دستمزد کارگران در سال 1401 اتفاق جدیدی است. مخالفان از اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گرفته تا برخی وزرا و اعضای کابینه تا اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را شامل می شود.

به ویژه ماه گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لزوم بازنگری و کاهش دستمزدها در سال 1401 صحبت کرد. این اظهارات با واکنش منفی دولت مواجه شد، اما در عمل کارمندان بخش دولتی با تصمیم کابینه از این افزایش مستثنی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید