بالاخره افزایش حقوق بازنشستگان چه شد؟

بالاخره افزایش حقوق بازنشستگان چه شد؟

حقوق بازنشستگان امسال با فراز و نشیب همراه بود. براساس این مصوبات، دستمزد بازنشستگان به صورت مرحله‌ای برای بازنشستگان تامین اجتماعی افزایش یافت. اما این امر با مخالفت هایی همراه بود. همین مورد منجر به تاخیر جزئی در افزایش حقوق بازنشستگان شد. اما حقوق بازنشستگان کشوری چگونه افزایش یافت؟ حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که لایحه بودجه سال 1402 در سازمان برنامه جمع بندی شده و هفته آینده برای تصویب نهایی به دولت ارسال می شود.

بر این اساس در حالی که آخرین مهلت قانونی برای تقدیم لایحه بودجه شورای اسلامی در سال های اخیر پانزدهم آذر ماه بوده است، به نظر می رسد امسال دولت سیزدهم لایحه بودجه 1402 شورای اسلامی را حداکثر تا ابتدای آذرماه ارائه کند. همچنین هفته گذشته لایحه بودجه شرکت های دولتی در مجلس مطرح شد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های لایحه بودجه سال آینده مربوط به افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران است، آن‌طور که خبرنگار تسنیم مطلع شد، سازمان برنامه و بودجه در آخرین جمع‌بندی خود پیشنهاد افزایش میانگین ۲۰ درصدی حقوق را به دولت داده است.

لازم به ذکر است که در لایحه بودجه سال 1401 (علاوه بر افزایش 25 درصدی دستمزد کارگران حداقل مزد)، میانگین افزایش دستمزد کارمندان 10 درصد بوده است. مصوبه مجلس و مصوبه شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.

این احتمال وجود دارد که میانگین افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران در سال 1402 نیز به تغییراتی در شورای دولت منجر شود، هرچند احتمال کاهش این افزایش حقوق در دولت بسیار بعید است و حتی وجود دارد. امکان افزایش بیشتر میانگین حقوق

کسری از بازنشستگان تامین اجتماعی
کسر دو درصد از حق الزحمه ماهانه مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی برای استفاده آنها و افراد تحت تکفل آنها از خدمات درمانی این سازمان بر اساس ماده 11 قانون اساسی انجام می شود. 89 قانون تامین اجتماعی و قانون تامین اجتماعی به منظور کمک به مستمری بگیران در اعمال سرانه درمان در حین کار و برای کارکنان پرداخت کننده تامین اجتماعی 9% در زمان بازنشستگی به 2% کاهش می یابد.

مجتبی طهماسبی آشتیانی رئیس اداره کل بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی در این خصوص گفت: بر اساس ماده (۸۹) قانون تامین اجتماعی، افرادی که بر اساس این قانون بازنشسته یا از کارافتاده هستند یا می شوند، اعضای بلافصل آنها هستند. خانواده و همچنین افرادی که مستمری ارث دریافت می کنند با پرداخت دو درصد مستمری دریافتی مشمول خدمات درمانی می شوند و مابه التفاوت مبالغ پرداختی مستمری بگیران این قانون با هزینه های واقعی درمان خواهد بود. توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

وی افزود: همان طور که اشاره شد کسر این مبلغ برای استفاده مستمری بگیران و افراد تحت تکفل از خدمات درمانی تامین اجتماعی بوده و ربطی به هزینه صدور دفترچه کاغذی ندارد. برخی مستمری بگیران و بازنشستگان با این تصور که کسر دو درصد از سرانه درمان تنها هزینه چاپ کتاب های کاغذی است، پس از ایجاد سامانه نسخه الکترونیکی و لغو کتاب های کاغذی برای درمان، معتقد بودند که کسر این مبلغ. باید تا زمان اعلام سرانه درمان تعلیق شود مطب‌ها درمان ندارند و بر اساس نص صریح قانون تامین اجتماعی، دستمزد مستمری بگیران کسر و صرف هزینه‌های درمانی آن عزیزان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، همچنین لازم به ذکر است که بر اساس بند 4 ماده 13 لایحه قانونی بیمه سلامت عمومی کشور مصوب 3/8/1373 شورای اسلامی، مجموعه حق بیمه بیمه درمانی خوداشتغالی به صورت سرانه درمان مصوب هیأت وزیران است، لذا در مورد گروهی از مستمری بگیران که سوابق بیمه آنها به صورت خوداشتغالی بوده است، در دوران بازنشستگی هزینه درمان آنها بر اساس سرانه درمان مصوب هیئت وزیران محاسبه و از مستمری پرداختی کسر می شود.

عدم افزایش حقوق بازنشستگان ساختگی است
در پی انتشار خبر نادرست یکی از خبرگزاری ها که در کانال تلگرامی خود مدعی شده بود حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهریور ماه بدون افزایش پرداخت شده است، از بعدازظهر روز دوشنبه 28 شهریور، برخی سایت ها و کانال های خبری فعال در فضای مجازی. همچنین این خبر جعلی را بدون تایید مجدد منتشر کنید.

لازم به ذکر است که حتی در همین کانال تلگرامی بسیاری از شنوندگان با رد این ادعا اعلام کردند که حقوق شهریور ماه بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش و پرداخت شده است.

لازم به ذکر است، پرداخت حقوق به مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهریور ماه با اجرای افزایش مصوبه شورای عالی کار در خصوص حقوق بازنشستگان سایر رده ها آغاز و از 29 شهریورماه ادامه دارد. (مهر)

بر اساس قوانین جدید پرداخت بیمه بازنشستگان آغاز شد
میرهاشم موسوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با جمعیت هلال احمر ایران که با موضوع “بیمه تامین اجتماعی داوطلبان جمعیت هلال احمر” برگزار شد، درباره پرداخت غیرحداقل حقوق به بازنشستگان گفت: قوانین جدید: بر اساس قولی که قبلا داده بودیم و برنامه ریزی نرم افزار و اجرای راهکارها انجام شد و راه حل ها را هم آپلود کرده بودیم. از امروز طبق روال هر ماه که پرداخت حقوق از 20 شروع می شود. ماه و تا پایان ماه ادامه دارد و حقوق و دستمزد بر اساس قوانین جدید و اصلاح شده واریز خواهد شد.

وی افزود: از امروز با اصلاح احکام و افزایش 38 درصدی به اضافه مبلغ ثابت 515 هزار تومان حقوق پرداخت می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه حداقل و حداکثر مبلغ دریافتی چقدر است؟ گفت: متفاوت است و حداقل دستمزد یک به یک است که متناسب با همان افزایش است.

موسوی درباره زمان پرداخت معوقات نیز گفت: در حال برنامه ریزی هستیم، با کانون بازنشستگان نیز جلساتی داشته ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید