بالاخره افزایش حقوق بازنشستگان به کجا ختم شد؟

230251 993 خبر خاکستری

نصرلا داریابیگی (رئیس کانون بازنشستگان مازندران) درباره افزایش مستمری بگیران تامین اجتماعی به ایلنا گفت: ماده 41 قانون کار تعیین دستمزد کارگران را تنظیم می کند اما متاسفانه در سی سال گذشته الزامات این ماده در قانون تعیین شده است. – بحث سبد معیشت و تورم واقعی – ملاک تعیین دستمزد نیست. همچنین ماده 96 قانون بیمه سلامت که الزامات افزایش مستمری مستمری بگیران شاغل را تنظیم می کند، هرگز به درستی اعمال نشده است.

وی می افزاید: در سال 67 کارخانه داران، بانکداران، صاحبان سرمایه و نمایندگان اتاق بازرگانی با تصویب قانون کار مخالفت کردند که در نهایت به استعلام مصلحت و همچنین استقامت از سوی امام راحل و مجلس انجامید. قانون کار تصویب شد؛ در دستمزد 1401 باز هم همین گروه ها و پیروانشان به میدان آمدند و با افزایش دستمزد کارگران مخالفت کردند. اول، آنها استدلال کردند که افزایش دستمزد امسال منجر به سقوط در تولید و تعدیل کارگران خواهد شد. آنها بعداً حقوق کارمندان دولت را به 10 درصد کاهش دادند و اکنون با افزایش حقوق بازنشستگان مخالف هستند.

نماینده مستمری بگیران مازندران با بیان اینکه طی سی سال گذشته برای اعمال مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی روال ثابت و تعریف شده ای وجود داشته است، گفت: در حال حاضر در این زمینه اقداماتی انجام شده است. وی افزود: پس از تصویب افزایش مستمری های تامین اجتماعی، تنها یک چرخه اداری کاملا رسمی صورت گرفت، یعنی زمانی که هیات مدیره و هیات امنا افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کردند، این مصوبه به امضای وزیر وقت رسید. . کارگری، دولت همیشه بدون وقفه آن را امضا کرده است، چرا که تاییدیه سازمان کاملا کارشناسی بوده و برای این امر اعتبار داده شده است.

داریبیگی ادامه می دهد: دولت امسال همواره خلاف قانون عمل کرده و مصوبه شورای عالی کار را که برای همه کارگران لازم الاجرا است به رسمیت نشناخته است. او افزایش 10 درصدی را برای کارگران زیرمجموعه خود پیشنهاد کرد و لایحه بازنشستگان شاغل را بیش از یک ماه به حالت تعلیق درآورد. این غیر از قدردانی از کار شورای عالی کار یعنی چه؟

با تاکید بر اینکه موضوع بازنشستگان طبقه کارگر با کارمندان بازنشسته متفاوت است. وی گفت: بازنشستگان کشوری زیرمجموعه دولت هستند و نهاد حاکمیتی برای آنها حقوق تعیین می کند، اما ما بازنشستگان از جیب خودمان حقوق می گیریم و دولت برای مستمری ما وام نمی دهد. 70 درصد حقوق بازنشستگی کارگران حداقل دستمزد یا حتی زیر حداقل دستمزد است. دولت باید پاسخ دهد که این افراد با حداکثر 4 میلیون تن مستمری چگونه زندگی کنند. نباید فراموش کرد که حمایت واقعی از فقرا به معنای حمایت از بهبود معیشت میلیون ها بازنشسته کم درآمد و فقیری است که سی سال برای آبادانی کشور تلاش کرده اند.

داریابیگی گفت: امیدواریم هر چه سریعتر تصمیم برای افزایش مستمری بازنشستگان شاغل اتخاذ شود. از رئیس جمهور می خواهیم به هیئت وزیران دستور دهد این مصوبه را امضا و قابل اجرا اعلام کند. دیگر اجازه ندهید بازنشستگان به زیر خط فقر بیایند. بی شک کشوری که نسبت به معیشت بازنشستگان، یعنی به رفاه و تولید بی تفاوت است، بی تفاوت است. بازنشستگان کسانی بودند که در هر شرایطی چرخه تولید را برعکس کردند و با کمترین انتظار پای مصالح کشور ایستادند.

و می افزاید: با همان مصوبه شورای عالی کار، حقوق و مستمری 4 میلیون تومانی همچنان با سبد نفقه فاصله دارد. ما در واقع 4 میلیون تن بدهکار هستیم. حالا که به ما حق قانونی نمی دهند، حداقل به این دلیل، نباید خود را توجیه کنند. دولت هیچ نقشی در تعیین یا پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ندارد. دولت در قبال سازمان تعهدی دارد و آن پرداخت بدهی های انباشته در قالب قوانین بودجه سنواتی است. نه تنها این کار را نکرده اند، بلکه از حقوق قانونی بازنشستگان دفاع کرده اند.

دبیر خانه کارگر مازندران در پایان می گوید: باز هم تاکید می کنم که بیش از دوازده میلیون نفر در کشور منتظر نتیجه جلسات هیئت دولت هستند. ضمنا نگران این جمعیت زیاد نباشید و افزایش مستمری بازنشستگان را تایید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید