آیا به پایان همه گیری تاج و تخت نزدیک شده ایم؟ / خطر موج جدید کرونا مستثنی نیست


ساعت: 12:21
تاریخ انتشار: 1401/02/15
کد خبر: 1836535

تمایل به کاهش انطباق با پروتکل های کرونری؛

شاید این روزها که وضعیت تاج در استان ها تقریبا عادی شده و مرگ و میرها کاهش یافته، انگیزه برداشتن ماسک ها بیشتر شده است، اما این مشکل ممکن است باعث زنده شدن دوباره تاج شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، در حالی که پیش بینی می شد پس از تعطیلات سال نو شاهد موج هفتم تاج در کشور و افزایش سفرهای نوروزی باشیم، اما این معادله محقق نشد و آمار روزانه وزارت بهداشت پایین رفت به طوری که امروز 13 اردیبهشت 1401 شاهد کمترین مرگ و میر روزانه (7 نفر) در دو سال اخیر بوده ایم. همچنین کارت تاج گذاری کشور از قرمز پاک شد تا شرایط به سمت عادی شدن وضعیت تاج گذاری پیش برود.

ما هنوز باید ماسک بزنیم

شاید این روزها که وضعیت تاج در کشور تقریبا عادی شده و تعداد مبتلایان و مرگ و میرها کاهش یافته است، انگیزه برای برداشتن نقاب بیشتر شده و این مشکل بتواند تاج را دوباره زنده کند. بنابراین توصیه جدی وزارت بهداشت و دست اندرکاران استفاده از ماسک در اماکن عمومی و مکان های پر جمعیت و پر جمعیت است.

در همه گیری تاج، استفاده از ماسک و فاصله از مهمترین عوامل کنترل بیماری است که همراه با برنامه واکسیناسیون می تواند منجر به اختلال در زنجیره انتقال ویروس شود.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی گفت: اپیدمی تاج هنوز تمام نشده است و فقط می توان گفت که وارد مرحله جدیدی از همه گیری شده ایم. ما هستیم، اما در برخی جاها مانند چین خطر ابتلا به این بیماری هنوز وجود دارد.

وی افزود: اگر از منظر جهانی به این موضوع نگاه کنیم، مطمئناً همه گیری تمام نشده است.

ناجی ادامه داد: شاید تفاوت ما با آمریکا با کشوری مانند چین این باشد که درصد بالایی از مردم به دلیل ابتلا و گردش مالی بالای ویروس در گذشته و پوشش بالای نزدیک به 70 درصد واکسن، جمعیت را به خود اختصاص داده است. آنتی‌بادی‌ها علیه آن‌ها، ویروس‌ها و این از چرخش گزینه Omicron جلوگیری می‌کند.

این ویروس شناس با تاکید بر اینکه این تصور که ویروس ریشه کن شده و می تواند ریشه کن شود، اشتباه است، گفت: این امکان وجود دارد که چین با راه اندازی واکسن های ایمن سازی بالا و واکسن های mRNA خود، استراتژی Quaid-Zero خود را کنار بگذارد. جامعه تا بیش از این ضرر اقتصادی متحمل نشود.

ناجی از شرایط طلایی در کشور برای کنترل کوید 19 خبر داد و گفت: در حال حاضر در سطح پایین فعالیت ویروس کوید 19 قرار داریم و بهترین زمان برای تکمیل دوره واکسیناسیون دوزهای تقویت کننده و افزایش پوشش واکسیناسیون در بین دانش آموزان است. “

وی با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه و رعایت سلامت اجتماعی می توان با گزینه هایی که ممکن است در آینده پیش بیاید احساس راحتی بیشتری داشته باشیم، هشدار داد که همه گیری تمام نشده و پایان آن غیرقابل پیش بینی است، بلکه برای پیشگیری و کاهش آن ضروری است. زنجیره بیماری، اتخاذ تدابیر لازم و رعایت پروتکل ها.


545622cd 1826 45e1 a18d 7fce244a0a29 خبر خاکستری

تمایل به کاهش انطباق با پروتکل های عروق کرونر

براساس اطلاعات معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، میانگین درصد رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی برای بازه زمانی 30 فروردین لغایت 7 اردیبهشت 1401، 56.32 درصد است. در این شاخص بیشترین میزان انطباق مربوط به استان آذربایجان غربی با 68.24 درصد و کمترین میزان انطباق مربوط به استان هرمزگان با 46.07 درصد است. این در حالی است که سینماها و تئاترها با 94.29 درصد بیشترین و رستوران ها با 49.93 درصد کمترین میزان رعایت را دارند.

میانگین استفاده کارکنان و کارکنان دولت از ماسک در استان‌های دولتی از تاریخ 30 فروردین تا 7 اردیبهشت 1401، 49.43 درصد بوده که بیشترین میزان رعایت در استان هرمزگان با 74.55 درصد و کمترین میزان رعایت در گیلان است. با 41 این 19 درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل از راه دور در اماکن عمومی از 20 فروردین تا 27 اردیبهشت 1401 48.26 درصد بوده که بیشترین میزان رعایت برای استان کوم با 68.51 درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به لرستان با 38.12 درصد بوده است. این در حالی است که سینماها و تئاترها با 91.43 درصد بیشترین و مدارس با 38.81 درصد کمترین را به خود اختصاص داده اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی از 30 فروردین تا 27 اردیبهشت 1401 54.13 درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان انطباق مربوط به استان آذربایجان غربی با 71.71 درصد و کمترین میزان مربوط به استان هرمزگان با 39.83 درصد است. این در حالی است که ورزشگاه ها با رعایت 92.50 درصد تهویه مناسب در بالاترین سطح و مراکز ورزشی با 46.44 درصد در انتهای این پروتکل قرار دارند.


9b430ce3 05b9 41d4 a4f7 d7feb3087258 خبر خاکستری

کارت تاج از روی قرمز پاک شد

بر اساس نقشه کشور که مربوط به جمعه 29 اردیبهشت 1401 است، 33 شهر نارنجی، 321 شهر زرد و 94 شهر آبی وجود دارد.

با این تفاسیر نمی توان تصور کرد که همه گیری تاج در کشور به پایان رسیده است و ما می توانیم با خیال راحت نقاب هایمان را برداریم. زیرا حتی کوچکترین بی توجهی به پروتکل ها می تواند دوباره شرایط را تغییر دهد و موج جدیدی از بیماری را ایجاد کند.

سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت در واکنش به عادی شدن جامعه پس از روند نزولی کرونا، گفت: با وجود اینکه در بهترین شرایط بیماری قرار داریم، هرگز فکر نمی کنیم که تاج به پایان رسیده است و اگر مراقب نباشیم. ما می توانیم دوباره مشکل داشته باشیم.”

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون و تکمیل واکسیناسیون افزود: کسانی که برای بار سوم واکسینه شده اند باید واکسینه شوند. از آنجایی که ایمنی بدن به مرور زمان کاهش می یابد، همان ویروسی که در فردی با ایمنی قوی مشکلی ایجاد نمی کند، می تواند برای فردی با ایمنی ضعیف مشکل ساز شود، بنابراین یک دوز دیگر برای بزرگسالان یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند تزریق کنید. ، اطلاع رسانی شده است.

کریمی گفت: تا تابستان انتظار موج جدیدی نداریم. کشورهای دنیا مراقب نباشند چرا که ویروس در گردش است و مسلم است که جهش جدیدی رخ خواهد داد و مسیر جدیدی ایجاد خواهد شد که ما از آن بی خبریم.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه آمار کاهش می یابد، الزام استفاده از ماسک حذف می شود.

کریمی با تاکید بر اینکه ماسک هرگز برداشته نشده و قوانین همچنان پابرجاست، افزود: ستاد ملی تاج و تخت هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته و اصلا توصیه نمی کنیم.


b13f7741 a27f 4d75 80be 1acfced591e1 خبر خاکستری

11 روز متوالی بدون فوت عروق کرونر در مازندران

بیست و هفتمین ماه از شیوع ویروس کرونا با روند کاهشی و همچنین با تداوم روزهای بدون فوت از تاج در استان گذشت. بدین ترتیب یازدهمین روز متوالی بدون تاجگذاری در مازندران گذشت.

در 24 ساعت گذشته 16 بیمار مشکوک به عروق کرونر بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری شدند.

در همین مدت 21 نفر از متهمان بستری و از بیمارستان ترخیص شده و درمان خود را در منزل ادامه خواهند داد.

در حال حاضر 89 نفر مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری می شوند که از این تعداد 29 نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند.

در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی بابل 89 بیمار مشکوک به بیماری عروق کرونر قلب در بیمارستان های بابل بستری هستند که در 24 ساعت گذشته 5 بیمار جدید بستری و 8 بیمار ترخیص شده و 12 بیمار نیز در بخش ویژه بستری شده اند. واحدهای مراقبت

شب گذشته 21 بیمار جدید عروق کرونر بستری شدند، تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی مازندران و بابل به 130 نفر رسید که حال 41 نفر وخیم است و شب گذشته هیچ موردی فوتی در مازندران ثبت نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید